Jaguar Land Rover ziet winst snel weer verdampen

0

Jaguar Land Rover heeft goed nieuws te melden: in het derde kwartaal is er weer winst gemaakt. Het corona virus raakte het merken duo hard, maar met name de opleving van de Chinese automarkt draagt bij aan de positieve cijfers van de Britten. Moederbedrijf Tata Motors lijdt echter nog steeds verlies.

In het afgelopen kwartaal werd door Jaguar Land Rover omgerekend 71,5 miljoen euro winst gemaakt. De totale omzet kwam in deze periode uit op 4,85 miljard euro. Aangezien Jaguar Land Rover in het tweede kwartaal nog 454,5 miljoen euro verlies leed, zijn de zwarte cijfers ook mooie opsteker. Maar vergeleken met het derde kwartaal van 2019 is het recente resultaat wel slechter. Toen bedroeg de winst namelijk 171 miljoen euro. De kwartaalomzet was 28,5 procent lager dan een jaar eerder.

Met 113.569 verkochte auto’s wereldwijd in de laatste drie maanden is de afzet met 53 procent gestegen ten opzichte van het tweede kwartaal. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar laat Jaguar Land Rover echter geen groei zien: er werden in vergelijking met juli t/m september 2019 afgerond 12 procent minder auto’s aan de man gebracht. Dankzij China bleef de schade beperkt, want aldaar is de verkoop van het merken duo in het derde kwartaal met 3,7 procent gestegen ten opzichte van 2019.

De Britse autofabrikant kon dankzij de behaalde winst een positieve kasstroom van 510 miljoen euro genereren, zelfs na 584 miljoen euro aan investeringen. De verbeterde resultaten zijn niet alleen te danken aan het herstel van de automarkt van China, maar ook aan het lopende kostenbesparingsprogramma dat veel vruchten afwerpt. “Hoewel de verkopen en winstgevendheid op de meeste markten nog niet volledig terug zijn op het niveau van voor de corona pandemie, is het bemoedigend om te zien dat wij in China nu al weer meer auto’s verkopen dan een jaar geleden”, aldus de 10 september jl. aangetreden nieuwe topman Thierry Bolloré (foto).

Bolloré is ook blij dat de wereldwijde verkoop van de nieuwe Land Rover Defender in een hogere versnelling komen. Daarvan werden alleen al in september 4.508 exemplaren verkocht. De topman stelt dat verkopen van de Defender verder opgevoerd kunnen worden als de korte ’90’ uitvoering leverbaar wordt. Andere ijzers in het vuur bij Jaguar Land Rover zijn de vernieuwde Range Rover Velar, F-Pace, E-Pace en XF modellen. Bolloré: “Jaguar Land Rover heeft een goede uitgangspositie om te profiteren van het verdere marktherstel in de tweede helft van het boekjaar en daarna”.

Jaguar Land Rover zet zwaar in op elektrificatie van het modellenaanbod. Daarmee wil het merken duo de afnemende populariteit van de dieseluitvoeringen compenseren. Met name op de thuismarkt is daar in zeer sterke mate sprake van. Diesels hadden 4 jaar geleden in Groot-Brittannië nog een verkoopaandeel van 47 procent. Nu moeten dergelijke modellen genoegen nemen met minder dan 17 procent van de markt. Jaguar Land Rover kan op de transitie inspelen met de volledig elektrische I-Pace, maar ook met nieuwe hybride modellen (plug-in en mild). In ontwikkeling is een volledig elektrische opvolger voor de Jaguar XJ. Op basis van dit zogeheten MLA platform, zullen de Britten ook een emissievrij Range Rover model lanceren. Verder staat er een grote elektrische SUV voor Jaguar op de tekentafel.

Dit modellentrio zal niet kunnen voorkomen dat Jaguar Land Rover dit jaar een hoge CO2-boete van de Europese Unie moet betalen. Financieel directeur Adrian Mardell (foto) heeft tijdens de bespreking van de kwartaalresultaten met investeerders gezegd dat hiervoor omgerekend 99,5 miljoen euro opzij is gezet. Jaguar Land Rover had gehoopt de schade met de al eerder geïntroduceerde P300e stekker hybride uitvoeringen van de Range Rover Evoque en de Discovery Sport de schade te kunnen beperken, maar door het corona virus heeft de certificering van deze auto’s vertraging opgelopen, waardoor zij in de boeken terecht zullen komen met hogere uitstoot cijfers dan aanvankelijk was gepland. Wat ook niet helpt, is dat de P300e versies door de goedkeuringsperikelen pas later op de markt komen dan Jaguar Land Rover had gehoopt.

De boete van bijna 100 miljoen euro zou betekenen dat de winst van Jaguar Land Rover in het derde kwartaal volledig verdampt en ook een hap neemt uit het geld dat in de laatste 3 maanden van dit jaar verdiend wordt. Mardell maakt geen melding van deelname aan een zogeheten CO2-poule om de gemiddelde uitstoot van het merken duo op papier te drukken. Het feit dat hij in de begroting al een boetebedrag opzij heeft gezet, geeft aan dat Jaguar Land Rover vermoedelijk zelf het verlies gaat dragen. Dat is opvallend, want Renault heeft ‘CO2 ruimte’ over en zou dus samen met de Britten een dergelijke poule kunnen vormen. Bovendien is Bolloré de voormalige topman van de Franse autoproducent. Maar hij is met ruzie bij Renault vertrokken dus wellicht niet ‘on speaking terms’ met het huidige management.

 

Reageren is niet mogelijk.