Deze modellen lanceert Renault in de komende 4 jaar

0

Het wordt de komende jaren druk bij Renault. Het diamantmerk bereidt zich voor om tussen nu en 2025 een groot aantal modellen te lanceren. Autointernationaal pelt de kalender met nieuwe producten voor jou af.

Het strategische plan “Renaulution” voorziet in niet minder dan 19 nieuwe modellen die in de periode tot 2025 op de markt zullen komen, waaronder 9 modellen voor de Europese personenwagenmarkt, bedrijfswagens (de Kangoo en de Express Van bijvoorbeeld) en 4 auto’s die buiten Europa aan de man gebracht gaat worden. Bovendien, omdat de Renault Groep als geheel (Renault, Dacia, Lada, Alpine en zelfs het nieuwe merk Mobilize) van plan is om de grootste keuze aan ‘groene’ voertuigen op de Europese markt aan te bieden (inclusief 30 procent aandeel voor de elektrische modellen), zullen 7 van deze 19 nieuwe producten volledig elektrisch zijn. De meeste zullen worden geassembleerd in de fabriek in Douai in Noord-Frankrijk.

Als een soort uitzondering die de regel bevestigd, staat Autointernationaal eerst stil bij de Arkana. Dat is het enige nieuwe model van Renault dat de nieuwe topman De Meo niet in zijn kalender heeft opgenomen. Logisch, want die werd al in 2020 gepresenteerd. De Arkana wordt de eerste SUV-coupé die door een autofabrikant in het volumesegment wordt geproduceerd. De Europese Arkana neemt bijna precies de carrosserielijnen van het Russische model over, maar kopieert niet de onderkant van de Dacia Duster. De versie die bedoeld is voor onze marktregio wordt namelijk geassembleerd in Zuid-Korea naast zijn tweelingbroer, de Samsung XM3, en is gebaseerd op hetzelfde platform als de Clio en Captur. Er komt geen versie met vierwielaandrijving, maar de Arkana krijgt wel de hybride aandrijflijn van de Clio E-Tech en zou later een plug-in hybride kunnen worden. Ook milde hybride techniek staat op het programma. De 1.3 TCe motor zal verkrijgbaar zijn in 2 vermogensniveaus (140 en 160 pk). Met zijn unieke positionering zou zijn prijs hoger moeten zijn dan die van de verouderende Kadjar, dus reken op een instaptarief van boven de 30.000 euro.

Een ander groots evenement in 2021 is de lancering van de derde generatie Kangoo. De nieuwe editie zal eindelijk een einde maken aan de lange carrière van zijn voorganger (13 jaar). Zijn stijl zal worden gemoderniseerd en hij zal de designcodes van de nieuwste Renault modellen overnemen. Naast de recreatievoertuig versie is er de besteluitvoering voor bedrijven, de Kangoo Van. Beide zijn gebaseerd op dezelfde architectuur als de Mégane, Scénic en Talisman. Renault kondigt verbeterde prestaties aan en belooft zelfs een echte revolutie. Mogelijk heeft die betrekking op een stijlloze opening tussen het portier aan de trottoirkant en de schuifdeur. In 2022 komt er een elektrische variant. Professionals die op de kleintjes moeten letten, kunnen ook kiezen voor de Express Van; een model dat weinig anders is dan een vakkundig opgemaakte Dacia Dokker.

Aan het einde van het jaar presenteert Renault de productieversie van de volledig elektrische Mégane, waarvan wij in de vorm van de Mégane eVision conceptstudie al een vooraankondiging hebben gezien. Dit toekomstige model zal worden geproduceerd in de fabriek in Douai en zal gebaseerd zijn op het CMF-EV platform dat werd ingehuldigd door de Nissan Ariya. Net zoals de Citroën C4, is het een kruising tussen een hatchback en een cross-over met een hoog silhouet. Als het even groot is als het eVision conceptstudie (4,21 meter), dan wordt hij 10 centimeter korter dan de huidige Mégane. Maar met zijn elektrische architectuur (vlakke vloer) en een royale wielbasis (2,70 m bij de conceptstudie) zal de binnenruimte daar niet onder lijden. Renault kondigt een interieur aan dat even royaal is als dat van modellen die 15 tot 30 centimeter langer zijn. De elektrische Mégane is het visitekaartje van De Meo die direct na zijn komst bij Renault aankondigde het C segment (Mégane, Kadjar) meer prioriteit te willen geven omdat op auto’s uit die klasse meer marge zit dan op kleinere modellen (Clio, Captur). De huidige Mégane zal in thermische en hybride vorm nog enige tijd in de catalogus blijven.

2022 wordt het jaar van de tweede generatie Kadjar. Die zal tegen het einde van 2022 worden gepresenteerd. Er wacht hem een belangrijke, maar moeilijke taak: namelijk slagen waar de eerste generatie faalde: verkoopschade toebrengen aan de Peugeot 3008. De opvolger zal net als nu het geval is zijn platform en vele componenten delen met de Nissan Qashqai. Het is vooral het interieur van zijn SUV en het technologische aanbod dat Renault zal moeten verfijnen, waarbij de 3008 een zekere voorsprong behoudt op deze 2 gebieden. Autointernationaal verwachten mild hybride motoren maar ook een hybride en stekker hybride varianten, zoals bij zijn kleine broertje de Captur het geval is. Tegen het einde van het jaar 2023 zal de nieuwe Kadjar worden opgerekt om te kunnen bieden wat noch hij (4,48 meter), noch de grootste SUV van Renault (de 4,67 meter lange Koleos) te bieden heeft: 7 zitplaatsen. Met zo’n model kan het diamantmerk eindelijk een alternatief bieden voor de Peugeot 5008, de Volkswagen Tiguan Allspace, de Seat Tarraco en de Skoda Kodiaq.

Eind 2023 zal Renault ook een vervolg geven aan de Morphoz conceptstudie uit 2020. Deze cross-over zal voor Renault het Franse equivalent van de Nissan Ariya zijn, net als de Kadjar dat voor de Qashqai is. De Morphoz zal gebaseerd worden op hetzelfde CMF-EV elektrische platform als de Japanner. Op technisch vlak mogen we een vermogen verwachten van 220 pk tot 390 pk, accu’s van 63 kWh en 87 kWh en met de keuze uit voorwiel of vierwielaandrijving. De grootste ster van 2023 wordt echter de productieversie van de Renault R5 Electric. Die zal sterk lijken op de conceptstudie die tijdens de presentatie van het Renaulution plan werd getoond, zo heeft ontwerper Gilles Vidal bevestigd. Hij is volledig elektrisch en zal, net als de elektrische Mégane, worden vervaardigd in de fabriek in Douai. De R5 Electric zou zowel de elektrische Twingo (die geen nakomelingen zal krijgen) als de Zoé kunnen vervangen. De prijzen zouden rond de 22.000 euro moeten beginnen.

Renault zal in 2024 een aantal nieuwe modellen voor het D segment aankondigen. De Koleos, Talisman en de Espace zijn niet meer aantrekkelijk, dus deze modellen zullen verdwijnen. Mogelijk nog dit jaar. Maar Renault is van plan om begin 2024 terug te keren naar het D segment. Van de 3 genoemde modellen is de Espace het meest iconisch. In 2024 viert hij zelfs zijn 40ste verjaardag. Maar MPV modellen zijn passé. Als hij (nog meer dan de huidige editie) verandert in een cross-over met 7 zitplaatsen, dan zal hij zijn naam kunnen verliezen omdat Espace een te grote ‘MPV connotatie’ heeft. Maar zijn naam zal zeker niet Koleos zijn, die na 2 onsuccesvolle generaties definitief is gestrand. Ten slotte kan Renault het conventionele D segment (508, Insignia, enz.) niet volledig verlaten. Zelfs vóór de lancering van de Latitude stond er bij Renault een een 4-deurs coupé in de stijl van de Mercedes CLS op de tekentafel. Dat ontwerp zou een update kunnen krijgen.

Renault zal medio 2024 ook een nieuw voertuig voor het C segment presenteren. Het is duidelijk dat de Scénic niet zal worden vernieuwd, althans niet in zijn huidige vorm aangezien de MPV niet langer populair is. Autointernationaal.nl kan zich voorstellen dat Renault in plaats hiervan zowel de Scénic als de conventionele Mégane vervangt door een cross-over. Die zal niet volledig elektrisch zijn. Renault is daarnaast van plan om in 2025 een ​​tweede volledig elektrisch model uit te brengen dat de Renault 5 zal ondersteunen. Dat zou wel eens de tweede generatie Zoé kunnen zijn, alhoewel in de wandelgangen de naam 4Ever circuleert. Daarmee wil Renault een ode brengen aan de iconische R4. Een combinatie van diens praktische eigenschappen met de betaalbare elektrische techniek van de Zoë (die in 2019 grondig gerestyled is en in zijn 12de verjaardag viert). kan dan een volledig emissieloze ‘Urban SUV’ ontstaan om te concurreren met de Peugeot e-2008, de DS 3 Crossback E-Tense en de Hyundai Kona.

 

Reageren is niet mogelijk.