Nieuwe motoren voor Kia Ceed

0

Kia stelt nieuwe aandrijflijnen beschikbaar voor alle carrosserievarianten van de Ceed line-up. De nieuwe Smartstream 1.5 T-GDi motor vervangt het 1,4 liter blok en levert volgens de fabrikant betere prestaties tegen lagere emissies. Hij wordt net als de 1.0 T-GDi binnenkort ook leverbaar in 48 Volt EcoDynamics+ mild hybride uitvoering met DCT7 automaat.

De nieuwe 1.5 T-GDi motor is beschikbaar voor alle 4 de carrosserievarianten van de Ceed line-up. Met een vermogen van 160 pk is hij 14 procent krachtiger dan de 1,4 liter unit die nu met pensioen wordt gestuurd. Het maximale koppel is 4,5 procent hoger (253 Nm tussen 1.500 en 3.500 toeren). De benzinemotor is voorzien van de nieuwste Smartstream innovaties van Kia, die de uitstoot verminderen en de prestaties verhogen. Een voorbeeld daarvan is het Continuously Variable Valve Duration (CVVD) dat de kleptiming van de motor doorlopend optimaliseert. Een nieuw lage druk uitlaatgasrecirculatiesysteem (LP-EGR) is ook actief als de motor nog niet veel toeren maakt, waardoor de emissies verder worden verbeterd. De benzinepartikel filters (GPF) verminderen de uitstoot van deeltjes.

Voor de Ceed line-up staat er nu ook EcoDynamics+ milde hybride techniek op het programma. Dit betekent dezelfde prestaties als de reguliere versies, maar lagere emissies en een gunstiger benzineverbruik. De EcoDynamics+ milde hybride techniek vult het koppel van de benzinemotor aan met additionele trekkracht, die wordt geleverd door een compacte 48 volt lithium/ion polymeerbatterij. De Mild Hybrid Starter Generator (MHSG) zorgt ervoor dat de benzinemotor zo veel mogelijk wordt ondersteund door elektrische energie. Hij is via een riem verbonden met de krukas van de motor en schakelt naadloos tussen de modi ‘motor’ en ‘generator’. In de eerste modus biedt de MHSG tijdens het accelereren elektrische ondersteuning om de motorbelasting en emissies te verlagen. Tijdens het vertragen heeft de techniek de mogelijkheid om over te schakelen op de ‘generator’ modus, waarbij energie wordt teruggewonnen om de batterij op te laden.

Naast de nieuwe 1.5 T-GDi krijgt ook de 1.0 T-GDI de extra schone en zuinige EcoDynamics+ uitvoering. De 120 pk sterke 1,0 liter 3 cilinder aandrijflijn met DCT7 automaat en 48 Volt technologie is exclusief voorbehouden aan de Ceed hatchback en Ceed SportsWagon. De recent geïntroduceerde 1.0 T-GDI blijft ook leverbaar met handgeschakelde 6-bak zónder EcoDynamics+.

De line-up van Ceed aandrijflijnen is met de introductie van de nieuwste varianten nu uitgebreider dan ooit. Het brede gamma bestaat verder ook uit onder meer de 136 pk sterke 1.6 CRDi EcoDynamics+ milde hybride diesel met DCT7 automaat. De Ceed GT en ProCeed GT zijn leverbaar met de 204 pk sterke 1.6 T-GDI benzinemotor. De Ceed SportsWagon en XCeed zijn er ook als Plug-in Hybrid met een systeemvermogen van 140 pk. De nieuwe aandrijflijnen staan vanaf januari in de Nederlandse website van Kia en de prijzen worden binnenkort bekend gemaakt. Ook voor deze versies geldt de unieke garantie van 7 jaar of 150.000 kilometer.

Reageren is niet mogelijk.