Hyundai werkt aan high performance elektrische auto

0

De Hyundai Motor Groep, bestaande uit Hyundai, Kia en Genesis, onthult het compleet nieuwe E-GMP platform dat speciaal is ontwikkeld voor de toekomstige elektrisch aangedreven voertuigen van het autoconcern. E-GMP, een afkorting van “Electric-Global Modular Platform”, vormt vanaf 2021 de basis voor een modellen als de Ioniq 5 (een cross-over) en een Kia met de projectnaam CV (een soort Polestar 2, maar dan zonder grote achterklep). Daarnaast staan er nog veel meer modellen op de planning.

E-GMP is speciaal ontworpen voor elektrische auto’s en biedt talrijke voordelen ten opzichte van bestaande platforms die voornamelijk ontworpen zijn voor conventionele aandrijflijnen met een verbrandingsmotor. “Het E-GMP platform is een technologische mijlpaal voor het toekomstige tijdperk van elektrisch aangedreven voertuigen en biedt voordelen op het gebied van prestaties, resulteert in een verbeterde rijdynamiek, zorgt voor een groter rijbereik, omvat talrijke veiligheidsvoorzieningen en optimaliseert de interieur- en bagageruimte”, zo valt in het persbericht van de Hyundai Motor Groep te lezen.

“Onze huidige voorwiel aangedreven elektrische auto’s behoren al tot de meest efficiënte in hun segment”, zegt Albert Biermann (foto), hoofd van de R&D afdeling van de Hyundai Motor Groep. “Met ons achterwiel aangedreven E-GMP platform breiden we ons technologisch leiderschap uit naar segmenten waar klanten een spannende rijdynamiek en uitstekende efficiëntie verwachten”. Fayez Abdul Rahman, senior vice president van het Vehicle Architecture Development Center bij de Hyundai Motor Groep, voegt er aan toe: “E-GMP is het resultaat van jaren van onderzoek en ontwikkeling en brengt onze meest geavanceerde technologieën samen. Ons gamma aan elektrische modellen zal evolueren en wordt versterkt door dit innovatieve nieuwe platform”.

E-GMP vermindert de complexiteit door standaardisatie en een modulair karakter, waardoor een snelle en flexibele ontwikkeling van elektrische modellen mogelijk is en het betreffende assortiment in een relatief korte periode kan worden uitgebreid. “Het platform is zodoende zeer effectief om de leiderspositie van het concern op het gebied van elektrische voertuigen te versterken”, aldus het persbericht. Doordat E-GMP volledig schaalbaar is, kan het de basis vormen voor voertuigsegmenten van zowel sedans, SUV modellen als cross-overs. Daarnaast biedt het platform de mogelijkheid elk model een eigen karakter te geven en daardoor aan de verschillende behoeften van klanten op het gebied van voertuigprestaties te voldoen. Tegelijkertijd sprint een high performance model in minder dan 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u en is een topsnelheid van 260 km/u te bereiken. Ontwerpers kunnen met het E-GMP platform dus werkelijk alle kanten op.

Het E-GMP platform biedt volgens de Hyundai Motor Groep rijcomfort en stabiliteit bij hoge snelheden dankzij een optimale gewichtsverdeling van de voor- en achterzijde. Het accupakket is laag in de vloer gemonteerd voor een laag zwaartepunt en het platform huisvest krachtige elektromotoren die de rijprestaties naar een compleet nieuw niveau tillen. De elektromotor aan de voorzijde is geplaatst in de ruimte waar voorheen de verbrandingsmotor zich bevond. Voor extra rijcomfort en stabiliteit zorgt ook een multi-link achterwielophanging die doorgaans wordt gebruikt in de middelgrote en grote voertuigsegmenten. Uniek is de toepassing van ’s werelds eerste op grote schaal geproduceerde Integrated Drive Axle (IDA) die de wiellagers combineert met de aandrijfas om de aandrijfkrachten over te brengen op de wielen. Het platform biedt bij een aanrijding maximale bescherming aan de batterij door de toepassing van een speciale constructie van staal met ultra hoge treksterkte. Verder zijn er innovatieve energie-absorptiezones gecreëerd in de carrosserie, het chassis en een centraal deel van het accupakket dat stevig is verbonden met de voertuigcarrosserie. Bovendien voorkomt de lastverdelingsstructuur van de A-stijl de vervorming van de passagiercel. Door de structuur van de sectie voor het dashboard te versterken, hebben de ingenieurs de botsingsenergie naar het elektrische systeem en de accu kunnen minimaliseren. E-GMP maximaliseert de interieurruimte door zijn lange wielbasis, korte overhangen voor en achter en slimme cockpitmodule. Doordat het accupakket in de bodemsectie is geplaatst, ontstaat een vlakke vloer voor de cabine. Het resultaat volgens de Hyundai Motor Groep: meer beenruimte voor de inzittenden en diverse opstellingsmogelijkheden voor de voorstoelen en achterbank.

Het accupakket zelf (laag in de vloer gemonteerd tussen de voor- en achteras) is het krachtigste systeem dat de Hyundai Motor Groep ooit in productiemodellen heeft toegepast. Dat komt mede door de verbeterde koelprestaties, bereikt door toepassing van een nieuwe afzonderlijke koelblok structuur om het batterijpakket compacter te maken. Met een energiedichtheid die met ongeveer 10 procent is verbeterd ten opzichte van bestaande accutechnologie, zijn de units lichter, kunnen ze lager in de carrosserie worden gemonteerd en ontstaat er daardoor meer interieurruimte. De compacte nieuwe Power Electric module (PE) van het E-GMP platform bestaat uit een elektromotor, een EV transmissie en een omvormer. Deze 3 componenten staan samen garant voor krachtige prestaties door de maximale snelheid van de motor met 30 tot 70 procent te verhogen. De hogesnelheidsmotor is kleiner dan andere motoren en levert vergelijkbare prestaties, waardoor hij zowel qua ruimte als qua gewicht zeer efficiënt is. Een gestandaardiseerde batterijmodule kan worden afgesteld om die prestaties te bieden die nodig zijn voor een specifiek voertuigsegment, om het rijbereik te maximaliseren en om aan de behoefte van de klanten te voldoen. Doordat er gebruik is gemaakt van silicium carbide (SiC) halfgeleiders kan een auto op basis van het E-GMP platform ongeveer 5 procent langere afstanden rijden op dezelfde accu-energie. In de basis heeft een voertuig op het E-GMP platform achterwielaandrijving. Vierwielaandrijving is ook mogelijk. Een dergelijk model is voorzien van een extra elektromotor. Het AWD systeem bestaat uit een EV transmissieschakelaar die de verbinding tussen de motoren en de wielen kan regelen en kan schakelen tussen twee- en vierwielaandrijving om de efficiëntie of de prestaties te verbeteren, afhankelijk van de rij omstandigheden.

Alle voertuigen die zijn ontwikkeld op het E-GMP platform gebruiken een gestandaardiseerde enkelvoudige batterijmodule. Deze is samengesteld uit cellen van het Pouch type (plat). De hoeveelheid cellen wordt afgestemd per model. De meeste bestaande elektrische auto’s en de huidige snelle laadinfrastructuur maken opladen met 50 tot 150 kW kracht mogelijk met een 400 Volt systeem. De ontwikkeling van 800 Volt infrastructuur zal geleidelijk aan meer snel laden mogelijk maken, tot zelfs 350 kW. In lijn met deze trend heeft de Hyundai Motor Groep geïnvesteerd in Ionity, Europa’s grootste snelle laadnetwerk, als strategisch partner en aandeelhouder. E-GMP biedt standaard een 800V-oplaadmogelijkheid. Opladen met 400V is ook mogelijk, zonder dat er extra componenten of adapters nodig zijn. Het multi oplaadsysteem is ’s werelds eerste gepatenteerde technologie die de motor en omvormer bedient om 400 Volt tot 800 Volt te verhogen voor stabiele oplaadcompatibiliteit. Een elektrische auto op basis van het E-GMP platform heeft een rijbereik tot 500 kilometer (gemeten volgens de WLTP norm) op een volle acculading. Het opladen van de batterij tot 80 procent kost slechts 18 minuten. Bovendien levert 5 minuten opladen al 100 kilometer rijbereik op. In tegenstelling tot eerdere elektrische auto’s (die alleen in één richting kunnen worden opgeladen) is het oplaadsysteem van de E-GMP flexibeler. De nieuw ontwikkelde Integrated Charging Control Unit (ICCU) van de E-GMP is een upgrade van de bestaande On-Board Chargers (OBC), die normaal gesproken alleen elektriciteit in één richting laten stromen vanaf een externe stroombron. De ICCU maakt de nieuwe functie vehicle-to-load (V2L) mogelijk. Dit systeem kan extra vermogen van de voertuigaccu ontladen om andere elektrische apparaten (110V/220V) van energie te voorzien, zonder extra componenten. Het systeem is zelfs te gebruiken om een andere BEV op te laden. De nieuwe V2L functie kan tot 3,5 kW stroom leveren en een middelgrote airconditioner en een 55 inch televisie tot 24 uur van stroom voorzien.

De Hyundai Motor Groep heeft zich naar eigen zeggen op alle mogelijke fronten voorbereid op het elektrificatie tijdperk. In 2015 voltooide het concern de introductie van een massaproductiesysteem voor al zijn geëlektrificeerde voertuigen met verschillende aandrijfsystemen: hybride (HEV), plug-in hybride (PHEV), batterij elektrisch (BEV) en brandstofcel elektrisch (FCEV). In 2011 lanceerde Kia met de Ray EV al zijn eerste op grote schaal geproduceerde elektrische auto in Zuid Korea. In 2014 werd begonnen met de verkoop van de Kia Soul EV op de wereldmarkten. De nieuwe E-GMP architectuur ondersteunt het plan van de Hyundai Motor Groep om in de periode tot en met 2025 in totaal 23 (deels) elektrische modellen te introduceren (waarvan 11 volledig emissievrije exemplaren) en wereldwijd meer dan 1 miljoen auto’s in het betreffende segment te verkopen. Als onderdeel van die visie werd afgelopen augustus het speciale submerk Ioniq gelanceerd. Hyundai is van plan om de komende 4 jaar 3 speciale modellen voor verschillende voertuigsegmenten onder dit label te presenteren: de eerder genoemde Ioniq 5, de Ioniq 6 (een sedan) en de Ioniq 7 (vermoedelijk een SUV met 7 zitplaatsen). Net als Hyundai ondergaat ook Kia een transformatie voor het elektrificatie tijdperk. Op basis van de zogeheten ‘Plan S’ strategie heeft dit zustermerk haar plannen uitgestippeld. In september 2020 kondigde Kia plannen aan om het verkoopaandeel van elektrische auto’s als percentage van de totale verkoop rond 2025 te verhogen tot 20 procent.

Reageren is niet mogelijk.