In detail: de betaalbare Dacia Spring Electric

0

Dacia introduceert de Spring Electric: een compacte cross-over van het formaat Suzuki Ignis met een volledig elektrische aandrijflijn. Zijn elektromotor is 45 pk / 125 Nm sterk en het accupakket heeft een capaciteit van 26,8 kWh, wat goed is voor een rij bereik van 225 kilometer (gemeten volgens de WLTP norm).

De Spring Electric is de eerste (volledig) elektrische auto van Dacia. Er is geen technologische verwantschap met de Zoé of de Twingo ZE van moederbedrijf Renault. Toch draagt de Spring Electric heimelijk Franse dna: het model is namelijk een aangepast City K-ZE die sinds vorig jaar in China met wybertjes logo verkocht wordt. Die Renault wordt op groeimarkten zoals India in benzinevorm verkocht onder de naam Kwid. Dacia heeft een reputatie hoog te houden op het gebied van betaalbare auto’s dus de Spring Electric past perfect in haar gamma.

De nieuwe Dacia is duidelijk een slag kleiner dan de Sandero, maar 14 centimeter langer dan de Renault Twingo. De Spring Electric, waarvan het koetswerk desgewenst met frivole, fel oranje kleuraccenten opgevrolijkt kan worden, is slechts 3,73 meter lang. Toch zou het interieur dankzij een wielbasis van 2,42 meter voldoende ruimte moeten bieden aan 4 volwassen.

Het kofferbak volume bedraagt 300 liter. Dat is opvallend veel voor een auto die op de rand van het A segment is gepositioneerd. Zeker als je bedenkt dat in die 300 liter de opbergruimte voor het optionele reservewiel niet is meegerekend. Met neer geklapte achterbank leuning slikt de Dacia 600 liter aan bagage. De Spring Electric is voor de rest 1,62 meter breed en 1,49 meter hoog.

De voorzijde van de Spring Electric kenmerkt zich door over 2 lagen verdeelde verlichting. Bovenin zit platte LED exemplaren. Die doen dienst als dag verlichting. Een verdieping eronder zitten de koplampen.

De dichte grille is versierd met chroomkleurige designelementjes die voor wat joligheid op het hoge, stoere front zorgen. Achter het Dacia merklogo zit de laadaansluiting verstopt.

De Spring Electric heeft relatief vierkante wielkasten met dikke zwarte kunststof randen. Samen met de grote bodemspeling geeft dat de elektrische Roemeen de uitstraling van een cross-over.

De eenvoudig gevormde achterlichten hebben de nieuwe licht signatuur van Dacia die zich kenmerkt door een Y vorm. Ook de nieuwe Sandero en Logan beschikken over een dergelijk ontwerp. De Spring Electric staat op zogeheten Flex wheels. Dat zijn stalen velgen waarop hip ogende deksels zijn geklikt. Daarmee wordt de suggestie gewekt dat de Dacia over lichtmetaal beschikt.

Het eenvoudig vormgegeven dashboard combineert blauwe accenten voor de buitenste ventilatieroosters met een 3,5 inch groot digitaal display tussen de analoge klokken (dat via knoppen op het stuur valt aan te sturen), de Media Nav infomediasysteem met een scherm van 7 inch (optioneel) en op de midden tunnel een eenvoudige, maar verchroomde draaiknop waarmee je de rijrichting activeert (vooruit, achteruit of neutraal; D, R of N).

De deurvakken voorin zijn samen met het handschoenen vak en de opbergruimte in de middenconsole goed voor een inhoud van ruim 23 liter. Elektrische bediening van de ramen is standaard, evenals centrale deurvergrendeling. Wel moet de klant bijbetalen voor zaken als airconditioning, het eerder genoemde Media Nav infomediasysteem (omvat een 7 inch touchscreen, navigatie, DAB radio, compatibiliteit met Apple CarPlay plus Android Auto, Bluetooth en een USB aansluiting), elektrisch verstelbare buitenspiegels, parkeersensoren en een achteruitrijcamera. De Spring Electric heeft standaard stuurbekrachtiging, ABS, ESP, 6 airbags, een SOS-knop om de hulpdiensten in te schakelen, automatische verlichting en een automatisch noodremsysteem.

De Dacia Spring Electric heeft een topsnelheid van 125 km/u, tenzij je voor de Eco rij modus kiest die het vermogen reduceert tot 31 pk. In dat geval is het maximaal haalbare tempo 100 km/u. Dankzij de kleine draaicirkel van 9,6 meter laat de Dacia Spring Electric zich gemakkelijk door het stadsverkeer loodsen. De als optie verkrijgbare parkeerassistent biedt visuele en akoestische ondersteuning dankzij 3 ultrasone sensoren in de achterbumper en een achteruitkijkcamera waarvan het beeld wordt weergegeven op het multimediascherm, met dynamische lijnen. Op het stuur zit een knop om Google of Apple spraakherkenning mee te activeren.

Het lithium/ion batterij pakket kent een laadtijd die varieert van 5 uur (via een Wallbox van 7,4 kW) en 14 uur (huishoudelijk stopcontact). Bij een DC laadpaal volstaat 1 uur om de batterij op 80 procent van zijn maximale capaciteit te brengen. Prik je de Dacia Spring Electric in een 3,7 kW Wallbox, dan moet je 8,5 uur de tijd nemen om een lege batterij weer volledig op te laden. Middels een gratis telefoonapplicatie, de My Dacia App, kan men niet alleen de laadstatus van de Spring Electric bijhouden, maar ook de (optionele) airconditioning op afstand in- of uitschakelen. Andere informatie die met de app kan worden opgevraagd is de resterende actieradius in aantal kilometers raadplegen en lokalisering van waar de Dacia geparkeerd staat. Wanneer de Spring Electric aangesloten is op een laadpunt, dan kan via de app het opladen worden gestart en gestopt.

De Dacia Spring Electric debuteert in de lente van 2021, al start in Nederland de verkoop pas na de zomer. De prijs is nog niet bekend, maar het moet de goedkoopste elektrische auto op de Nederlandse markt worden (de 7 mille kostende, slechts aan 2 personen plek biedende, Citroën Ami is een brommobiel met een tot 45 km/u gelimiteerde topsnelheid). De inmiddels de laan uitgestuurde Renault baas Thierry Bolloré beloofde destijds een prijs onder de 10.000 euro. Maar dat is vermoedelijk een bedrag zonder belastingen. Autointernationaal.nl gokt eerder op 14.000 euro. Daarmee is de Spring Electric nog steeds “shockingly affordable”. Deze internationale lijfspreuk van Dacia is op geen enkele auto van het merk beter van toepassing als op deze nieuweling. Dit betekent dat de Spring Electric de potentie heeft om een ‘game changer’ te worden in het boodschappenauto segment. Dacia biedt op de Spring Electric een garantie van 3 jaar of maximaal 100.000 kilometer en op de batterij 8 jaar tot 120.000 kilometer.

Voor wie ook 14 mille te veel is: Dacia gaat de Spring Electric ook aanbieden in een uitvoering waarij het accupakket gehuurd wordt. Daarnaast komt het model beschikbaar via een speciaal auto deel programma. Die komen beschikbaar in de kleuren wit of grijs en hebben onder meer extra slijtvaste bekleding plus idem vloermatten. Vanbuiten kan je deze deeluitvoering herkennen aan in zwart uitgevoerde portier grepen en zij spiegelkappen.

 

Reageren is niet mogelijk.