Gemengde gevoelens bij productiestart BMW iX3

0

Afgelopen juli onthulde BMW eindelijk zijn langverwachte elektrische SUV: de iX3. Het woord ‘eindelijk’ is bewust gekozen omdat de gedoodverfde concurrenten (Audi, Mercedes en Jaguar) een dergelijk model inmiddels al geruime tijd in hun gamma hebben: de e-Tron, de EQC en de I-Pace (de laatste werd zelfs uitgeroepen tot Auto van het Jaar).

Nu is achterstand niet erg als een autofabrikant dat om weet te buigen in een voorsprong. Maar daar is bij de nu eindelijk geïntroduceerde BMW iX3 geen sprake van. Hij is gebaseerd op de SUV die deze maand 3 jaar op de markt is en dat is te zien. Verder is de techniek (een 80kWh accupakket, een elektromotor van 286 pk / 400 Nm, een actieradius van 460 km (gemeten volgens de WLTP cyclus) en enkel achterwielaandrijving) niet om vanuit China over naar huis te schrijven. Ja, want daar loopt de eerste geheel elektrische SUV van BMW van de band.

Waarom wordt de iX3 niet in Europa gemaakt als BMW er in onze marktregio zoveel publiciteit over probeert te genereren? Dat is een goede vraag. Een deel van het antwoord is te vinden in het feit dat zijn donormodel, de X3, evenmin in Europa het levenslicht ziet. Die wordt, samen met de X4 t/m de X7 in het Amerikaanse Spartanburg gebouwd. Maar in de fabriek aldaar is weinig restcapaciteit om een extra SUV model in productie te nemen. Bovendien komt de Verenigde Staten qua verkooppotentieel pas op de derde plaats: BMW denkt de beste zaken met de iX3 (4,83 x 1.89 x 1,67 meter) te kunnen doen in China en Europa.

Er is dus een goede reden waarom de iX3 in Europa gebouwd had moeten worden, net als de e-Tron, de EQC en de I-Pace. Dat BMW dat niet doet is een centenkwestie; een premium automerk onwaardig. Maar de kans is reëel dat de autofabrikant zichzelf hiermee in de vingers snijdt omdat met name op de thuismarkt veel consumenten een auto vanuit eigen bodem of vanuit de achtertuin (België in het geval van de e-Tron of Oostenrijk bij de I-Pace) prefereren. BMW lijkt bij dit aspect nattigheid te voelen en probeert achterdocht over een eventueel ondermaatse bouwkwaliteit te pareren door foto’s de wereld in te sturen waarop te zien is dat Chinezen het nauw nemen tijdens de productie.

BMW is dus niet van plan om de iX3 ook in Europa van de productieband te laten rollen, maar enkel in het Chinese Shenyang. BMW exploiteert hiervoor samen met haar joint venture partner Brilliance een assemblagefabriek uit. De Duitse fabrikant benadrukt dat het personeel aldaar gespecialiseerd is in hoog kwalitatieve producten. De joint venture voert bij elk exemplaar van de iX3 een groot aantal mechanische tests (128 stuks) en software-analyses (994) uit van de batterijsystemen. Er zijn daarna ook nog eens 140 proeven die elk aspect van de iX3 controleren, inclusief acceleratie. De bouwkwaliteit zit dus wel snor, maar toch houdt Autointernationaal.nl een vieze smaak aan deze BMW over. China is een land dat het niet zo nauw neemt met mensenrechten, er oneerlijke handelspraktijken op na houdt en waar de pers aan de leiband loopt, met alle gevolgen van dien. Je kan je terecht afvragen of je überhaupt wel een auto uit dit land zou moeten willen kopen. Maar bij BMW gaat geld boven principes.

Over geld gesproken: hoeveel kost de BMW iX3? Deze geheel elektrische SUV is in ons land te koop vanaf 71.000 euro (de Executive kost 76.000 euro). Dat is slechts 500 euro minder dan de goedkoopste, door onze zuiderburen geproduceerde Audi e-Tron moet opbrengen (de 55 Quattro Edition mét vierwielaandrijving). Financieel is er dus geen reden om voor de BMW iX3 te gaan, ook omdat de eerste exemplaren pas in maart 2021 bij de dealers arriveren en er dit jaar dus niet meer geprofiteerd kan worden van de relatief lage bijtelling voor zakelijk rijders. De eerste productielichting is namelijk bestemd voor de thuismarkt. En om misverstanden te voorkomen: dat is niet Duitsland, maar China.

De iX3 laat zich zowel 1-fase (7,4 kW) als 3-fase AC (11 kW) laden. Snel de accu set bijvullen kan tot 150 kW. De sprint naar 100 km/u realiseert de 5-persoons SUV in 6,8 tellen. Vervolgens kan de 2260 kg zware iX3 (met een laadvermogen van 540 kg) accelereren naar een elektronische afgeregelde topsnelheid van 180 km/u. De elektriscge SUV beschikt over dezelfde koets als de reguliere X3, maar heeft enkele aanpassingen of opvallende details. Zo is de grille (de bekende nieren) volledig dicht. Om de elektrokracht van de aandrijflijn te benadrukken, voorziet BMW de omlijsting van een blauwe tint. Die zogeheten ‘i Blau’ kleur is ook te vinden op de achterbumper en aan onderzijde van de flanken. Verder komen de iX3 en X3 overeen. 

Reageren is niet mogelijk.