Import elektrische auto’s is verdubbeld

0

In de eerste 9 maanden van dit jaar zijn 2.694 elektrische auto’s geïmporteerd; een stijging van 105 procent ten opzichte van dezelfde periode van 2019. Oorzaak voor de sterke stijging is het beperkte aanbod in Nederland zelf, terwijl de vraag mede vanwege de overheidssubsidie is gestegen.

Het meest geïmporteerde model in de eerste 9 maanden van dit jaar was de Audi e-Tron (481 stuks), gevolgd door de Renault Zoé (318) en de Hyundai Kona Electric (273). De Volkswagen e-Golf (255) en de BMW i3 (176) maken de top 5 compleet. De vraag naar elektrische auto’s blijft gestaag stijgen, voornamelijk dankzij de vrijstelling van motorrijtuigen belasting, de lage gebruikskosten en voor de zakelijke rijder dit jaar nog een bijtellingspercentage van 8 procent.

De totale occasionimport belandde begin dit jaar in een dip als gevolg van de lockdown in diverse Europese landen, maar loopt nu met in totaal 164.057 stuks slechts 0,6 procent achter op vorig jaar. In september werden 24.880 tweedehands personenwagens uit het buitenland gehaald; een toename van 37 procent ten opzichte van dezelfde maand van 2019. Dat de import van occasions stijgt, komt door het beperkte aanbod in Nederland. Er worden de laatste jaren steeds minder nieuwe auto’s verkocht, waardoor er minder doorstroom is naar de occasionmarkt.

Het aandeel van diesels in de occasionimport nam af van 14,6 procent in 2019 naar 9,2 procent dit jaar. In absolute aantallen gaat het om een daling van ruim 9.000 auto’s in de eerste 9 maanden van het jaar. Toch worden er nog altijd ruim 3 keer zoveel gebruikte diesels geïmporteerd dan volledig elektrische en plug-in hybride auto’s bij elkaar opgeteld. Voor particulieren en zakelijk rijders die veel kilometers rijden, blijven met name jonge oliegestookte tweedehands personenwagens interessant vanwege de lage kosten en grote actieradius.

Opvallend is de sterke groei van het aantal geïmporteerde exemplaren (3.550 stuks) van de Nissan Qashqai, die nu dankzij een groei van ruim 35 procent in de modellen top 3 staat. Ook andere compacte SUV’s worden veel meer naar ons land gehaald, zoals de Toyota RAV4 en diverse Volkswagens (Tiguan, T-Roc, T-Cross). De grotere, traditioneel populaire importauto’s als de BMW 3- en 5-serie en Volvo V70 worden dit jaar juist minder vaak uit het buitenland gehaald. Het aandeel van elektrische tweedehands auto’s in de totale import is met 1,6 procent nog relatief klein te noemen. De Volkswagen Polo was met 7.652 exemplaren de meest geïmporteerde occasion.

 

Reageren is niet mogelijk.