Rotsen in de branding: de Range Rover en de Range Rover Sport

0

Jaguar Land Rover bevindt zich op een kruispunt. Direct achter het merken duo bevindt zich een periode van zware verliezen, onder andere veroorzaakt door tegenvallend verkopende modellen. Jaguar Land Rover kan links af slaan, de kortste weg richting een elektrische toekomst, of rechtsaf. Die route is langer, maar heeft als voordeel dat er langer geprofiteerd kan worden van de modellen die wél (veel) geld opleveren.

Dat zijn vooral de Range Rover en de Range Rover Sport. Momenteel wordt de laatste hand gelegd op de vijfde generatie van de Range Rover. Met de ontwikkeling van de nieuwe edities is veel geld gemoeid, maar die investering (onder andere in een compleet nieuw platform, MLA genaamd) lijkt dubbel en dwars waard te zijn aangezien het winstpotentieel van deze dure SUV modellen jaloersmakend is. De Range Rover en Range Rover Sport zijn reeds leverbaar in benzine, diesel en stekker hybride uitvoering en vanaf de volgende generatie komt daar een volledig elektrische variant bij. Daarmee is Jaguar Land Rover van alle markten thuis en is zij de concurrentie duidelijk de baas. Milde hybride techniek is bij de basisversies standaard en aan de top van het gamma wordt de nog van Ford afkomstige 5,0 liter V8 motor ingeruild voor het modernere en vooral schonere 4,4 liter blok van BMW. Van de Range Rover zijn 2 lengtevarianten gepland: een standaard uitvoering en een opgerekte versie met extra veel beenruimte achterin. Die is primair bestemd voor Chinese klanten.

So far, so good. Maar het is niet allemaal rozengeur en maneschijn bij Jaguar Land Rover. Na grote verliezen te hebben geleden beschikken de Britten niet meer over een onbeperkt investeringsbudget. Dit betekent dat de nieuwe topman van Jaguar Land Rover, Thierry Bolloré, keuzes moet maken. En hij lijkt niet van plan om de kip met de gouden eieren (lees: de Range Rover en de Range Rover Sport) te slachten. Welke projecten zullen er dan wel worden opgeofferd om de uitgaven binnen de perken te houden? Alles wijst er op dat een drietal volledig elektrische nieuwe modellen het kind van de rekening worden: de nieuwe XJ en de technisch identieke Jaguar J-Pace plus de zogeheten Road Rover. Technisch is dit trio helemaal bij de tijd; daar bestaat geen twijfel over. Maar er bestaat wel onzekerheid over hun verkooppotentieel. Met name na een serie flops bij Jaguar (XE, XF, E-Pace) bestaat er twijfel of verder investeren in dit merk geen weggegooid geld is. Met name voor de elektrische XJ, een sedan, zijn de verwachte orderaantallen gering. Land Rover heeft een sterker imago, maar bij dit merk verandert ook niet alles wat aangeraakt wordt in goud. De Discovery en Discovery Sport zijn daar voorbeelden van. Dus er wordt geaarzeld of er wel geïnvesteerd moet worden in een elektrische Road Rover, zeker nu er van de nieuwe Range Rover sowieso een emissievrije variant beschikbaar komt.

De pijn zit hem vooral bij Jaguar. Elektrische auto’s zijn ‘heet’ maar de I-Pace weet daar niet van te profiteren. In het derde kwartaal werden van deze cross-over slechts 3.214 exemplaren verkocht. Dat is veel te weinig voor een gezonde businesscase. De E-Pace trok de afgelopen 6 maanden 47 procent minder klanten.In de eerste 9 maanden van dit jaar daalden de verkopen van Jaguar met 41,0 procent tot afgerond 46.000 eenheden. Aangezien dit aantal gegenereerd wordt door 7 verschillende carrosserietypes, is er vanuit rendementsoogpunt sprake van een groot probleem. In het derde kwartaal wist Land Rover zich redelijk te herstellen, maar bij Jaguar was er verkooptechnisch bezien opnieuw sprake van een aderlating. Mede doordat de I-Pace zo weinig klanten weet te trekken, zal het Britse merken duo niet in staat zijn om te voldoen aan de emissienorm van de Europese Unie. Daardoor dreigt een boete van meer dan 100 miljoen euro. En Jaguar Land Rover zit al zo krap bij kas …

De problemen bij Jaguar zijn de hoofdreden waarom in oktober nog steeds 3.000 werknemers werkloos thuis zaten. Door diepe bezuinigingen wisten de Britten in het derde kwartaal een bescheiden wist te boeken, maar het hele fiscale jaar zal met diep rode cijfers worden afgesloten, zo is de verwachting. Jaguar Land Rover is hierdoor gedwongen haar investeringsbudget nog verder te verlagen. Vorig jaar kon er nog voor afgerond 4,3 miljard euro worden stuk geslagen op nieuwe modellen, maar in 2021 zal daar slechts 2,8 miljard euro van over zijn. De nieuwe edities van de Range Rover en Range Rover Sport lopen daardoor geen gevaar, maar wel het eerder genoemde elektrische trio (XJ, J-Pace en Road Rover). Oorspronkelijk zou de nieuwe Jaguar XJ dit jaar al zijn gepresenteerd, maar dat is uitgesteld tot oktober volgend jaar. En iedereen weet hoe het gezegde luidt waarin het woord ‘uitstel’ voorkomt …

Zit het tegen, dan moet je op zeker spelen. Jaguar Land Rover kan zich nu geen nieuwe flops permitteren. Gelukkig zijn er de Range Rover en de Range Rover Sport nog. Rotsen in de branding voor een autofabrikant die momenteel in zwaar weer verkeert.

Reageren is niet mogelijk.