Volvo bevestigt komst elektrische XC20

0

Volvo heeft berichtgeving uit de Newsflash van Autointernationaal.nl bevestigd dat er in compacte elektrische auto op de tekentafel staat. Die zal tot XC20 gedoopt worden en krijgt de Chinese architectuur van moederbedrijf Geely. De nieuweling komt onder de XC40 Recharge P8, waarvan onlangs het eerste exemplaar van de band liep, in het gamma.

In 2025 wil Volvo de helft van haar omzet genereren met volledig elektrische auto’s. Na de XC40 Recharge P8 zal in 2021 een volledig elektrische variant van de nieuwe XC90 worden voorgesteld. Die wordt eveneens 408 pk sterk. Hoe het modellenoffensief er daarna uit zal gaan zien, houdt Volvo nog even onder de pet, maar een elektrische XC20 maakt onderdeel uit van de plannen. Die zal gebruik maken van het SEA platform (de afkorting staat voor: Sustainable Experience Architecture) van het Chinese moederbedrijf Geely.

Volvo topman Håkan Samuelsson wil deze architectuur gaan gebruiken voor een compact, maar hoge auto. Dat wordt een cross-over annex SUV, al voegde de CEO er meteen aan toe dat een grote bodemvrijheid of terreincapaciteiten vandaag de dag “niet meer belangrijk” zijn voor een dergelijk type personenwagen. Dat de XC20 in China van de band zal lopen, ligt voor de hand. Het model zou in een Geely fabriek gebouwd kunnen worden op dezelfde productie lijn als Chinese modellen die van dezelfde architectuur gebruik maken. Volvo produceert momenteel al de S90 en exemplaren van de XC60 voor de Europese markt in het Aziatische land. Die auto’s worden met de trein naar Europa getransporteerd.

Samuelsson zegt dat de architectuur een “zeer hoogwaardige Volvo” kan opleveren. Wanneer die XC20 klaar is, is niet duidelijk, maar het wordt op zijn vroegst 2024. Daarvoor zal Volvo een tweede model uit de 40-serie lanceren. Dat wordt ook een hoge auto. Motorisch zijn de overeenkomsten met de XC40 groot, maar de nieuweling krijgt een schuin aflopende daklijn. Productie in dezelfde fabriek in het Belgische Gent ligt voor de hand. Het CMA platform van de XC40 (en het nieuwe 40-serie model) is volgens Samuelsson niet geschikt voor een kleiner / goedkoper autotype. Daarom gaan de Zweden shoppen bij Geely.

 

Reageren is niet mogelijk.