De V-klasse gaat elektrisch: test Mercedes-Benz EQV

0

Waarom deze test?

De Mercedes-Benz V klasse is er nu ook als volledig elektrische EQV 300. Die is 204 pk sterk en komt op een volle acculading ruim 400 kilometer ver. De elektrische aandrijflijn maakt het busje niet alleen voor de (van de vluchthaven af te halen) VIP nog aangenamer, want het geluidscomfort is aanzienlijk beter dan wanneer een oliegestookte krachtbron in het vooronder aan het werk is. Maar ook voor particuliere, kinderrijke huishoudens kan deze EQV 300 een serieus alternatief zijn voor wijlen Chrysler Voyager, de onlangs gesaneerde Ford Galaxy plus Volkswagen Sharan en de jongste Espace waarvan de vorm voor Renault belangrijker was dan de functie. Aan de prijs hoeft het niet te liggen, want de elektrische Mercedes-Benz is er vanaf 72.588 euro. Voor een oplaadbare 7-persoons gezinswagen is dat een scherpe prijs.

 

Wat voor auto is het?

De elektrische V klasse oftewel EQV wordt aangedreven door 2 elektromotoren met een systeemvermogen van 204 pk en een gecombineerd maximumkoppel van 362 Nm. De watergekoelde lithium/ionbatterijen hebben een capaciteit van 100 kWh, wat zich vertaalt in een rijbereik van 418 kilometer. Het opladen van het afgerond 700 kilo wegende accupakket neemt minder dan 10 uur in beslag. In snelle DC modus duurt het slechts 45 minuten op de batterijen van 10 procent naar 80 procent van hun capaciteit te brengen. Met de MercedesMe Charg diensten hebben eigenaren van de EQV 300 toegang tot openbare oplaadstations van meer dan 300 operators, waaronder de snelle locaties van Ionity.

De elektrische aandrijflijn van de EQV verandert niets aan de veelzijdigheid die de V klasse kenmerkt. Indien er gekozen wordt voor de standaard koetswerkfiguratie (die is met 5,14 meter al lastig genoeg om te parkeren, maar er is ook een 5,37 meter lange versie met een maximaal laadvolume van 1.410 liter), dan kunnen er tot 8 personen vervoerd worden en bedraagt de kofferbak capaciteit 1.030 liter. Er is veel voor te zeggen om voor 6.322 euro het Avantgarde uitrusting pakket aan te vinken op de optielijst, want dan krijg je houten interieurpanelen, sleutels in chroom look, sfeerverlichting, verlichte handgrepen in het passagierscompartiment met lees spot, een Comfort bijrijdersstoel, Lugano zwart lederen bekleding, een verlichte schuifdeur dorpel, het LED Intelligent Light System, LED achterlichten, een tweede schuifdeur (links) en een achterklep met separaat te openen ruit.

 

Is het wat?

Aan boord klimmen is gemakkelijk en de rijpositie is prettig. Het voelt bijna alsof je in een sedan van het merk Mercedes-Benz rijdt. Aan de andere kant moet je om te starten een sleutel omdraaien, alsof je een verbrandingsmotor gaat starten. Ook de tellers zijn van de oude generatie, met 2 hoofdmeters. Daar tussenin zit een centraal display dat digitaal informatie geeft en het 10,25 inch grote tablet scherm, bovenop het dashboard, zorgt voor een vleugje moderniteit. Het dashboard van de EQV profiteert van een bouwkwaliteit die redelijk goed is voor een auto die primair als bedrijfswagen is ontworpen. De lay-out is functioneel en ergonomisch verantwoord. Een multimediasysteem is standaard.

Het rijden in zo’n groot voertuig vergt natuurlijk een andere stijl dan wanneer je met bijvoorbeeld de elektrische Mini onderweg bent. Op de dag van de test kwam de regen met bakken uit de lucht en dat moedigde mij ook aan om de Eco modus in te schakelen, die het vermogen beperkt tot 95 pk. In de stad is dat voldoende en de elektromotor, die al zijn koppel instant levert, stelt jou in staat om vlot maar soepel weg te rijden, zonder jou het gevoel te geven dat jij te weinig vermogen hebt. Het motorkarakter is zacht, aangenaam, goed gekalibreerd en perfect voor rijden in stedelijke gebieden in de regen. Het comfortabele karakter van de EQV is niet in de laatste plaats te danken aan de stilte aan boord. Maar helaas herinnert de Mercedes-Benz de inzittenden aan zijn bedrijfswagen genen door vrij duidelijke rol geluiden te produceren. Ook produceert de hoge carrosserie nogal wat windgeruis. Lange ritten zijn mogelijk, mits jij anticipeert op stops bij snelle laadstations.

Op de eerste rotonde die ik tegenkom, kan de eerste praktijktest van de behendigheid plaatsvinden. De besturing blijkt dan consistent en voldoende nauwkeurig te zijn. De remmen, weliswaar kunstmatig in hun gevoel, bieden een goede respons en een duidelijk doseringsgemak. Aan de andere kant merkte ik duidelijk dat het royale gewicht van de EQV (meer dan 2,8 ton) gecombineerd met de soepele ophanging een aanzienlijke rolbeweging van de carrosserie veroorzaakt. Gelukkig kunnen bij een eventueel probleem diverse rij hulpsystemen bijspringen. Maar het is natuurlijk beter om die assistentiegoden niet te verzoeken. In de Comfort modus is er 136 pk beschikbaar en kan er meer levendigheid worden gevoeld in de aandrijflijn, met als voordeel dat de EQV zich dan gemakkelijker op de snelweg thuis voelt. Kortstondige pep nodig? Schakel dan de S (voor Sport) modus is. Dan is het volle systeemvermogen van 204 pk beschikbaar. Maar pas dan op voor de elektriciteit consumptie.

De Mercedes-Benz EQV 300 profiteert van flexibele regeneratie van remenergie waarmee, indien correct gebruikt, het rij bereik kan worden vergroot. Er is hierbij keuze uit 5 verschillende modi die worden geactiveerd via peddels aan weerszijden van het stuur. De D+ modus wordt ook wel “freewheel” genoemd, waardoor de auto vooruit kan blijven rijden zonder dat er op de motor wordt afgeremd wanneer jij het gaspedaal loslaat. Met dit momentum kan jij enige afstand afleggen zonder energie te verbruiken, maar ook zonder de batterijen middels remenergie op te laden. Daarnaast is er de gewone D modus. Die werkt volgens  conventionele motorrem kracht, terwijl de modi D- en D– de regeneratie verhogen middels een duidelijke vertraging bij het loslaten van het gaspedaal. In de stad is het zelfs mogelijk om met één pedaal te rijden, zonder de remmen te activeren (zo niet om echt te stoppen) terwijl jij de accu’s van de EQV ‘vult’. Merk op dat er ook een D auto modus is, die kiest voor wat het meest geschikt is in de betreffende situatie.

De Mercedes-Benz EQV 300 concurreert om te beginnen met de Citroën ë-Spacetourer. Die is in 3 lengtes te koop voor een lagere prijs, maar met een kleinere accu (50 kWh) en een motorvermogen dat beperkt is tot 136 pk. De Citroën kan echter tot 9 zitplaatsen worden geconfigureerd, tegen 8 voor de Mercedes-Benz. Bij Peugeot heeft het neefje e-Traveller dezelfde kenmerken en hetzelfde geldt voor de Opel Vivaro-e Life. Volkswagen heeft de elektrificatie van de Multivan toevertrouwd aan tuner Abt en Fiat heeft bij de Ducato de sprong naar emissievrije aandrijving nog niet gewaagd. Hetzelfde geldt voor de Renault Trafic, al zal dat busje in het kader van diens recente facelift wel leverbaar worden in stekker hybride E-Tech uitvoering. Toyota komt op afzienbare termijn met de Proace Verso Electric (zie Citroën ë-Spacetourer).

 

70%
70%
Awesome

Traditionele klanten van de Mercedes-Benz V-klasse (of Vito) zullen weinig moeite hebben om hun dieselbusje in te ruilen op deze soepeler rijdende, gemakkelijker te besturen en veel milieuvriendelijkere variant. Afgezien van het gewicht, dat echt voelbaar is achter het stuur, heeft de EQV geen serieuze tekortkomingen. Dankzij slimme techniek wordt de bestuurder gestimuleerd om het rij bereik te vergroten terwijl hij plezier heeft achter het stuur en geniet van de hoge bouwkwaliteit.

Dat maakt de EQV ook interessant voor consumenten die een bovengemiddeld ruime auto zoeken maar tot nu toe busjes links lieten liggen vanwege de vaak verplichte dieselmotor. Enige smet op het blazoen als men met een groot gezin onderweg is, zijn de forse rol geluiden. De prijs is vermoedelijk minder een probleem dan toegang tot een snelle terminal netwerk.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (7)
    8

Reageren is niet mogelijk.