General Motors roept met frisse tegenzin auto’s terug

0

General Motors voert wereldwijd een terugroepactie uit afgerond 6 miljoen auto’s (pick-ups en SUV modellen) die zijn voorzien van een Takata airbag. Dit doet de autofabrikant in opdracht van de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), de Amerikaanse tegenhanger van de RDW.

De airbags worden gelinkt aan de dood van 17 mensen in de Verenigde Staten. Eerder riep General Motors circa 800.000 auto’s terug, waarna de autofabrikant aangaf dat de airbags veilig zouden zijn. De Amerikaanse overheidsinstantie weerspreekt dit echter. Daarom geeft General Motors nu gehoor aan een terugroepactie op grote schaal. Toch blijft de autofabrikant van mening dat de terugroepactie niet gebaseerd is op feiten. “Wij geloven dat het terugroepen van deze voertuigen niet gerechtvaardigd omdat een wetenschappelijke basis ontbreekt”, aldus een woordvoerder van General Motors. “Maar wij zullen ons houden aan het besluit van de NHTSA en beginnen met het nemen van de nodige stappen”.

Sinds 2008 zijn er meer dan 100 miljoen airbags van de Japanse fabrikant Takata vervangen. Dit omdat het opblaasmechanisme een stof gebruikt die bij langdurige blootstelling aan warmte en vocht onstabiel kan worden. Daardoor kunnen stukjes metaal de auto in worden geslingerd. Het defect veroorzaakte tot nu toe 26 sterfgevallen. Ook waren er tientallen gewonden. Andere autofabrikanten hebben de afgelopen jaren wereldwijd al tientallen miljoenen auto’s teruggehaald. Met name auto’s van Honda werden zwaar getroffen door de defecte airbags. Takata zelf is onder de financiële last bezweken. Na het faillissement werd de inboedel gekocht door de Amerikaanse fabrikant van autoveiligheidsonderdelen Joyson Safety Systems.

General Motors krijgt van de verkeersveiligheidsdienst NHTSA een maand de tijd om met een goed plan voor de terugroepactie te komen. Volgens een eerste schatting kan dit de autofabrikant zeker 1,2 miljard dollar gaan kosten. General Motors toont zich dan ook teleurgesteld dat de NHTSA haar nu wel verplicht om miljoenen auto’s te herstellen. “We geloven niet dat een terugroep noodzakelijk is”, aldus de woordvoerder. Desalniettemin zal General Motors zich wel aan de aanzegging houden. Het gaat daarbij om auto’s van de merken Cadillac, Chevrolet en GMC die gebouwd zijn tussen 2007 en 2014. In die jaren was General Motors ook nog in Europa actief, maar of er ook bij ons auto’s terug moeten naar de dealer is nog niet duidelijk.

Reageren is niet mogelijk.