Nederland is een nieuw automerk rijker: Seres

0

Deze maand maakt een nieuw Amerikaanse automerk zijn debuut in Nederland: Seres. Het hoofdkantoor van dit bedrijf staat net als dat van Tesla in Silicon Valley, maar de financiering vindt plaats vanuit China. In de ontstaansgeschiedenis van Seres heeft een van de grondleggers van de buurman een belangrijke rol gespeeld. “Wij maken duurzaam autorijden voor iedereen bereikbaar”, zo belooft de Tesla rivaal.

Seres debuteert in Nederland met de ‘3’; een kleine SUV die vergelijkbaar is met de Kia e-Niro, MG ZS EV en Peugeot e-2008. De prijs is nog niet bekend, maar zal waarschijnlijk rond de 35.000 euro gaan bedragen. Seres maakt uitsluitend elektrische auto’s en wil in Europa in eerste instantie in Nederland, Duitsland, België en Zweden actief worden. De 3 arriveert binnen 2 weken bij een landelijk dekkend netwerk van 9 autobedrijven die nu al dealer zijn van andere merken (Mitsubishi?). Green Mobility Group Europe (GMGE) is de Nederlandse importeur.

De geschiedenis van Seres begon in januari 2016. Toen werd het merk opgericht. Sinds 2017 produceert Seres elektrische auto’s in China. In datzelfde jaar werd in de Verenigde Staten een autofabriek gekocht: de voormalige AM General Commercial Assembly Plant in Mishawaka, Indiana. In het verleden zijn daar auto’s gebouwd voor Mercedes-Benz (R klasse) en Hummer. Het hoofdkwartier is gevestigd in Santa Clara, Californië. Seres is een dochteronderneming van de Chongqing Sokon Industry Groep. Dit bedrijf ging aanvankelijk als SF Motors door het leven, maar werd later omgedoopt.

Seres heeft inmiddels 7 centra voor onderzoek en ontwikkeling, in onder meer de Verenigde Staten, China en Japan. Zoals gezegd heeft een van de grondleggers van Tesla een belangrijke rol gespeeld bij de ontstaansgeschiedenis van Seres. Martin Eberhard stond namelijk aan de wieg van beide bedrijven. Hij was van 2003 tot 2008 de eerste CEO van Tesla. Elon Musk was toen nog niet in beeld. Vervolgens richtte Eberhard het bedrijf inEVit op dat elektrische aandrijflijnen aan autofabrikanten leverde. Dat bedrijf werd in 2017 overgenomen door Seres en Eberhard bleef daar nog bijna 1 jaar werken als Chief Strategy Officer.

De Seres 3 is 4,39 meter lang en 1,85 meter breed. De 1,65 meter hoge SUV heeft een wielbasis van 2,66 meter. Zijn elektromotor, goed voor een vermogen van 163 pk en 300 Nm aan koppel, drijft de voorwielen aan. Zijn topsnelheid is begrensd op 155 km/u en de sprint naar 100 km/u neemt 8,9 seconden in beslag. De capaciteit van het batterijenpakket is 52,5 kWh. Daarmee zou een actieradius van 329 kilometer (gemeten volgens de WLTP norm) mogelijk zijn. De batterijen set is binnen een half uur tot 80 procent op te laden bij een DC laadstation met CCS aansluiting. Bij een AC lader bedraagt het laadvermogen 6,6 kW.

Onderhuids is de Seres 3 nauw verwant aan de Dongfeng Fengon E3 (zie tweede en zesde afbeelding), een creatie van DFSK Motor. Dat bedrijf is een joint venture tussen Dongfeng en de Sokon Industry Groep. DFSK gaat in België een soortgelijk SUV model met een verbrandingsmotor verkopen. Seres is niet het enige Chinese automerk dat Europese verkoopplannen heeft. Onder meer BYD komt volgend jaar naar ons land. Beiden treden in de voetsporen van MG dat met haar elektrische ZS EV in korte tijd een grote populariteit heeft opgebouwd in Nederland. Aiways start nog deze maand met de levering van haar U5. Dat is eveneens een emissievrije SUV.

 

 

Reageren is niet mogelijk.