Jaguar Land Rover schrapt mogelijk 6 modellen

0

Jaguar Land Rover verkeert al enige tijd in zwaar weer. De broekriem moet worden aangehaald en dat heeft ook gevolgen voor het modellengamma. De nieuwe topman Thierry Bolloré is van plan om daar de bezem doorheen te halen met als doel het productgamma van de autofabrikant aanzienlijk te stroomlijnen. Interne bronnen melden dat tot 6 huidige of geplande modellen het slachtoffer zouden kunnen worden van het rode potlood. Waaronder de nieuw ontwikkelde, elektrische Jaguar XJ en de daarvan af te leiden Jaguar J-Pace en Range Rover Road Rover.

Bolloré zit sinds oktober 2020 achter het stuur bij Jaguar Land Rover (JLR), na jarenlang voor Renault gewerkt te hebben. Hij volgde de voormalige topman Ralph Speth op die er niet in geslaagd is om van het Jaguar merk een commercieel succes te maken. Verwonderlijk is dat niet, want toen Ford het Britse merken duo aan Tata Motors verkocht, was het de Indiërs feitelijk om Land Rover te doen. Jaguar was al jarenlang een blok aan het been en diende voor de Amerikanen onderdeel van de deal te zijn. Als Tata Motors niet ook dit merk zouden overnemen, zou de transactie niet doorgaan. Onder de leiding van Tata Motors is geprobeerd om Jaguar nieuw leven in te blazen, maar zowel de XE als de XF hebben niet aan de verkoopverwachtingen voldaan. Verrassend is dat niet, want sedans zijn uit de gratie. Jaguar Land Rover meende er goed aan te doen om de productie van de E-Pace en I-Pace uit te besteden, met als gevolg dat die modellen amper geld opbrengen.

De 57-jarige Bolloré (foto) wordt nu dus geconfronteerd met de nodige grote problemen. Ten eerste erfde hij de financiële ellende van het bedrijf, waar de winsten van Land Rover gebruikt moeten worden om de verliezen bij Jaguar te compenseren. Ten tweede zou er sprake zijn van een “verwarrend” modelbeleid. Die kritiek richt zich met name op de Land Rover Discovery die in dezelfde prijsvijver zit te vissen als de Range Rover Evoque. In ontwikkeling is momenteel een verlengde 7-persoons versie van het laatste SUV model. Die zal, zodra hij klaar is, de huidige instapper van Land Rover gaan aflossen. Als lid van de Range Rover familie denken de Britten dan hogere transactieprijzen te kunnen realiseren, oftewel een hogere winstmarge.

Binnen 2 tot 3 maanden wil Bolloré een beslissing nemen over welke modellen nog meer geannuleerd gaan worden.De Fransman geeft de voorkeur aan een voorzichtige elektrificatie van het gamma. Dat komt doordat het verkooppotentieel van een volledig emissievrije XJ klein is, met name op de Noord Amerikaanse markt. Dit is het eerste model dat is gebaseerd op de nieuw ontwikkelde modulaire longitudinale architectuur (MLA). Oorspronkelijk zou de nieuwe XJ zijn strijd tegen de elektrische concurrentie van Tesla (Model S) en Porsche (Taycan) eind 2020 beginnen, maar vanwege de corona pandemie, die de testmogelijkheden van prototypes sterk beperkte, moet de marktintroductie met bijna een jaar worden uitgesteld.

Als de baas van Jaguar Land Rover niet op voorhand met de bijl zwaait. Er dienen namelijk hoge investeringen gedaan te worden om auto’s op basis van het MLA platform in productie te kunnen nemen. De kosten kunnen weliswaar worden gedeeld met de eerder genoemde Range Rover Road Rover en de Jaguar J-Pace, maar ook dan is het twijfelachtig of er een businesscase voor dit trio gemaakt kan worden. Met name de verkoopvooruitzichten voor de Jaguar XJ (38.000 exemplaren per jaar) zijn laag. In de ogen van Bolloré mogelijk te laag.

Naast bovengenoemde elektrische auto’s zouden ook de Jaguar modellen XE en XF geslachtofferd kunnen worden.Deze 2 sedans zijn al lang in beeld. Jaguar is sowieso al gestopt met de verkoop van de Jaguar XE op de Noord Amerikaanse markt. Moedermaatschappij Tata Motors zou inmiddels besloten hebben om de 2 sedans samen te voegen tot 1 model met mild hybride en plug-in hybride aandrijftechnologie. De model annuleringen zal tot gevolg hebben dat er ook gesneden moet worden in de productiecapaciteit van de Britse fabrieken Castle Bromwich en Hazelwood.

Reageren is niet mogelijk.