CO2 boete voor de Volkswagen Groep

0

Een halve gram CO2 te veel. En dus is de Volkswagen Groep het haasje. De overschrijding van de Europese CO2 limiet gaat de Duitsers daardoor tussen de 100 en de 140 miljoen euro kosten.

De Volkswagen Groep heeft de CO2-grens overschreden die hem in 2020 door de Europese Unie was opgelegd in het kader van het CAFE programma. Het is voor het eerst dat men vanuit Brussel dreigt met de inmiddels fameuze boetes. De Europese autoriteiten leggen, als onderdeel van het CAFE programma (de afkorting staat voor: Clean Air For Europe), aan elke fabrikant die in onze marktregio auto’s verkoopt een drempelwaarde op voor wat betreft de gemiddelde uitstoot die niet mag worden overschreden.

De Volkswagen Groep heeft dat dus wel gedaan. De boete die naar Wolfsburg wordt gestuurd zal gepeperd zijn, ondanks de creatie van een zogeheten CO2-poule met het Chinese SAIC, de eigenaar van het merk MG, en met Aiways plus LEVC. Autofabrikanten mogen, om te voldoen aan de Europese CO2-normen, het overschot aan emissie credits gebruiken van andere fabrikanten. Daar verdient met name Tesla veel geld mee. Die verkoopt haar emissie credits aan Fiat Chrysler Automobiles.

In 2020 was de gemiddelde CO2 uitstoot van de verkochte auto’s van de merken van de Volkswagen Groep 99,8 gram per km. Dankzij de elektrische Chinezen kon de emissiewaarde worden verlaagd naar 99,3 gram, maar dat is nog altijd afgerond 0,5 gram/km te veel. Deze overschrijding komt vooral door Seat / Cupra en Skoda, die hun elektrische volumemodellen nog niet hebben gelanceerd (de afzet van de Mii Electric en de Citigo iV zet geen zoden aan de dijk). Evengoed betekent bovengenoemde 99,8 gram een afname van 20 procent ten opzichte van 2019. Dat is te danken aan de verkoopstijging van elektrische auto’s en stekker hybride modellen in 2020 met liefst 335 procent.

Volkswagen laat weten dat men al rekening hield met een boete vanuit Brussel en dat het hiervoor voldoende geld opzij heeft gezet. Men maakt zich hier in Brussel dus niet al te veel zorgen over. Bovendien is Volkswagen met de lancering van nieuwe geëlektrificeerde modellen, vooral bij Seat (Cupra el-Born) en Skoda (Enyaq), optimistisch over 2021.

Het merk Volkswagen voldeed overigens wel aan de uitstoot eisen. Die verlaagde de CO2 uitstoot van 119 naar 92 gram per kilometer. Dat was niet alleen te danken aan de verkoop van  56.500 exemplaren van de ID.3, maar ook doordat de e-Golf onverwacht lang populair bleef. In totaal verkocht Volkswagen vorig jaar in Europa 134.000 auto’s; een verdrievoudiging van het aantal registraties in 2019.

In principe krijgt een fabrikant per verkochte auto een boete van 95 euro per gram overschrijding van de target (die verschilt per fabrikant, maar het gemiddelde bedraagt 95 gram). De Volkswagen Groep verkocht vorig jaar in Europa 2,5 miljoen auto’s, dus de overschrijding loopt al met al toch nog behoorlijk in de papieren. En dat is dan nog zonder de ‘grote vervuilers’ Bentley en Lamborghini, die als kleine fabrikanten in een aparte categorie vallen.

 

Reageren is niet mogelijk.