Voortaan met een vleugje groen geweten: test Maserati Ghibli Hybrid

0

“Ellectrico” is het nieuwe woord van Maserati voor de toekomst. De primeur is voor de Ghibli Hybrid: een model met eBooster en 48 Volt, door een riem aangedreven starter/generator. Die voldoet helemaal aan de claim van het luxe merk.

Bij Maserati begint het geëlektrificeerde tijdperk deze herfst, wanneer de Ghibli Hybrid van het modeljaar 2021 klaar is voor de marktintroductie. Tegelijkertijd wordt de diesel variant uit het gamma geschrapt. In 2021 vindt dezelfde wisseling van de wacht plaats bij de Levante. De SUV zal dan niet meer te bestellen zijn met een dieselmotor. Zijn aangekondigde jongere broer Grecale zal überhaupt niet in oliegestookte vorm verkrijgbaar zijn. Wel komt ook dit Maserati model beschikbaar in een hybride versie. Diegenen die hopen op een Maserati die emissievrij kilometer kan afleggen, wachten tevergeefs. Een plug-in hybride “past niet bij Maserati”, zo zeggen ze intern.

Het saneren van de diesel variant door het merk met de drietand is onvermijdelijk. In 2016 waren ongeveer 1.350 van de nieuw geregistreerde Maserati’s in Duitsland uitgerust met een dieselmotor, maar in de 3 daaropvolgende jaren kromp hun aandeel tot ongeveer 250 exemplaren. Op andere dieselmarkten in Europa die relevant zijn voor Maserati, bijvoorbeeld Groot-Brittannië, Italië en Oostenrijk, is de situatie nauwelijks anders. Er is dus dringend behoefte aan een alternatief. Dat is de hier geteste hybride uitvoering.

De 4 cilinder motor, die slechts 1.998 kubieke centimeter groot is, levert prestaties die passen bij de status van Maserati. Dat komt doordat het systeemvermogen van de aandrijflijn liefst 330 pk is. In tegenstelling tot de gepensioneerde diesel is het maximale koppel echter pas relatief laat beschikbaar. Ondanks de mono turbo zijn volgens de fabrikant 4.000 toeren nodig om de maximale 450 Newtonmeter te mobiliseren. De testritten in Emilia Romagna in Noord-Italië, waar aan bochtige bergwegen geen gebrek is, lieten qua rij plezier factor evenwel niets te wensen over. De geblazen 4 cilinder versnelt de Ghibli zelfverzekerd en zonder turbovertraging, zelfs over veeleisende routes.

De plezierbelasting wordt betaald bij het tankstation, want als je de sportmodus activeert (met als resultaat een hoger snelheidsniveau en een meer spontane gaspedaal respons, en tegelijkertijd een verhoging van de hardheid van de dempers), wordt de dorst van de Berlina merkbaar vergroot. Maserati heeft tussen de 8,1 en 9,4 liter per 100 kilometer in de folder geschreven, maar tijdens de testrit over de kronkelende bergwegen ten noordoosten van Monte Cimone kwam ik uit op 12 liter. Maar klanten van Maserati hebben natuurlijk de financiële middelen om zich dergelijke dure excursies te kunnen veroorloven. Het zou evenwel goed zijn geweest als de fabrikant naast de knop ‘Sport’ een ‘Eco’ schakelaar had geplaatst. Dat zou de hybride variant meer geloofwaardigheid hebben gegeven als het milieubewuste alternatief van Maserati.

De Ghibli Hybrid is voorzien van een nieuwe connectiviteitsarchitectuur die is aangesloten op een 10,1 inch touchscreen. Het nieuwe telematicaplatform is volledig gekoppeld aan een servicewereld die onder andere bestaat uit Apple Store, Life Navigation Services, Diagnostic Control op afstand, E-Call, Alexa als Vehicle Voice Assistant en draadloze updates. De vernieuwde Ghibli is een auto die geschiedenis zal schrijven. Tenminste voor Maserati, want voor het eerst in de meer dan 100-jarige geschiedenis van het Italiaanse sportwagenmerk wordt een model geëlektrificeerd. Zelfs het heilige drietand logo op de C stijl met de horizontale pijl in ongebruikelijk blauw geeft een subtiele indicatie dat deze Ghibli iets speciaals is.

Meer prestaties, minder verbruik. Een 100-koppig ontwikkelteam kreeg de opdracht om de cirkel vierkant te maken. De basis: een 2,0 liter benzinemotor van de FCA groep; een krachtbron die wij al van de Alfa Romeo Giulia en Stelvio kennen. Van de originele motor bleef uiteindelijk nauwelijks iets over. Behalve afmetingen en cilinder koppakking, zoals Maserati trots opmerkt. Evolutie werd een revolutie. De benzinemotor wordt ondersteund door een riemstartgenerator (RSG) en een elektrische compressor. Een hybride oplossing die momenteel in ieder geval technisch zeldzaam is. Simpel gezegd, de RSG fungeert als dynamo en voert de remenergie via een 48 volt elektrisch systeem naar de extra accu in de bagageruimte. Deze voedt op zijn beurt de elektrische compressor, die de motor ondersteunt en aandrijft bij lage toerentallen. Dus daar waar de turbo nog even lucht moet verzamelen.

De elektrische techniek en de klassieke turbo werken zo perfect samen dat je de vermogensafgifte van de viercilinder zonder enige vertraging lineair en krachtig kunt voelen. Met andere woorden: deze motor combineert de voordelen van diesel en benzine in één aandrijving. In 5,7 seconden accelereer je van 0 naar 100 km/u. Maar door het prestatiepotentieel op die manier samen te vatten, doe je de Ghibli Hybrid toch wat tekort. In werkelijkheid en op de testroutes van Emilia Romagna, ver in de heuvels van de Apennijnen, voelt hij veel meer soeverein aan. Niemand hoeft in ieder geval om de pensionering van de oude V6 dieselmotor te huilen. Zeker omdat ook het verbruik bij een gedisciplineerd gebruik van de rechtervoet klopt: met een kleine 10 liter is de 1,9 ton zware Italiaan redelijk economisch. Dat de Ghibli Hybrid ook goed klinkt, is voor een Maserati natuurlijk vanzelfsprekend. En dat allemaal zonder versterkers en kunstmatige (digitale) hulpmiddelen. Hiervoor hoefden de geluidsspecialisten uit Modena alleen het uitlaatkanaal te herzien en de resonantieleidingen opnieuw af te stemmen. Met als resultaat dat de geëlektrificeerde Ghibli ongehoord als een Maserati klinkt.

De vele visuele veranderingen van de facelift zorgen voor een duidelijk onderscheid met de ‘oude’ Ghibli. Aan de buitenkant bijvoorbeeld de dwars beugel in Y vorm in de grille. Of de achterlichten in boemerang design. Wie graag puzzels oplost (“Zoek de 10 verschillen”), zal snel klaar zijn. In het interieur valt het nieuwe en grotere infomediascherm meteen op: 10 centimeter extra en frameloos – que bello! Ook de menukaart en bediening zijn chique, je kunt echt intuïtief direct jouw weg vinden. Het enige waar ik bijna niet in slaagde, was het zoeken naar de verbruiksgegevens. Het multimediasysteem heet MIA en is nu echt up-to-date. Slechts een paar seconden en de smartphone is verbonden. Op aanvraag met Android Auto of Apple CarPlay. Het systeem is permanent online, biedt WLAN verbindingen en voor wie er thuis aan gewend is: het kan altijd gebruik maken van de diensten van de stemassistent Alexa.

De nieuwe Ghibli Hybrid zal te koop zijn vanaf afgerond 90.000 euro. Niet bepaald goedkoop. Maar exclusiviteit had altijd al zijn prijs. En ondertussen levert Maserati ook de bijbehorende (afwerking)kwaliteit. Het ziet er allemaal goed uit en het voelt allemaal goed aan. Alleen bij de digitale assistenten is er nog behoefte aan verbetering. Dit geldt met name voor semi autonoom rijden.

Zelfs bij het uitvoeren van de simpelste rij taken loopt het systeem vast. Ter verduidelijking: Om de auto zelfstandig te laten rijden met een vooraf ingestelde snelheid in overeenstemming met de wettelijke afstandsregels en met het waarschuwingssysteem voor het verlaten van de rijstrook, moet hij weten dat de bestuurder op elk moment de controle over kan nemen. Het wil zijn heer (vrouw) en meester (in) voelen. Bij voorkeur op het stuur. Als jij een vaste hand heeft, gebruikt de Maserati een brutaal alarmsignaal om jou te dwingen onnodige stuurbewegingen te maken, zodat het systeem feedback krijgt. Voor verbetering vatbaar is ook de achteruitkijkcamera. Het beeld op het scherm voldoet namelijk helaas niet aan de premium claims van de Italianen.

 

Ghibli Trofeo

Als jij de hybride toekomst van Maserati niet echt vertrouwt, kan jij met de nieuwe Trofeo uitvoering echt helemaal tot het andere uiterste gaan. De Ghibli is namelijk nu verkrijgbaar met de dubbel geblazen 3,8 liter V8 van Ferrari oorsprong, die zijn brute dienst reeds aanbiedt in de Levante. 580 pk, 730 Nm en een nog emotioneler geluid zijn overtuigende argumenten voor een sentimentele excursie naar de gouden (auto) tijden. Ook hier laat de 3-tand van Maserati zijn kleuren zien. In plaats van hybride blauw, schijnt de pijl in hart bloedrood.

Vermogen en koppel kunnen veel druk uitoefenen op jouw wervelkolom. De competitieve atleet stopt de voortstuwing pas aan der andere kant van 300 kilometer per uur. Wie heeft dat nodig? Voor fabrikanten zijn dergelijke auto’s niet altijd een kassucces vanwege de hoge ontwikkelingskosten en lage verkoopaantallen, maar ze kunnen worden gebruikt om de technische competentie aan te tonen en op zijn minst de concurrentie slapeloze nachten te bezorgen. Zo hebben Porsche en Bentley bijvoorbeeld ook sedans in hun assortiment die 300 km/u of harder rijden. Dus het kan verstandig zijn om zoiets ook aan te bieden aan Italiaanse sportwagenklanten. De Ghibli Trofeo gaat in Nederland afgerond 170.000 euro kosten. In vergelijking is de hybride uitvoering een koopje. Maar binnen het Trofeo spectrum (er is ook een soortgelijke uitvoering van de Quattroporte en de vier wiel aangedreven Levante) biedt de Ghibli de beste verhouding tussen vermogen en gewicht, en daarom profileert hij zich als het meest wendbare lid van het trio. Maar aan de andere kant blinkt ook hij niet uit met een sportief karakter. De Ghibli blijft een auto om vooral ontspannen mee te cruisen. Dat maakt de Hybrid uitvoering tot de beste keuze.

70%
70%
Awesome

Met de Ghibli Hybrid zet Maserati een stap in de groene richting. Als vanouds is deze Italiaanse sportsedan niet perfect, maar dankzij de lagere uitstoot van de 2,0 liter 4 cilinder motor zal hij een stuk beter betaalbaar zijn. Dat kan in de herfst van zijn leven de Ghibli alsnog hogere verkoopaantallen bezorgen.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (12)
    7.1

Reageren is niet mogelijk.