Sluiting dreigt voor Britse Nissan fabriek bij harde Brexit

0

De grote Nissan fabriek in het Noord-Engelse Sunderland, waar 7.000 mensen werken en waar toeleveranciers duizenden personeelsleden hebben, is nauwelijks levensvatbaar meer als er een harde Brexit komt. Dit heeft topman Ashwani Gupta laten weten.

“Als wij te maken krijgen met handelsbelemmeringen en importtarieven, dan bedreigt dat de levensvatbaarheid van onze Britse activiteiten. Als er geen aanvaardbare business case komt, dan is het geen kwestie van ‘Sunderland ja’ of ‘Sunderland nee’, dan is het gewoon niet meer te doen om in Groot-Brittannië auto’s te produceren”, aldus de Chief Operating Officer van Nissan, Ashwani Gupta (foto). Hij is als tweede man ook verantwoordelijk is voor de Europese activiteiten van de autofabrikant. Gupta benadrukt overigens dat Nissan niet van plan is om financiële compensatie te vragen bij de Britse regering indien het tot een harde Brexit komt. Toyota heeft aangekondigd dat wel te zullen doen: “Daar denken wij absoluut niet over en wij praten er ook niet over”, aldus de Chief Operating Officer.

Nissan bouwt in Sunderland onder meer de Leaf, de Juke en de Qashqai. Met name het laatste modeltype is van cruciaal belang voor de fabriek want daarvan rolden vorig jaar 235.000 exemplaren van de band. Daarmee is het de meest geproduceerde auto van Groot-Brittannië. In januari zal de derde generatie Qashqai (waarvan jij hier een tweetal computerfoto’s ziet) officieel worden voorgesteld. De klantleveringen moeten voor de zomervakantie, dat wil zeggen in juni 2021, op gang komen. Om de productie van de nieuwe Qashqai mogelijk te maken, heeft Nissan ruim 450 miljoen euro geïnvesteerd in de fabriek. De Japanners hebben vooral hoge verwachtingen van de e-Power versie, die een unieke vorm van hybride aandrijving biedt en 190 pk sterk is.

Nu opnieuw een deadline voor een Brexit deal tussen de Europese Unie en Groot-Brittannië zonder resultaat is gepasseerd, praten de onderhandelaars van beide partijen onder de grootste druk verder om te kijken wat er nog te bereiken valt voordat de Britten op 31 december definitief onze handelszone verlaten. Effectief bedraagt de periode waarin nog onderhandeld kan worden iets meer dan 2 weken. Komt er geen deal, dan zal vooral de auto-industrie daarvan grote consequenties ondervinden. Nissan waarschuwde al eerder voor het voortbestaan van haar Engelse fabriek maar doet dat nu op nog luidere toon. “Er moet een ordelijke en evenwichtige Brexit komen, anders is het einde oefening”, aldus Gupta die steeds meer als woordvoerder van de Japanse autofabrikant optreedt.

Honda heeft al eerder laten weten dat het haar fabriek (waar nu nog de Civic van de band rolt) in Swindon volgend jaar sluit terwijl Ford de productie in een motorenfaciliteit in Wales heeft beëindigd. Bij een harde Brexit kan ook het doek vallen voor de Opel / Vauxhall fabriek in Ellesmere Port waar de Astra het levenslicht ziet. Het Britse productieportfolio lijkt ook te gaan verschralen omdat er voor de Clubman, die in Oxford van de band rolt, geen opvolger is gepland en de nieuwe Countryman bij moederbedrijf BMW in Leipzig gebouwd gaat worden. Nissan heeft geen concrete plannen om de nieuwe Ariya, een volledig elektrische SUV in Sunderland te gaan bouwen. Ook de nieuwe X-Trail zal elders gebouwd gaan worden.

Reageren is niet mogelijk.