China kiest voor batterij wissel

0

De vraag naar batterijwissel zal de komende 5 jaar in China sterk toenemen. Het eerste nieuwe batterijwissel station voor elektrische voertuigen werd afgelopen juli in Sanya, in de provincie Hainan, in gebruik genomen. Het station is gelegen nabij de internationale luchthaven Sanya Phoenix.

De Chinese industrie voor het verwisselen van nieuwe accu’s voor elektrische auto’s zal naar verwachting de komende 5 jaar een enorme vlucht nemen, maar volgens ingewijden blijven er obstakels zoals hoge kosten en een gebrek aan standaardisatie. “In de komende 5-10 jaar zal het aantal voertuigen met een vraag naar batterijwissel 4 miljoen bedragen”, zegt Zhang Feng, plaatsvervangend algemeen directeur van Blue Park Smart Energy Technology. “Wij denken dat tegen 2025 het aantal elektrische auto’s dat geschikt is voor het verwisselen van batterijen 1,24 miljoen zal bedragen. Daarvoor zijn er 12.370 batterijwissel stations nodig”.

Hij maakte de opmerkingen op het China International Battery Switching Mode Industry Summit Forum 2020, dat eind december in Sjanghai werd gehouden. Sommige analisten zeiden dat de voorspelling van Zhang voor de Chinese markt voor het omruilen van batterijen voor elektrische auto’s aan de conservatieve kant is. BAIC, een van de eerste autofabrikanten in China die grootschalige investeringen en activiteiten uitvoerde in de batterijwisselindustrie, heeft inmiddels 225 stations opgezet in 19 steden in China en had vanaf november 22.000 voertuigen voor het wisselen van batterijen op de weg. In 2021 zal Blue Park Smart Energy (Beijing) Technology in het hele land niet minder dan 100 batterijwissel stations bouwen. Volgens Zhang zal dit aantal naar verwachting de 2.500 bereiken, verdeeld over minstens 120 steden in China in 2025.

Huang Chunhua, algemeen manager marketing bij het in Sjanghai gevestigde Aulton New Energy Automotive Technology, zegt dat het bedrijf tegen 2025 minimaal 5.000 batterijwissel stations zal bouwen in 100 steden in China. Die kunnen 2 miljoen elektrische auto’s bedienen. “Een derde daarvan zal bedrijfsmatig gereden worden en de rest zal privé zijn”, voegde Huang toe. Aulton onthulde zijn nieuwste generatie batterijwissel station op de autoshow van Guangzhou in november. Op het station kan een batterij in 20 seconden worden verwisseld en kan deze worden gebruikt voor modellen van verschillende autofabrikanten.

De Geely Technology Group, een nieuwe speler in de batterijwissel industrie voor elektrische auto’s, hoopt ook een graantje mee te kunnen pikken: “Wij hebben intelligente batterijwissel stations opgezet in Chongqing, Hangzhou (in de provincie Zhejiang), en Jinan en Zibo (in de provincie Shandong)”, zegt Yang Quankai, hoofd batterijwissel bij het bedrijf. Vorige week voltooide Geely zijn eerste model dat geschikt is voor batterijwisseling, de Maple 80V in Zibo. Uitgerust met de zelfontwikkelde, intelligente batterijwissel technologie van het bedrijf, kan het model een batterij in 80 seconden verwisselen, waardoor de ‘actieradius angst’ van veel bezitters van een elektrische auto wordt verholpen. Volgens Yang zal de Geely Technology Group tegen 2025 minimaal 5.000 batterijwissel stations in heel China hebben.

Statistieken tonen aan dat de bouwkosten van een batterijwissel station ongeveer 3 à 10 miljoen yuan bedragen (460.000 à 1,53 miljoen dollar). Berekend op basis van het feit dat elk station een reserve van 20 batterijen heeft en elke batterij een waarde heeft van 100.000 yuan, zullen de kosten van batterijen voor elk station 2 miljoen yuan bedragen. En dan zijn de kosten van land, arbeid en elektriciteit niet meegerekend. “Elk batterijwissel station heeft 4-5 personeelsleden nodig. Voor elke werknemer die uit een station kan worden geschrapt, zal een omzetgroei van 3 procentpunt worden waargenomen”, zegt Zhang. Als volledige automatisering kan worden bereikt, kan de omzet van elk batterijwissel station met minstens 12 procentpunten worden verhoogd, zo voegt hij er aan toe.

Aangezien voertuigen in allerlei soorten en maten verkrijgbaar zijn, zijn er verschillende eisen aan de maatvoering van de verschillende batterijpakketten worden gesteld. Hetzelfde geldt voor de batterijmaterialen en de energiedichtheid die wordt gebruikt. Voorlopig zijn er niet alleen verschillen tussen merken onderling, maar ook tussen modellen binnen hetzelfde merk, aldus Huang, die zei dat een uniforme standaard wordt verwacht, al zal dat moeilijk te bereiken zijn. Om het hoofd te bieden aan de situatie, lanceerde Aulton zijn gedeelde batterijwissel station, dat volgens het bedrijf een belangrijke stap zet in de richting van de standaardisatie van batterijwissel. Volgens de China Electric Vehicle Charging Infrastructure Promotion Alliance had China in november 535 batterijwissel stations.

Reageren is niet mogelijk.