Nieuws telex: elektrische Aston Martin komt in 2025

0

+++ We rijden liever ALLEEN . Dan hebben wij geen last van een zeurende wederhelft, zo blijkt uit onderzoek van RDWdata.nl onder 1.028 autobezitters. Vrouwen hebben (namelijk) vaker kritiek op het rijgedrag van een mannelijke bestuurder dan andersom. Om te ontspannen na een drukke dag luisteren we liever naar onze muziek dan naar onze wederhelft. 21 % van de mannelijke automobilisten die ondervraagd werd, gaf aan dat hij als gevolg van het commentaar van de meerijdende partner zich niet goed kan concentreren op het verkeer. Bij de vrouwelijke respondenten was dat slechts 12 %. Toch rijden vrouwen over het algemeen liever alleen dan mannen (26 % versus 18 %). Natuurlijk ontstaat er gekissebis over het rijgedrag en over de snelheid, maar het onderwerp dat het vaakst tot ruzie achter het stuur leidt, is de gekozen route (“Waarom sla je hier nou af?”). Liefst 30 % van de respondenten heeft hier wel eens ruzie over met zijn of haar partner. Bij jongere autobestuurders gaat het om liefst 41 %. Volgens RDWdata.nl zijn de onderlinge ergernissen vooral te wijten aan de verschillende rijstijlen. Mannen vinden hun vriendin als een oud wijf rijden en vrouwen menen juist dat de partner te hard en roekeloos rijdt. +++

+++ ALPINA had plannen voor een opgevoerde BMW i8. Maar ondanks het prestatie potentieel is die opgevoerde stekker hybride sportwagen nooit in productie genomen. Alpina had de drukgevoede 1,5 liter turbobenzine 3 cilinder geruild voor de 4-pitter van de M135i waarvan het vermogen was opgevoerd van 306 pk naar 355 pk. Inclusief elektrische assistentie zou dat een systeemvermogen van 462 pk betekent hebben. Het gecombineerde maximum koppel bedroeg een lekkere 700 Nm (de i8 is standaard goed voor 362 pk en 570 Nm). De 4-pitter paste zonder problemen in de BMW, maar zowel de motor als de versnellingsbak vroegen om extra koeling. Alpina zag zich daarnaast genoodzaakt om de 6-traps automaat te vervangen door de exemplaar met 8 versnellingen. Ook die transmissie had extra koeling nodig. Voor de grotere motor en de andere versnellingsbak was een sterker subframe nodig. Daarnaast werden de banden verbreed. Tot slot kregen de wielen meer negatieve camber om het onderstuur van de i8 te reduceren. Samen met de additionele koeling zorgden alle onderstelingrepen er voor dat het gewicht van de reeds 1.539 kilo wegende i8 met nog eens 100 kilo toenam. Het probleem dat de spreekwoordelijke druppel was die de emmer deed overlopen, was de software. De elektromotoren van de BMW wilden maar niet samenwerken met de 4-pitter. Omdat de nieuwe creatie ook peperdure crashtests zou moeten ondergaan om gehomologeerd te kunnen worden, besloot Alpina om het project te staken. +++

+++ ASTON MARTIN komt in 2025 met een elektrische auto. Het model gaat samen met Mercedes-Benz ontwikkeld worden. Die Duitse aandeelhouder van Aston Martin is bereid om de technologische bagage uit het EQ gamma beschikbaar te stellen. De eerste volledig elektrische auto van het Britse merk wordt naar alle waarschijnlijkheid een sportieve sedan. Daarnaast werkt Aston Martin aan een stekker hybride DBX, waarvan de introductie voor 2023 gepland is. De Vanquish, die binnenkort wordt vernieuwd, krijgt evenmin een puur fossiele aandrijflijn. +++

+++ Het is de omgekeerde wereld: AUSTRALIE gaat elektrische en stekker hybride auto’s zwaarder belasten dan modellen met (alleen) een benzine of diesel motor. Reden is dat de brandstof van het laatste type personenwagens reeds belast is. Eigenaren van een elektrische auto worden daardoor niet in hun portemonnee geraakt, maar rijden op dezelfde wegen. En omdat die onderhouden moeten worden, kiest Australië nu voor een nieuwe belasting die specifiek bestemd is voor bestuurders van (deels) elektrisch aangedreven auto’s. Slechts 0,6 procent van het wagenpark van het land is momenteel (deels) elektrisch. Wereldwijd is dat 2,9 procent. Australië heeft dus een aanzienlijke achterstand op dit vlak, wat deels te verklaren is door de enorme afstanden die er afgelegd moeten worden tussen verschillende steden. De aanbieders van elektrische auto’s vrezen dat de overheidsbeslissing de nu al zo kleine afzetmarkt voor elektrische en stekker hybride modellen in het land volledig zal doen verdampen. +++

+++ BMW komt spoedig met een elektrische versie van de 3-serie. Die staat namelijk voor 2022 op de planning. De elektrische 3-serie krijgt een aandrijflijn met een vermogen van 258 pk, terwijl de accupakketten een capaciteit van 60 kWh of 74 kWh hebben. Eerst is het echter de beurt aan de i4, een afgeleide van de 4-serie Gran Turisno. Die auto krijgt een aandrijflijn met een vermogen van 530 pk en een rij bereik van 600 kilometer. De i4 is daardoor een stuk aantrekkelijker, maar zal ook veel duurder zijn dan de elektrische 3-serie. +++

+++ De Britse autosector is bezorgd om de BREXIT , de corona crisis en de snelle opkomst van elektrisch rijden. In de eerste 10 maanden van het jaar zijn er een derde minder auto’s geproduceerd door de Britse auto-industrie en onzekerheid is troef. Niet alleen door de corona crisis, maar ook door de Brexit en de uitdagingen om veel meer elektrische auto’s te maken. In oktober rolden iets meer dan 110.000 auto’s van de band in het Verenigd Koninkrijk, zo blijkt uit cijfers van de brancheorganisatie Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT). Dat brengt het totaal voor dit jaar op 743.000, oftewel een derde minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Net als de rest van het Britse bedrijfsleven zien ook de autoproducenten reikhalzend uit naar een Brexit deal. De Europese Unie is de grootste exportmarkt voor de auto’s uit het Verenigd Koninkrijk. Verder moet de sector nu al gaan inspelen op de in 2030 van kracht wordende ban op de verkoop van nieuwe auto’s die op fossiele brandstoffen rijden. “Deze cijfers zijn opnieuw slecht nieuws voor een sector die hard wordt geraakt door Covid-19, Brexit en de ongekende uitdaging om in 10 jaar tijd volledig over te schakelen naar elektrische aangedreven auto’s”, aldus Mike Hawes, de topman van de SMMT. Eerder uitten fabrikanten al hun zorgen over de financiële gevolgen van een no-deal Brexit. Dat zou volgens kredietbeoordelaar Moody’s de Britse industrietak zelfs harder raken dan de corona crisis. +++

+++ CITROEN verwacht in 2021 het marktaandeel dat zij dit jaar is kwijtgeraakt weer terug te kunnen winnen. Daarvoor moet vooral de introductie van de nieuwe C4 gaan zorgen. Die komt ook als bijtelling vriendelijke volledig elektrische versie op de markt. Volgend jaar maakt ook de Citroën Ami zijn opwachting in Nederland. Dit is feitelijk gezien geen auto, maar een onconventionele ‘mobiliteitsoplossing’. Voor de Ami hoeft geen BPM te worden betaald en men mag er al op 16-jarige leeftijd in rijden, maar minpunten zijn de op 45 km/u begrensde topsnelheid en de kleine actieradius van 75 kilometer. Citroën gaat ongeveer 20 euro per maand vragen als je hem wilt leasen. Dat moet de Ami interessant maken voor jonge consumenten. Citroën heeft geen plannen voor een (deels) elektrische versie van de C3. Dat zou dit model te duur maken. Zelfs mild hybride techniek kan te kostbaar zijn. Dat geldt ook voor de C1. Dit model blijft tot eind 2021 leverbaar. Er zijn geen concrete plannen voor een directe opvolger. Citroën heeft niet de ambitie om sportieve uitvoeringen aan haar gamma toe te voegen, zoals de zustermerken Opel (GSi) en Peugeot (PSE). Dat komt doordat het merk zich wil focussen op comfort. +++

+++ Nieuwe auto’s worden volgend jaar gemiddeld 1.525 euro DUURDER . Benzine en dieseluitvoeringen stijgen ongeveer 1.600 euro in prijs, terwijl (stekker) hybride modellen gemiddeld 250 euro goedkoper worden. De prijsstijgingen zijn het resultaat van de nieuwe BPM tabellen. De overheid houdt rekening met voortdurende technologische ontwikkelingen waardoor de CO2-uitstoot verlaagt. De heffing per gram CO2 is derhalve ieder jaar iets hoger. Eerder al concludeerden onder meer de Bovag en RAI Vereniging dat deze CO2-afbouw in de praktijk niet gerealiseerd wordt, waardoor de BPM stijgt. De brancheorganisatie probeerden tevergeefs Den Haag te overtuigen deze ‘autonome vergroening’ op nul te zetten voor 2021. Er zijn merken, waaronder Skoda, die de nieuwprijzen zoveel mogelijk gelijk houden, ondanks een stijging van de BPM. Andere spelers op de automarkt, zoals BMW en Mini, rekenen deze hogere belasting daarentegen volledig door aan de consumenten. Bij benzinemodellen neemt de BPM toe. Het bedrag varieert van 712 euro (120 gram uitstoot) tot 3.820 euro (190 gram). Bij diesels loopt dit op van 695 euro (110 gram) tot 4.308 (180 gram). Nulemissie auto’s zijn vrijgesteld van BPM. De stekker hybride wordt niet of nauwelijks duurder in 2021. Dat komt door hun veel lagere CO2-waarden, ook al worden die in de praktijk niet waargemaakt. Maar voorlopig gaat onze regering daar aan voorbij. De houding van de overheid kan echter veranderen als het marktaandeel van stekker hybride modellen groeit. Dan neemt de kans toe dat Den Haag alsnog ingrijpt. +++

+++ FASTNED staat op het punt haar eerste 9 snelle laadstations langs de Franse snelwegen en tolwegen te realiseren. De onderneming won de aanbesteding voor de ontwikkeling en de exploitatie van de laadstations. Het is wel nog wachten op goedkeuring door het Franse ministerie van Transport. Fastned heeft momenteel 129 snelle laadstations in Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en België. Het contract met APRR stelt Fastned in staat om grote snelle laadstations te bouwen op locaties direct langs de snelweg van Parijs naar Lyon, op de route naar Zwitserland en rond Dijon. De bouw van de snelle laadstations staat gepland voor 2021, waarna Fastned de stations 14 jaar kan exploiteren. Op elke locatie moet een laadstation komen waar tot 16 voertuigen tegelijkertijd kunnen worden opgeladen. +++

+++ JAGUAR LAND ROVER wil dat de Volkswagen Groep geen SUV modellen meer verkoopt in de Verenigde Staten. De reden is patentinbreuk op de Terrain Response techniek van de Britten. Meerdere SUV modellen van Porsche, Lamborghini, Audi en Volkswagen zijn uitgerust met vergelijkbare technologie. Daarvoor heeft het Duitse autoconcern net iets te veel afgekeken bij Jaguar Land Rover. Volgens het dochterbedrijf van Tata Motors pleegt de Volkswagen Groep daarmee patentinbreuk. Reden voor de Britten om naar de Amerikaanse marktwaakhond te stappen, met het verzoek om de import van de betreffende auto’s te verbieden. Het gaat specifiek om de Porsche Cayenne, de Lamborghini Urus, de Volkswagen Tiguan en de Audi modellen Q8, Q7, Q5, A6 Allroad en e-Tron. De United States International Trade Commission bevestigt de klacht van Jaguar Land Rover te hebben ontvangen en buigt zich nu over de kwestie. Zij kan geen boete opleggen aan de Volkswagen Groep, maar zij kan wel de import van de auto’s blokkeren. Jaguar Land Rover heeft daarnaast rechtszaken aangespannen in 2 staten om financiële compensatie voor de vermeende patentinbreuk af te dwingen. Het is niet duidelijk of de Britten ook in andere landen de import en verkoop van de SUV modellen van de Volkswagen Groep wil stoppen, maar het zou wel logisch zijn. Autointernationaal.nl heeft Jaguar Nederland gevraagd of er ook een dergelijke zaak loopt in Europa, maar de woordvoerder kon daar geen commentaar op geven. +++

+++ Het KABINET investeert in wegen, water en spoor, maar kampt met tegenvallers. Daardoor is er minder geld dan gepland voor nieuwe projecten. Minister Cora van Nieuwenhuizen benadrukt dat Nederland goed bereikbaar moet blijven, of het nu via de weg, het spoor of het water is. Nederlanders werken wel meer thuis, maar de verwachting is toch dat de mobiliteit per saldo zal groeien. De minister waarschuwt dat er niet genoeg geld is om alle knelpunten aan te pakken. Een aanzienlijk deel van het budget moet de komende jaren worden besteed aan onderhoud en beheer. En er zijn ook kostenstijgingen bij lopende projecten. “Deze tegenvallers moeten worden opgevangen om te voorkomen dat projecten vertraging op lopen”. Onder de afspraken die het kabinet heeft gemaakt, is de verbreding van de A2 tussen Vught en Deil. Daar komen aan beide kanten extra rijstroken. Verder moet de N35 in Overijssel veiliger worden, onder meer door het aanleggen van ongelijkvloerse kruisingen tussen Wijthmen en Raalte. Van Nieuwenhuizen heeft ook afspraken gemaakt om de doorstroming op de A28 tussen Amersfoort en Hoogeveen te verbeteren en er komt een ‘verkenning’ om het verkeer vlotter te laten doorrijden bij het knooppunt Eemnes. Onder de projecten die duurder uitvallen dan verwacht, is de verbreding van de A27 bij Utrecht. Voor de verbreding moet een deel van het natuurgebied Amelisweerd worden geofferd. Vorige week heeft Van Nieuwenhuizen het Tracébesluit daarover ondertekend. Rijk en regio hebben verder afspraken gemaakt voor investeringen in de Haagse wijk Binckhorst. Onderzoek moet nog uitwijzen of er een tramverbinding, lightrail of hoogwaardige buslijn wordt aangelegd. Er zijn verder akkoorden gesloten over het aanpakken van stations en stationsgebieden. Zo komen er in de buurt van het station van Nijmegen 2000 woningen bij en wordt het daar makkelijker om over te stappen tussen trein, bus en fiets. Op Amsterdam Lelylaan is een nieuw stationsgebouw gepland. Nog eens 46 stations gaan op de schop voor meer en betere fietsenstallingen. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft besloten om de nieuwe Tiguan R niet in Nederland te gaan leveren. Reden is dat de sportieve, 320 pk sterke SUV bij ons meer dan 70.000 zou gaan kosten als gevolg van de forse BPM. Dat is een prijszone waar Volkswagen maar moeilijk kopers kan trekken. Fans van snelle SUV modellen van het bedrijf zullen het dus moeten doen met de R uitvoering van de T-Roc (55.485 euro) of door moeten sparen voor de Audi RS Q3. De nieuwe Cupra Formentor met 310 pk is natuurlijk ook een optie. +++

Reageren is niet mogelijk.