Nieuws telex: nieuwe Maserati GranTurismo krijgt Giorgio platform

0

+++ AUDI gaat vanaf nu opties in abonnementsvorm aanbieden. Dit betekent dat men elke maand moet betalen voor extra’s op zijn of haar Audi, al is dat niet precies hoe het merk de nieuwe ‘service’ communiceert. Wanneer het marketingsausje er overheen gegoten is, klinkt het zo: “voor het eerst biedt Audi zijn klanten de mogelijkheid om geselecteerde functies op aanvraag te boeken, zelfs nadat de auto al is gekocht en afgeleverd.Het gaat hierbij om opties die je kan activeren nadat je de auto kocht in de Audi webshop. Het heet anders, maar dat is in essentie waar het op neerkomt. Je kan ze daar gewoon éénmalig betalen of (en daar denkt de fabrikant zelf meer aan te kunnen verdienen) er een abonnement op nemen. Het gaat onder meer over functionaliteiten als Apple Carplay, LED Matrix koplampen, DAB radio of de groot licht assistent. Prijzen variëren van 3 tot meer dan 30 euro per maand. Opties in een huurformule zijn nu al beschikbaar voor de volledig elektrische e-Tron modellen en voor de huidige A3, A4, A5, A6, A7, Q5, Q7 en Q8. Andere productlijnen volgen later. Dat zullen er ook meer functies in abonnementsvorm worden aangeboden. Overigens zal het ook mogelijk zijn om bepaalde toeters en bellen achteraf te kopen. Volgens Audi biedt de service niets dan voordelen, onder meer omdat men een optie gedurende een maand kan uitproberen voor een symbolisch bedrag. “Het stelt ook klanten met een beperkt leasingbudget in staat om buiten de beperkingen van hun werkgever zelf nog extra’s te nemen”, aldus een woordvoerder. Hij noemt als voorbeeld voor de e-Tron de smartphone interface. Die kan je nu huren voor 8 euro per maand of achteraf kopen voor 416 euro. Neem je deze optie direct op in de specificaties van de auto, dan kost het echter maar 330 euro. Audi stelt dat de optie, of ze nu gekocht of gehuurd wordt, is gekoppeld aan het chassisnummer van de auto. Dat betekent dat wanneer men het voertuig verkoopt, het vervolg van de looptijd van een abonnement overgaat op de nieuwe eigenaar. +++

+++ De M topversie van de volgend jaar debuterende BMW X8 krijgt mogelijk 760 pk vermogen. Dit betekent dat het magnum opus op SUV gebied ruim, luxe en bloed snel wordt. De X8 M biedt een maximum koppel (999 Nm) waarop te omschrijving “extreem’ eveneens van toepassing is. Als basisunit voor de plug-in hybride versie van de SUV fungeert de 4,4 liter grote V8 benzinekrachtbron. Die krijgt assistentie van een elektromotor die goed is voor 204 pk. De ‘gewone’ versies van de X8 debuteren zoals gezegd volgend jaar, maar de M topversie krijgen wij naar verwachting pas eind 2022 te zien. Een even getal na de letter ‘X’ doet normaliter de schuine daklijn van een coupé vermoeden, maar dat is bij deze nieuwe SUV van BMW niet het geval. In München denkt men namelijk dat de aanwezigheid van een derde rij zetels (zoals bij de X7) voor een duidelijk groter verkooppotentieel zorgt. Misschien niet bij ons, maar wel op de Noord Amerikaanse markt. +++

+++ Door een update van fabrikant ABB kreeg het laadnetwerk van IONITY te maken met een forse vermindering van de laadprestaties van een deel van zijn palen: het vermogen daalde namelijk van 350 naar 24 kW. De problemen waren het grootst in Frankrijk, maar het netwerk werd ook in andere Europese landen. ABB, de Zwisters / Zweedse fabrikant van de laadpalen, laat weten dat het vermogen op sommige locaties inmiddels is hersteld tot 50 kW. Maar zolang de problemen nog niet overal zijn opgelost, blijven veel laadstations in Europa gesloten, voornamelijk in Oostenrijk, België, Kroatië, Frankrijk, Nederland, Slovakije, Slovenië en Zwitserland. Van verlies aan laadvermogen was geen sprake in Duitsland, Denemarken, Finland, Italië, Litouwen, Tsjechië en Zweden. De operationeel directeur van Ionity, Marcus Groll, ligt evenwel niet wakker van de problemen: “Wij werken samen met onze partner ABB aan een volledig herstel van de activiteiten. De tevredenheid van onze klanten is onze topprioriteit, waardoor wij hebben besloten om de getroffen Ionity laadpunten te sluiten. Wij vragen onze klanten om gebruik te maken van een ander Ionity station. waar de laadpalen wel goed werken”. Groll kan nog niet zeggen wanneer de problemen opgelost zouden moeten zijn. Ionity maakt het echter mogelijk om de getroffen stations te herkennen via de app, wetende dat niet alle laadpalen van hetzelfde station per se getroffen zijn door dit updateprobleem. Om de klanten tevreden te houden, biedt Ionity gratis oplaadbeurten aan bij de ondermaats functionerende laadpalen. +++

+++ De nieuwe MASERATI GRANTURISMO krijgt een Evo versie van het Giorgio platform van Alfa Romeo. Qua maatvoering betekent dit een grotere spoorbreedte en een langere wielbasis. De nieuwe generatie van de GranTurismo wordt momenteel onder de naam Progetto M189 ontwikkeld. Maserati plant zowel deels als volledig elektrische versies van het coupémodel. De nieuwe GranTurismo zal volgend jaar worden gepresenteerd, maar de eerste exemplaren zullen pas in 2022 in de Mirafiori fabriek in Turijn van de band rollen. Later volgt een Spyder versie. Het Giorgio Evo platform is een modulair platform dat geschikt zal zijn voor meerdere modellen boven het D segment. Ook een toekomstige Quattroporte en de volgende editie van de Jeep Grand Cherokee zullen op dit onderstel gebaseerd worden. +++

+++ PORSCHE heeft de wereldwijde verkoopcijfers over de eerste 3 kwartalen van 2020 bekendgemaakt. Ten opzichte van 2019 laten die als gevolg van het corona virus een lichte daling zien: min 5 procent. De fabrikant uit Stuttgart-Zuffenhausen heeft dit jaar in de eerste 3 kwartalen 191.547 auto’s aan de man gebracht. In 2019 waren dat er nog 202.318 stuks. Niet in alle markten nam het aantal afgeleverde auto’s echter af. Noord Amerika werd met een daling van 11 % het hardst geraakt, gevolgd door Europa met 9 %. In Azië, Afrika en het Midden-Oosten wist Porsche daarentegen 1 % méér auto’s te slijten. De Cayenne vormt met een totaal van 64.299 auto’s de verkooptopper, gevolgd door de Macan met 55.124 stuks. Van de 911 zijn 25.400 exemplaren aan de klant geleverd. De Taycan vormt met 10.944 stuks nog een kleine minderheid van het totaal. Volgens Detlev von Platen, directeur Sales en Marketing bij Porsche, laten de cijfers zien dat Porsche de corona crisis goed heeft doorstaan. “Dankzij een fris portfolio hebben wij de verkoopschade kunnen beperken”, zegt hij. “De Chinese markt is snel hersteld na de lockdown en de vraag in andere markten laat eveneens een groei zien. Porsche was niet immuun voor de corona crisis, maar we kijken dankzij ons aantrekkelijke modellenaanbod en een toenemend aantal orders met optimisme naar de toekomst”. In Nederland heeft Porsche in de eerste 9 maanden van 2020 juist meer auto’s weten te verkopen dan in dezelfde periode van 2019, zo blijkt uit de gegevens van Autointernationaal.nl . De teller stond eind september op 1.555 exemplaren, terwijl dat er vorig jaar op hetzelfde tijdstip slechts 973 stuks waren. Hoewel de Taycan wereldwijd amper meer dan 5 procent van de verkopen voor zijn rekening neemt, is deze elektrische auto in bij ons relatief gezien een stuk belangrijker. De 330 verkochte exemplaren in de eerste 9 maanden van dit jaar waren goed voor een afzetaandeel van ruim 20 procent. De Cayenne en de Panamera raakten duidelijk uit de gratie, maar voor de rest van het gamma wist Porsche meer orders te noteren dan in dezelfde periode van 2019. +++

+++ Audi heeft afgelopen maand wereldwijd met 172.200 exemplaren ruim 18 procent meer auto’s weten te verkopen dan in september vorig jaar. Dankzij die goede prestatie kwam de afzet van de hele VOLKSWAGEN GROEP 3,3 procent hoger uit, namelijk op 933.600 voertuigen. Hierbij moet wel aangetekend worden dat juist Audi vorig jaar september sterk te kampen had met een verstoring van de verkopen vanwege de nieuwe WLTP regels. Het merk Volkswagen, dat verreweg de grootste afzetbijdrage levert, kwam met 530.000 personenauto’s 0,7 procent lager uit dan in september 2019. De bestelwagens deden het een stuk beter met ruim 13 procent hogere verkopen, maar het gaat daarbij om een bescheiden aantal: 37.700 stuks. Skoda kwam met 104.600 verkochte auto’s 2,6 procent hoger uit, terwijl Seat met 43.500 stuks nagenoeg stabiel bleef. Dat geldt ook voor Porsche, al heeft dit merk wel een paar uitstekende maanden achter de rug. Nu bleef de verkoopteller evenwel steken op 24.300 auto’s. Anders dan bij bijvoorbeeld Mercedes-Benz en Volvo is de groei van de Volkswagen Groep niet te danken aan China maar aan West-Europa. In onze marktregio werden in september door het autoconcern met 300.800 stuks ruim 10 procent meer voertuigen afgeleverd dan een jaar eerder. China bleef met 387.500 auto’s wel de belangrijkste bijdrage leveren aan de totale afzet, maar dit aantal was nog geen procent meer. Na 9 maanden staat de verkoopteller bij de Volkswagen Groep nu op 6.504.700 voertuigen. Dat is 18,7 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar werd gerealiseerd. Op jaarbasis komt Seat als slechtste uit de bus met een daling van 30 procent, terwijl Audi in deze periode 12,5 procent minder auto’s verkocht en Volkswagen 18,6 procent lager uitkwam. Geografisch gezien verkocht de Volkswagen Groep in de eerste 3 kwartalen 10 procent minder auto’s in China, ruim een kwart minder in West-Europa en 22 procent minder in Noord-Amerika. +++

+++ De ZELF RIJDENDE AUTO wordt nu voor het eerst echt losgelaten in een grote stad. De primeur is voor Cruise die haar prototype mag gaan testen in San Francisco. Het dochterbedrijf van General Motor (GM) doet de proeven nabij Silicon Valley met een aangepaste versie van de Chevrolet Bolt; een model dat wij hier kennen als de Opel Ampera-e. Deze hoge hatchback (of is het een cross-over?) oogt eerder banaal dan sexy, maar wees gerust: het uiteindelijke productie exemplaar van Cruise krijgt een heel ander design. General Motors wilde in 2019 al haar eerste taxi’s zonder bestuurder laten rijden, maar de techniek mag nu pas in een grote stad worden getest. De proef omvat 5 exemplaren van de door Cruise aangepaste Bolt. Autonoom rijden bevindt zich nog duidelijk in een testfase. Dat geldt ook voor de Auto Pilot functie van Tesla die nog niet vrij van kinderziektes is. +++

Reageren is niet mogelijk.