Marktkansen Mercedes S-klasse zijn allesbehalve premium

0

Mercedes heeft vorige maand de nieuwe S klasse gepresenteerd. Kijkend naar de media aandacht krijg je de indruk dat het een van de belangrijkste model introducties van het jaar is. Maar vorig jaar werden slechts 148 exemplaren van de S klasse verkocht in Nederland en in 2021, als de Mercedes volop leverbaar moet zijn, zullen er waarschijnlijk amper meer dan 200 registraties plaatsvinden. Alles wijst er op dat de S klasse een gepasseerd station is.

Heeft Mercedes zijn huiswerk dan niet goed gedaan? Nee, het tegendeel is waar. De klant kan rekenen op hightech verwennerij en zowel qua veiligheid als comfort zorgt Mercedes voor een nieuwe maatstaf. De nieuwe S klasse neemt veel rij taken uit handen en legt de bestuurder ook op andere manieren in de watten. Zo ‘ziet’ hij bij het verstellen van de buitenspiegels naar welke spiegel hij kijkt.

Maar van een grote doorbraak zoals inderdaad bij de montage van een ABS systeem (waarmee de S klasse in 1979 een wereldprimeur had) is geen sprake. Ja, de Mercedes neemt rij taken uit handen, maar echt autonoom rijden is er niet bij. Dat is slechts mogelijk op ‘level 2’ oftewel het niveau waartoe een goed aangeklede middenklasser ook in staat is. Autonoom rijden op ‘level 3’ is pas in de tweede helft van 2021 mogelijk. Tesla blijft dus voorop lopen.

Daarmee heeft de olifant in de kamer een naam gekregen. En niet alleen vanwege het superieure Autopilot systeem, maar ook omdat de auto’s van Tesla volledig elektrisch zijn. De S klasse is alleen leverbaar met fossiele verbrandingsmotoren en dat is heel erg ‘niet 2020’. In de prijslijst staan nu 1 benzine versie en 2 diesel modellen en dat is teleurstellend traditioneel. Mede daardoor zit de S klasse op een CO2 uitstoot die te hoog is voor veel autoregelingen van bedrijven die graag ‘duurzaam’ bezig willen zijn.

Nee, het is Mercedes niet ontgaan dat elektrisch rijden de toekomst heeft. Maar voor de S klasse is daarbij geen rol weggelegd. In plaats hiervan heeft Mercedes min of meer parallel de EQS ontwikkeld die begin volgend jaar debuteert. Dat is het Duitse vlaggenschip van de toekomst. Bij de introductie van de EQS zal nog duidelijk worden dat de S klasse het vlaggenschip van gisteren was. Een gepasseerd station.

Ja, qua afwerking en materiaal kwaliteit blijft de S klasse onbetwist een premium product. Daar kan Tesla niet aan tippen. Maar ruim 28.000 euro moeten betalen voor het zogeheten Business pakket (bestaande uit een geluidsinstallatie, 2 schermen achterin en een paar kussentjes) gaat menig nuchtere Nederlander te ver. Zeker nu Nederland zucht onder de corona pandemie en het college van Amsterdam om symbolische redenen nieuwe dienstauto’s heeft afbesteld.

Mercedes heeft met de jongste S klasse huiswerk gedaan dat ‘gisteren’ ingeleverd had moeten zijn. En het eindresultaat is onvoldoende vernieuwend. Mercedes heeft heel veel puntjes op de i gezet en dat zorgt voor weldadig veel verfijning, maar maakt geen grote sprong voorwaarts. Ook qua garantietermijn (slechts 24 maanden) is men in Stuttgart heel erg in ‘gisteren’ blijven hangen. Want als er iets markeert aan de vele systemen die de S klasse rijk is, dan is de klant ondanks alle verwennerij straks alsnog het haasje.

Reageren is niet mogelijk.