BMW plaagt met de M5 CS

0

Het is al geruime tijd bekend dat er een hardcore versie van de BMW M5 aan zit te komen. Die zal met het CS embleem verkocht gaan worden.

BMW blies het CS label in 2017 nieuw leven in met een speciale versie van de M4, die daarna gezelschap kreeg van soortgelijke uitvoeringen van de M3 en begin dit jaar de M2. Waar ‘CS’ vroeger voor ‘Coupé Sport’ stond, heeft BMW daar nu ‘Competition Sport’ van gemaakt. Zodoende kan men in München deze lettercombinatie nu ook probleemloos op sedans plakken.

De nieuwe M5 CS wordt de krachtigste M5 die BMW ooit bouwde. Hij komt boven de Competition uitvoering in het gamma. De CS versie krijgt namelijk een motorvermogen van 635 pk, oftewel 10 pk meer dan de M5 Competition. Het maximum koppel van 750 Nm blijft wel gelijk. Geen dramatisch verschil in specificaties dus, maar BMW belooft wel 70 kilo van het gewicht te zullen afsnoepen. Deze gewichtsbesparing is onder meer te danken aan het gebruik van carbon voor de motorkap, het dak en de kuipstoelen (zetels die ook in de nieuwe M3 en M4 te vinden zijn). Als jij 3 kinderen hebt, dan is de nieuwe M5 CS geen optie voor jou want de nieuweling wordt namelijk een 4-zitter met achterin geen bank, maar aparte kuipstoelen.

Op deze foto’s is te zien dat er een tipje van de sluier wordt opgelicht bij de M5 CS. Daardoor krijgen wij nu zicht op enkele van de optische verschillen met de reguliere M5. Wat als eerste opvalt, zijn de accenten (onder andere voor de grille) in Gold Bronze. Dit zagen we eerder op de gelimiteerde M8 Gran Coupe First Edition. Hetzelfde geldt voor de gele dag verlichting; een leuke hint naar het verleden.

Verder is de CS natuurlijk te herkennen aan de nodige badges, onder meer op de flanken en in de grille. Natuurlijk ontbreekt een setje speciale velgen niet. De M5 CS wordt voorzien van gesmede aluminium velgen, eveneens in de kleur Gold Bronze. Achter de velgen schuilen rode carbon/keramische remschijven. De M5 CS wordt af fabriek uitgerust met Pirelli P Zero Corsa banden.

Markus Flasch, de CEO van de BMW M divisie, belooft dat de officiële introductie van de M5 CS volgende maand plaatsvindt. Oftewel: de onthulling is dus al binnen een paar weken. Het ligt in de lijn der verwachting dat de onderstel afstemming van de über-M5 een tandje straffer zal zijn. Daarnaast ligt het voor de hand dat BMW hem in een gelimiteerde oplage gaat bouwen. Aangezien een M5 Competition in Nederland al 173.474 euro moet opbrengen, zou het zomaar kunnen dat de CS versie bij ons meer dan 200.000 euro gaat kosten. Maar dan heb je wel een M5 die minder dan 1.800 kilo weegt.

 

Reageren is niet mogelijk.