Renault haalt bezem door dieselversies

0

Met de lancering van de hybride E-Tech technologie, schoont Renault het assortiment dieselmotoren op. De Nederlandse importeur had de oliegestookte uitvoering van de Captur recentelijk al uit de bestellijst gehaald en nu volgt ook de Scénic.

Reden is de inwerkingtreding van de Euro 6d-Full norm in september. Renault reageert hierop door haar aanbod van dieselmotoren bij de Clio of de Kadjar te reduceren, of in het geval van de Captur en de Scénic zelfs helemaal te stoppen met de verkoop van de oliegestookte uitvoeringen. Renault gokt er op dat de E-Tech stekker hybride versie van de Captur het stokje kan overnemen (begin 2021 volgt een niet oplaadbare variant).

De Scénic is verkooptechnisch sowieso opgegeven. Intern wordt dit model gezien als een “niet vitaal model”. In algemene zin geldt dat voor haar complete aanbod in C-MPV, D en E segmenten. Het gaat hier respectievelijk (dus) om de Scénic, de Talisman en de Koleos. Het saneren wordt gerechtvaardigd door “een zeer sterke transitie naar volledig geëlektrificeerde modellen (de Twingo Electric) en al dan niet oplaadbare hybride E-Tech uitvoeringen. Deze strategische keuzes werd door Renault al voor de komst in juli van de nieuwe topman Luca de Meo gemaakt.

Voor bepaalde modellen neemt Renault dus geen halve maatregelen aangezien de diesel versies niet meer geproduceerd zullen worden vanaf november (Scénic Blue dCi) of december (Captur Blue dCi). Daarmee lijkt deze bouwstop het lot van de MPV te hebben bezegeld, want de fabriek in Douai waar hij wordt vervaardigd, zal vanaf 2021 volledig elektrische voertuigen gaan produceren, te beginnen met een B segment SUV. Wat betreft de Captur: hier vervangt de stekker hybride uitvoering de diesel variant. Qua vermogen betekent dit een grote sprong voorwaarts, want deze E-Tech versie is goed voor 160 pk. Begin 2021 zal een niet oplaadbare variant met 140 pk op de markt worden gebracht.

De Clio 1.5 Blue dCi (85 of 115 pk) die worden voornamelijk aan bedrijven wordt verkocht, zal vanaf december niet meer van de band rollen. Renault stroomlijnt het assortiment met de lancering van één enkele versie. Het enige probleem is echter dat deze 1.5 Blue dCi met 100 pk pas in september 2021 leverbaar zal worden. Een vergelijkbare straf is er voor de Kadjar. Daarvan zal de handgeschakelde 1.5 Energy Blue dCi versie vanaf december niet meer geproduceerd worden. In september 2021 maakt de oliegestookte Kadjar een comeback, maar dan alleen met de EDC automatische transmissie.

Bij de Mégane wordt de 95 pk variant van de 1.5 Blue dCi dieselmotor in december uit productie genomen. Voor Nederland heeft dit geen gevolgen omdat de importeur zijn kaarten sowieso al ingezet had op de 115 pk uitvoering. Vanaf november wordt de vernieuwde Talisman alleen aangeboden als 2.0 Blue dCi met 160 en 200 pk. De versie met de 1.7 Blue dCi motor onder de kap wordt namelijk uit productie genomen. De 2,0 liter dieselmotor van de Koleos krijgt een upgrade naar 185 pk.

Reageren is niet mogelijk.