Consumenten vrezen ‘explosiegevaar’ waterstofauto

0

Consumenten zien in waterstof een goed, maar gevaarlijk alternatief voor een elektrische auto met een batterij of een conventioneel aangedreven personenwagen, zo blijkt uit een rapport van KNAC en Bovag.

Ruim 60 procent van de consumenten vindt waterstof een aantrekkelijk alternatief voor een model dat op benzine, diesel of LPG rijdt of een elektrische auto. Wel zegt 74 procent het als nadeel te zien dat waterstof hoog explosief is. Dat blijkt uit het rapport ‘De waterstofauto en de automobilist’ van de Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) en Bovag. Waterstof wordt door een groot deel van het algemeen publiek gezien als gevaarlijk, mede omdat men waterstof, in tegenstelling tot benzine en gas, niet kan ruiken. Van de leaserijders die deelnamen aan het onderzoek, zegt 84 procent de explosiviteit van waterstof als belangrijkste nadeel van deze technologie te zien.

Ook de hoge aanschafprijs en het beperkte aantal laadstations wordt door zowel het algemene publiek als specifiek door leaserijders als nadelen gezien en als een hindernis om over te stappen op een auto die op waterstof rijdt. Van het ondervraagde algemene publiek blijkt 47 procent bereid te zijn om 10 minuten om te rijden om waterstof te kunnen tanken. Moet er langer dan 20 minuten worden omgereden, dan haakt men af. Bij de leaserijders vindt 50 procent 10 minuten rijden acceptabel.

Beide respondent groepen zien ook voordelen van waterstof: Van het algemene publiek noemt 80 procent het een voordeel dat de waterstofauto geen zwaar accupakket heeft. Bij leaserijders is dit 60 procent. Ook dat de waterstofauto emissievrij is, en de hoge actieradius in vergelijking met de elektrische personenwagen met batterij, worden door beide respondenten groepen als voordelen genoemd. Het onderzoek werd uitgevoerd in 2 fasen. Aan het eerste gedeelte namen 1.275 respondenten deel, waarvan 500 KNAC leden, 500 respondenten uit het algemene publiek en 275 leaserijders. Aan de tweede fase deden 400 mensen uit het algemene publiek mee, 380 KNAC leden en 200 leaserijders.

Samengevat zijn de 5 grootste voordelen van een waterstofauto volgens het algemene publiek: “Geen grote, zware accu’s nodig” (80 procent), “Geen uitstoot CO2” (72 procent), “Actieradius groter dan huidige elektrische auto” (68 procent), “Snel tanken in plaats van langzaam laden” (44 procent), “Meer vermogen dan huidige elektrische auto” (30 procent). Als de 5 grootste nadelen van een waterstofauto worden genoemd: “Waterstof is hoog explosief” (74 procent), “Productie waterstof kost veel energie” (73 procent), “Industrie moet eerst nog veel investeren in verdere ontwikkeling” (63 procent), “Te weinig waterstof tankstations” (62 procent) en “Te duur in productie en aanschaf” (17 procent).

Waterstof lijkt bij het snel groeiende aanbod van batterij elektrische auto’s onder te sneeuwen, maar de consument gelooft er dus nog steeds in.

 

Reageren is niet mogelijk.