Veelbelovend: test Maserati MC20 prototype

0

Waarom deze test?

De aanwijzing zit in de badge. Het drietand embleem op de nieuwe Maserati MC20 is subtiel bijgewerkt en het lettertype voor de sportwagen is herschreven. De lettercombinatie ‘MC’ staat natuurlijk voor ‘Maserati Corse’, verwijzend naar een race-erfgoed dat teruggaat tot de jaren 1920 van de vorige eeuw, terwijl ‘20’ verwijst naar ‘2020’, het begin van het nieuwe tijdperk voor het merk.

Ja, Maserati maakt (opnieuw) een comeback. Dat doen de Italianen met dit verrukkelijke stukje exotica. Maar een comeback is geen garantie voor blijvend succes, zo leert de geschiedenis. Gelukkig zijn dat niet meer dan zorgen voor morgen. Vandaag kan Maserati de show stelen met een geweldige supersportwagen, om zo haar geloofwaardigheid in het topsegment terug te winnen. De MC20 is daarnaast een kalmeringstablet voor merk fans met (te) veel benzine in hun bloed. Want niet iedereen wordt enthousiast van het vooruitzicht van de introductie van een kleinere SUV en van elektrische modellen. Toch zijn dergelijke auto’s noodzakelijk om het verkoopvolume te kunnen vergroten. Dat heeft Maserati hard nodig om te overleven (en te gedijen).

Een select aantal autojournalisten werd door Maserati in de gelegenheid gesteld om de MC20 in prototypevorm uit te proberen. Is dit inderdaad een auto die het imago van het merk naar een hoger plan kan tillen? Het prototype waarmee gereden kon worden, is er eentje uit ‘een laat stadium’ hetgeen betekent dat verschillen met de uiteindelijke productieversie niet groot meer zijn. De nieuwe topper heeft een middenmotor en is gekleed met een voor supersportwagen begrippen passende carrosserie. Het is vele jaren geleden dat Maserati een auto lanceerde die zo op de bestuurder gericht was. En vergeet niet dat de MC20 een nieuw tijdperk inluidt: het is de eerste keer in 18 jaar tijd dat het merk met de drietand zijn eigen motoren heeft gemaakt.

 

Wat voor auto is het?

In plaats van motoren van Ferrari te kopen (op zich geen slechte donor) en die vervolgens in een krat aangeleverd te krijgen, bouwt Maserati nu zijn eigen V6 motor. Die is tot Nettuno gedoopt, oftewel vernoemd naar Neptunus, zoals in het drietand embleem. De MC20 gaat geassembleerd worden in de Viale Ciro Menotti fabriek in Modena, waar tot een jaar geleden de GranTurismo en GranCabrio werden gebouwd. Onder het camouflage materiaal van de auto waar ik nu mee kon rijden, zit het eerste model van Maserati dat gebruikmaakt van de nieuwe milieuvriendelijke lakstraat van het merk. De MC20 gaat geleverd worden in 6 kleuren, die allemaal speciaal ontwikkeld zijn voor de sportwagen. De testauto was gespoten in Bianco Audace, een geelachtig wit met een blauwachtig mica dat zogenaamd het wit en het donkerblauw de kooiframe versmelt.

Indrukwekkend zijn de schuin omhoog scharnierende deuren. Gedeeltelijk ontwikkeld in de windtunnel van Dallara, is de carrosserie van de MC20 met deze fascinerende vlinderportieren ontworpen om aan de bovenzijde strak te ogen en beneden zijn taille een veel drukkere styling heeft. De aankomende Spyder versie (met een inklapbare hardtop) werd tegelijkertijd ontworpen om zo dezelfde technische integriteit en stijfheid te kunnen bieden.

Voor wat betreft het interieur van de Maserati MC20 valt op dat de slanke cockpit aanmerkelijk eenvoudiger en minder opzichtig is dan de recente cabines van Aston Martin, Ferrari, Lamborghini of McLaren. Er is geen Head-up display, geen overmatig gebruik van hulpsystemen, geen gebarenbediening en geen spraakactivering. Iets te dicht achter het multifunctionele 3-spaaks stuurwiel zitten ‘s werelds langste flippers, die hun werking afstemmen op de parameters die zijn ingesteld via de rij modus controleknop: Wet, GT, Sport en Corsa. Om Corsa te selecteren, moet men de keuzeknop 2 seconden ingedrukt houden. Degenen die moedig genoeg zijn om het stabiliteitssysteem uit te schakelen, moet de knop 3 seconden langer ingedrukt houden. De versnellingspook knop heeft het label R, D en M voor Manual. Trek aan beide flippers tegelijk en de Maserati zal de neutraal stand kiezen. Het is een redelijk eenvoudige en functionele lay-out, met uitzondering van de 6 moeilijk te ontcijferen drukknoppen die in de kleine dak console zijn weggestopt, en het gebrek aan opbergruimte.

Maserati is enorm trots op de belangrijkste innovaties van haar nieuwe V6 motor die voor een hogere efficiëntie moeten zorgen. Hiertoe is de MC20 ook voorzien van dubbele (directe en indirecte) hoge druk brandstofinjectiesystemen. Door het mengsel in de voorkamers te ontsteken voordat het volledig verbrandt, worden binnen milliseconden na elkaar 2 thermodynamische reacties ontketend. Het resultaat? Hoge werveling en meerdere vlammenfronten voor meer kracht en efficiëntie. In tegenstelling tot kwaadaardig geroddel, begon de motor niet als een evolutie van Ferrari’s V8 F154 krachtbron, net zo min dat de MC20 oorspronkelijk bij Ferrari werd ontwikkeld als een toekomstige ‘nieuwe Dino’. Het is echter waar dat Maserati voor dit project een aantal ingenieurs inhuurde die eerder voor het steigerende paard aan de Via Abetone werkten.

Maar beschouw de MC20 niet als een vernieuwde Ferrari F8 Tributo. Het is ook geen directe rivaal van McLaren, het karakter is heel anders dan dat van Aston Martin’s Vantage en het verspreidt zijn talenten over een veel breder bereik dan de Lamborghini Huracan. De MC20 is een radicale maar toch redelijk rijdende machine die uitblinkt als het erop aankomt. Het duwt de boekensteunen van het sportwagen-DNA een stuk verder uit elkaar dan alle bovengenoemde alternatieven. Hij toont zijn wilde kant wanneer hij wordt uitgedaagd, maar kan ook een gemakkelijkere persoonlijkheid aannemen. Hoe heeft Maserati dit bereikt? Door te beginnen met een leeg vel papier (waarschijnlijk meerdere, in werkelijkheid) zonder conceptuele beperkingen, verplichte synergieën en op kosten gebaseerde compromissen. Terwijl de bandenmaten voor en achter 100 procent identiek aan die van de Ferrari F8 Tributo zijn, heeft de ophanging een meer conventionele set-up, met één top stang en 2 onder stangen in elke hoek. Met 1.470 kg en 621 pk heeft de MC20 een sterke vermogen:gewicht verhouding. Hij blinkt ook uit in aerodynamische prestaties en stabiliteit dankzij een klein frontaal oppervlak, efficiënte warmteafvoer, een lage luchtweerstand, minimale vooraslift en maximale neerwaartse druk achter bij hoge snelheid. Al dit bedrog van de wind wordt bereikt zonder adaptieve spoilers, die gewicht toevoegen en het uiterlijk bederven.

 

Is het wat?

Wanneer ik met een zwarte preproductie MC20 door de buitenwijken van Modena rijd, vindt de eerste eyeopener plaats op slechts 200 meter ten oosten van de fabriekspoort aan de Via Emilia Ovest in Modena. “Je hoeft niet te vertragen”, zegt Federico Landini, de projectingenieur van de Maserati, als ik een verkeersdrempel met kinderkopjes nader. In een Huracan of een 911 GT3 zou dit vrijwel zeker de hulp van een hydraulische as lift vereisen om de kin spoiler te beschermen. De MC20 klimt en daalt echter snel zonder te kraken. De omstanders zijn buiten zichzelf van vreugde bij het zien van de licht gecamoufleerde MC20, dus schakel ik natuurlijk de Corsa modus in, zodat alle uitlaatkleppen zelfs bij stationair toerental wijd open staan. Maar dan worden de Carabinieri die dommelen in hun Tipo wakker en lijkt het ineens niet meer zo’n goed idee. Maar als ik de stad uitrijd, zal ik Corsa opnieuw inschakelen en ontdekken dat het ook een maximale boost geeft bij het kleinste tikje van het gaspedaal, de dempers verstevigt en de strijd om grip viert met een schril banden gepiep en delen van Profumo di Pirelli. Het gaspedaal wordt hyper responsief, wat het gevoel van uitbundige kracht en koppel verder stimuleert. Ik vervolg de testrit ​​naar het Autodromo di Modena, waarvan Landini zegt dat ik daar zeker versteld zal staan ​​van hoe gemakkelijk de MC20 is om in de regen te rijden. Hij is tenslotte niet alleen licht maar ook stijf, en deze stijfheid is essentieel voor een nauwkeurig rijgedrag en nauwkeurige feedback.

Ik krijg vervolgens te horen dat ik de GT modus op het circuit moet vergeten. “Rijd in plaats daarvan een paar rondjes in Sport met de dempers in Soft, want het oppervlak van het circuit heeft betere dagen gekend, schakel dan over naar Corsa en geniet”, zo luidt zijn instructie. Dit is een kort circuitsluiting, met een lange rechte start & finish sectie bergop, een bijpassende afdaling aan de andere kant en een tiental uitdagende bochten ertussenin. De 8-traps automaat met korte overbrengingsverhoudingen, dubbele koppeling racet door de 2 laagst versnellingen als een windhond op bijtafstand van een haas. Hoewel de piek van 621 pk beschikbaar is bij 7.000 toeren, staat de begrenzer 8.000 krukasomwentelingen toe voordat hij interfereert. Daardoor is de derde versnelling precies bruikbaar op moeilijke trajecten, waar je een onderbreking van de aandrijfkrachten kunt missen als kiespijn. Slecht getimed op schakelen is immers de vloek van een sportwagen. Omgekeerd kunnen de snelste rechtshandigen de vierde versnelling bij het spel betrekken, wat een uitstekend resultaat oplevert dankzij een koppel van 800 Nm dat tussen de 3.000 en 5.500 toeren beschikbaar is.

In Corsa modus zorgt de explosieve koppelafgifte er voor dat de achterwielen kronkelen en gillen wanneer de derde versnelling de massieve draai-actie doorgeeft. Als de omstandigheden goed zijn, moet het een feest zijn om Launch Control te activeren en te genieten van die rauwe drang, terwijl de MC20 jou in 2,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u laat sprinten. Evenzo trapt de topsnelheid van 325 km/u de deur naar een parallel universum wijd open. Kleine vertragingen en kleine onderbrekingen in de versnelling suggereren evenwel dat de software-afstelling nog niet helemaal optimaal is. De Maserati stopt in de derde versnelling fractioneel met versnellen omdat de motor eventjes te veel terugzakt in het toerental.

Het ESC grijpt voortijdig in, behalve in de Corsa modus. Het rempedaal zou een kortere slag kunnen gebruiken en de ruitenwissers hebben het moeilijk bij 130 km/u, laat staan ​​op topsnelheid. Ruimte voor verbetering dus. Ik wordt er evenwel van verzekerd dat deze tekortkomingen vóór de lancering zullen worden verholpen. In het begin voelt de besturing bijna te licht, te gretig en te enthousiast aan om te behagen. Maar het vertrouwen begint al snel te stromen: elke beweging van het wiel zorgt voor een gedienstige reactie op een manier die het rijden in de MC20 op de limiet ongelooflijk transparant en beheersbaar maakt. Hetzelfde geldt voor de remmen. Wees niet bang om de hamer laat te laten vallen; zorg er gewoon voor dat je hem hard laat vallen. Het geweldige stopsysteem van Maserati werkt gewoonweg formidabel, ongeacht hoe vaak de bestuurder dit soort exercities herhaald. In de MC20 krijg je wat je voelt, en wat je voelt is de weg; puur en simpel. Sterker nog, die vertrouwde verbinding blijft te allen tijde intact. Dus ook bij snelle veranderingen van richting, bij hard remmen in een bocht, over rimpelingen in het asfalt en langs groeven in de lengterichting.

 

 

90%
90%
Awesome

Conclusie

De Maserati MC20, die afgerond 259.000 euro gaat kosten, herschrijft de sportwagenregels niet. Het is ook geen opvallende trendsetter op het gebied van design, een agressief geprijsde slimme koop of een digitaal wonder. Er zijn scherpere en snellere auto's. In plaats daarvan is dit een ongelooflijk homogeen kunstwerk waarvan de veelzijdigheid in de loop van een lange, grijze testdag nooit ophield te verbazen. Vrijwel vanuit het niets is er een nieuwe supersportwagen geland die alle dingen dynamisch in perfecte balans houdt, en daarbij even super competent als altijd toegankelijk is.

De MC20 is niet zo omvangrijk als de AMG GT, lichter dan de Vantage en aerodynamisch efficiënter dan de F8 Tributo. Hij vormt een overtuigend compromis dat misschien wel de nieuwe gouden standaard in de GT klasse wordt. En een GT is deze Maserati ontegenzeggelijk: ongewoon verfijnd, onverwacht soepel, buitengewoon veelzijdig in de manier waarop hij zijn prestaties levert. Later volgend jaar krijgt deze GT gezelschap van de Spyder uitvoering met inklapbare hardtop en in 2022 zullen we een meer dan 600 pksterke elektrische versie zien. Niet slecht voor een merk dat meer dan eens is afgeschreven.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (15)
    8.9

Reageren is niet mogelijk.