Honda gaat versneld (deels) elektrisch

0

Honda stopt vanaf 2022 met de verkoop van auto’s zonder enige vorm van elektrificatie. Dat heeft Ian Howells, de senior vice president van het merk voor de Europese marktregio, laten weten.

De CO2-race is in volle gang en vormt een probleem en een uitdaging voor elke autofabrikant. Kleinere merken hebben het helemaal lastig om aan de steeds strenger wordende emissie-eisen te voldoen. Dat geldt ook voor Honda, dat een paar weken terug vanwege tegenvallende belangstelling voor haar elektrische E stadsauto genoodzaakt was om zich aan te sluiten bij de CO2-pool van Tesla. Door die constructie kan het Japanse merk de afzet van de Amerikaanse branchegenoot bij haar eigen verkoopresultaten optellen, waardoor de gemiddelde CO2-uitstoot van de verkochte auto’s flink daalt. Op die manier probeert Honda onder hoge boetes uit te komen, maar het is uiteraard geen oplossing voor de lange termijn.

Wat wél een oplossing is, is om zo snel mogelijk meer voertuigen met een lage CO2-uitstoot te verkopen. Dat is dan ook het plan van Honda. Howells (foto) laat weten dat de Japanse autofabrikant vanaf 2022 alleen nog maar geëlektrificeerde voertuigen in Europa gaat aanbieden. “Dat zal een combinatie van volledig elektrische personenwagens en hybride modellen zijn”, zo stelt hij. “Maar als de regels veranderen, passen wij onze technologie daar ook op aan”. Daarmee doelt hij op het feit dat Honda nog altijd gelooft in verschillende vormen van aandrijving. Naast volledig elektrische auto’s en hybrides, ziet de Japanse fabrikant ook altijd nog toekomstpotentieel voor personenwagens die op waterstof rijden. Voor de korte termijn is dat voor Europa, anders dan de thuismarkt, nog geen oplossing. Bij ons is het paard waarop gewed gaat worden elektrisch en dat zal voor China niet anders zijn. Honda introduceerde in 2008 haar eerste waterstofauto maar daarmee kon geen doorbraak op de automarkt worden bewerkstelligd, noch met diens opvolger (foto). Daarom richten de Japanners zich nu volledig op voertuigen met enkel een batterij. Honda blijft achter de schermen werken aan nieuwe waterstofauto’s, maar dergelijke personenwagens zullen tot het einde van dit decennium een nicheproduct blijven.

De hoofdrol is de komende jaren daarom weggelegd voor de volledig elektrische auto, al gelooft Howells dat er daarnaast een marktpotentieel is voor hybride modellen. Dat komt vooral omdat de technologie van het eerste type personenwagens erg duur is, zo stelt hij. “Elektrische auto’s zijn vaak een derde of zelfs de helft duurder dan conventionele of hybride exemplaren”, aldus Howells. Hij erkent dat hybride personenwagens niet de oplossing zijn voor de lange termijn (vanaf 2035 mogen zij in Groot-Brittannië niet meer verkocht worden, red.), maar zij zijn perfect voor de huidige energietransitie. “Hybride personenwagens kunnen de periode overbruggen totdat de batterijtechnologie en de laadinfrastructuur voor elektrische auto’s klaar is voor de massa”. Op deze manier is Honda zich dus aan het voorbereiden voor de toekomst, die al snel volledig elektrisch wordt.

Howells gaat er van uit dat er in 2022 een streep gezet wordt door aandrijflijnen zonder elektrische ondersteuning. Per eind 2022 moet het volledig aanbod van Honda in ons deel van de wereld volledig of deels elektrisch aangedreven zijn. De overschakeling valt samen met de generatiewisselingen bij de HR-V en de Civic. Bij de CR-V zal op korte termijn de turbobenzineversie (zonder hybride ondersteuning) worden geschrapt. De jongste Jazz (foto) is alleen nog maar in hybride uitvoering verkrijgbaar. Met de versnelde transitie naar emissievrij rijden scherpt Honda zijn eerdere doelstellingen verder aan. Een jaar geleden stelde het Japanse merk nog dat er in 2022 van elk model een (deels) elektrisch aangedreven versie leverbaar moet zijn. Nu wordt dat dus zelfs de enige keuze.

 

Reageren is niet mogelijk.