Beter goed geleend dan slecht bedacht: test Suzuki Swace

0

De Swace is een door de dreigende CO2-boetes ingegeven noodoplossing. Want eigenlijk is het geen Suzuki, maar een Toyota. Namelijk de Corolla Touring Sports Hybrid met 1,8 liter benzinemotor, een systeemvermogen van 122 pk en een gecombineerd maximum koppel van 142 Nm. Dat zijn niet echt spectaculaire waarden, wat meteen verklaart waarom deze Japanner 13,7 seconden nodig heeft om vanuit stilstand naar 100 km/u te sprinten. De topsnelheid is begrensd op 180 km/u. Toch is het niet zozeer de motor die het gebrek aan pit veroorzaakt, maar de werking van de CVT versnellingsbak. Die smoort de dynamische pretenties van de hybride aandrijflijn in de kiem.

Nu was het Suzuki niet te doen om het uitbreiden van het gamma met een model dat zich qua prestaties kan meten met de Swift Sport, maar om de gemiddelde CO2-uitstoot van de door haar verkochte auto’s te verlagen. Indien de norm niet wordt gehaald, dan dreigen er boetes. Dat vooruitzicht hangt vele fabrikanten als een zwaard van Damocles boven het hoofd. Volgens de WLTP meetmethode stoot de hybride Swace 103 gram CO2 uit. Dat is te danken aan de elektrische hulpmotor van 72 pk die zijn stroom uit een compacte batterijpakket van 3,6 kWh haalt. Deze assisterende techniek zorgt er voor dat de verbrandingsmotor regelmatig uitgeschakeld kan worden. Dan rijdt de Swace volledig elektrisch, maar het gaat daarbij steeds om korte afstanden. In de praktijk hangt de benzinedorst sterk af van de manier waarop je rijdt. Ik besloten mijn gezapige testsessie met een gemiddelde van 5,3 à 5,4 liter per 100 kilometer. Dat is een knappe prestatie.

In tegenstelling tot Toyota biedt Suzuki de Swace enkel aan als stationwagon. Er is dus geen hatchback variant. Niet erg, want die is aan de krappe kant. Zowel de hoeveelheid beenruimte achterin als het volume van de kofferbak houdt bij de hatchback niet over. Een ander verschil is dat de Swace alleen leverbaar is als 1.8 Hybrid. Er is geen krachtigere 2,0 liter uitvoering, noch een 1.2 Turbo benzine versie. Deze beide varianten zouden de doelstelling om de gemiddelde CO2 uitstoot van de door Suzuki in Europa verkochte auto’s alleen maar frustreren. Wel zijn er 2 uitrustingsniveaus om uit te kiezen: Select en Style. Die kosten respectievelijk 31.800 en 33.800 euro. De Swace is daarmee wat duurder dan de Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid, maar bij de dealer is er natuurlijk altijd onderhandelingsruimte, dus speel het slim.

De standaarduitrusting van de Swace omvat 16 inch lichtmetalen velgen, stoel- & stuurwiel verwarming, een infomediasysteem en een inductieve oplader voor smartphones. De Style versie biedt tevens LED koplampen, parkeersensoren voor & achter, het zogeheten Smart Entry & Start systeem, sfeerverlichting in het interieur, een draadloze laadmogelijkheid voor mobiele telefoons en extra assistentie- plus veiligheidssystemen, waaronder het parkeerhulp systeem Simple Intelligent Parking Assist en het Suzuki Safety System Pro met daarin Blind Spot Monitor en Rear Cross Traffic Alert. Qua veiligheid wordt zoals gezegd niets aan het toeval overgelaten. Zo beschikt de Swace onder meer over een botspreventie met voetganger detectie, adaptieve cruisecontrole, verkeersborden herkenning, dodehoekwaarschuwing en automatisch groot licht.

Als je de Suzuki badges wegdenkt, dan heb je gewoon met een Corolla van landgenoot Toyota te maken. Al oogt de neus van de Swace wel iets mooier. Dat zou het prijsverschil kunnen rechtvaardigen. Het wat sombere, fantasieloze en zowel letterlijk als figuurlijk kleurloze interieur combineert een degelijke afwerking met een genereus ruimteaanbod. Voor achterpassagiers is het daarom jammer dat de achterbank aan de harde kant is. Ook zijn er nauwelijks opbergvakken. De kofferbak heeft een volume van 581 liter, met neer geklapte achterbank beschikt de Swace over een laadruimte van 1.606 liter. De laadvloer is bovendien omkeerbaar. Aan de ene zijde is hij met tapijt bekleed, aan de andere kant met kunststof. Zo maak jij het tapijt niet vuil als je natte of vuile voorwerpen vervoert. Handig. Eronder zit nog een ruim opbergvak.

Voorin zit je comfortabel op goede stoelen en een perfecte rijhouding is zo gevonden. Het infotainment systeem, dat voorzien is van een centraal en hoog boven op het dashboard geplaatst 8 inch scherm met een gemiddelde resolutie, is weliswaar volledig (met Apple CarPlay en Android Auto) maar niet hypermodern. Voorin zijn 2 USB poorten en een AUX ingang voorzien en in de middenconsole zit nog een extra USB poort, naast een 12 voltstekker. In de centrale console voorin zit een platform waarin smartphones draadloos opgeladen kunnen worden. Op comfortvlak zorgt Suzuki voor zaken als stuur- en stoelverwarming voorin plus automatische airconditioning met 2 temperatuurzones.

De aandrijflijn van de Swace, beproefde techniek van Toyota dus, beschikt over verschillende rij modi, maar zelfs in de Sport stand blijft de Suzuki een gezapige gezinsauto. Dat is goed voor het benzineverbruik, maar jammer voor bestuurders met ‘benzine in hun bloed’ want het onderstel is van uitstekende kwaliteit. Daardoor rijdt de Swace voortreffelijk, met een aangename balans tussen dynamiek en comfort. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan de langere wielbasis van de Touring Sports uitvoering van de Corolla. Die is namelijk 6 centimeter groter dan bij de Hatchback versie. Tractie en grip zijn uitstekend. Ook de wegligging is zeer goed en het elektromechanische bekrachtigde besturing is nauwkeurig. De adaptieve ophanging die bij Toyota verkrijgbaar is, ontbreekt bij Suzuki op de optielijst, maar miste ik ook niet. De meest gebruikte rij modus zal ongetwijfeld ‘Normal’ zijn, volledig in lijn met de roeping van deze gezinswagen (al is er ook een Eco stand).

In combinatie met de tamme hybride aandrijflijn, is de Swace dus geen snelle auto, maar een rustige gezinswagen. De automaat heeft bovendien dat typische CVT karakter dat het toerental bij het indrukken van het gaspedaal de hoogte injaagt en dat ook hoog houdt zolang je blijft accelereren. Pas wanneer je gas lost, zakt het toerental. Bij klassieke automaten valt het toerental terug wanneer een hogere versnelling wordt ingeschakeld, hier niet. Dat is een nogal onaangenaam kenmerk van de CVT automaat. Hier is dat niet nadrukkelijker aanwezig dan bij andere auto’s met een vergelijkbare aandrijfvorm, maar de automaat van de Swace vraagt eigenlijk om een rustige rijstijl. Dat is ook de ideale manier om van het lage benzineverbruik van deze Suzuki te kunnen genieten.

 

 

80%
80%
Awesome

Conclusie

De Swace neemt alle voor- en nadelen van de Corolla over. Met het verschil dat de Suzuki niet dezelfde keuzemogelijkheden als de volwassen Toyota biedt. De stationwagen is sowieso de meest overtuigende koetswerkvariant, maar die komt het best tot zijn recht als 2.0 Hybrid. De 1,8 liter versie is zuinig, maar mist de sprankeling die de rest van deze auto gelet op zijn onderstel kwaliteiten eigenlijk wel verdient. Spectaculair of spannend kan je de Swace dus niet noemen. Maar laat dat de pret niet drukken, want ook met 122 pk is deze van Toyota een uitstekende Suzuki die doet waarvoor hij bedoelt is: tegen een laag benzine verbruik het hele gezin veel comfort bieden. Of jij daar meer voor moet betalen, hangt vooral van jouw onderhandelingsvaardigheden af. Ongeacht de uiteindelijke prijs kan je rekenen op een royale garantie en een uitstekende betrouwbaarheid. Wat dit betreft is de Swace namelijk 1 op 1 vergelijkbaar met de Corolla. Wie een no-nonsense, degelijke stationwagen zoekt, kan nu dus ook bij de Suzuki dealer terecht.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (32)
    5.5

Reageren is niet mogelijk.