Duitsland: verkopen elektrische auto’s stijgen met 200 procent

0

De Duitse automarkt kon in december weer met bijna dubbele cijfers groeien. Over het jaar verandert dit echter niets aan de bittere verliezen als gevolg van de corona pandemie.

Zoals uit cijfers van de KBA blijkt, werden in december 311.394 nieuwe auto’s geregistreerd. Dat komt overeen met een stijging van 9,9 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Na 12 maanden moeten de fabrikanten een afzetdaling van 19,1 procent accepteren als gevolg van de corona pandemie: in totaal werden 2,9 miljoen nieuwe voertuigen geregistreerd in 2020.

In het voorgaande jaar was het merendeel van de nieuwe registraties, namelijk 62,8 procent afkomstig van de zakelijke markt. Het aandeel van particuliere klanten daalde tot 37,1 procent. Dat er in december 9,9 procent meer auto’s werden verkocht, is te danken aan de BTW in Duitsland. “Veel particuliere klanten kochten aan het einde van het jaar een auto om daarvan te profiteren. Het aantal nieuwe privéregistraties is in december daardoor met 45 procent gestegen, oftewel bijna 5 keer zoveel als de totale markt”, aldus Reinhard Zirpel, voorzitter van de VDIK. Hij verwacht dit jaar een moeizame start door de lockdown en de daarmee gepaard gaande sluitingen van de autodealers. Bovendien “bevat het resultaat van december zeker enkele naar voren gehaalde registraties”.

Vorig jaar was het meest populaire segment dat van de SUV modellen. Die hadden een verkoopaandeel van 21,3 procent. Daarna volgt het C segment (20,5 procent) en het B segment (15,1 procent). Benzineauto’s werden met een verkoopaandeel van 46,7 procent het meest gekozen. Diesels hadden een aandeel van 28,1 procent. Het jaar eindigde positief voor voertuigen met alternatieve aandrijfsystemen. Met 200.469 registraties (+342,1 procent) waren plug-in hybrides goed voor 6,9 procent van de verkopen. Volledig elektrische auto’s kwamen uit op 6,7 procent van de in totaal. Er werden 194.163 emissievrije personenwagens geregistreerd.

Door de hogere verkopen van (deels) elektrische auto’s (stekker hybride modellen en personenwagens zonder verbrandingsmotor waren samen goed voor bijna 400.000 registraties; een stijging van 206 procent) , daalde vorig jaar de CO2-uitstoot van nieuwe personenwagens met 11 procent tot 139,8 gram/km. De KBA schat het marktaandeel van dit soort auto’s (waterstof exemplaren meegerekend) op 13,5 procent. Vooral in Sleeswijk-Holstein, Berlijn en Baden-Württemberg waren de percentages hoog; in elke deelstaat met meer dan 16 procent. Elke derde nieuw geregistreerde puur elektrische auto was een klein model (A en B segment), waarbij de compacte (C segment) en SUV exemplaren elk 20 procent voor hun rekening namen. Volkswagen behaalde met 17 procent het hoogste marktaandeel bij de deels elektrische auto’s, gevolgd door Mercedes met 15 procent en Audi met 9 procent. Van de in totaal 194.163 puur batterij elektrische auto’s was ook het grootste gedeelte van de nieuwe inschrijvingen een Volkswagen met 24 procent, gevolgd door Renault met 16 procent en Tesla met net geen 9 procent. Het aandeel van voertuigen met alternatieve aandrijving in het totale Duitse wagenpark is het afgelopen jaar gestegen van 2,4 procent naar 3,6 procent (+54 procent). Bij auto’s met enkel elektrische aandrijving was de ontwikkeling zelfs nog meer uitgesproken met een plus van 147 procent; hier steeg het aandeel in het Duitse wagenpark van 0,5 procent naar 1,2 procent.

Afgelopen jaar betaalde Duitsland zo maar eventjes 652 miljoen aan subsidies voor elektrische auto’s. Dat is 6 keer meer dan in 2019. Afgelopen jaar werden 229.951 elektrische of geëlektrificeerde auto’s in Duitsland gesubsidieerd (dure exemplaren komen niet in aanmerking voor financiële ondersteuning). In 2019 waren dat er nog slechts 73.081. De subsidie stijging loopt niet lineair met die van de verkopen. In de zomer van 2020 besliste de Duitse overheid namelijk om (deels) geëlektrificeerde auto’s een fors hogere premie te geven. De subsidie werd in één klap verdubbeld. Niet iedereen vindt overigens dat dit geld goed besteed is. Om het aantal nieuw geregistreerde auto’s met een lage CO2-uitstoot in de stad ruwweg te verdrievoudigen, moest de Duitse overheid namelijk 6 keer meer centen uitgeven. Het afgelopen jaar steeg het aantal subsidies in Duitsland voor volledig elektrische auto’s van afgerond 51.000 naar 126.000 (250 procent meer dan in 2019), terwijl de toename voor stekker hybride modellen 470 procent groot was (van 22.000 naar 103.000).

De autosector pleit verigens in heel Europa voor een subsidieregeling voor (deels) elektrische auto’s. De branche zit immers gevangen tussen de potentieel loodzware economische gevolgen van de corona crisis en de recente, uitzonderlijke strenge aanscherping van de CO2-regelgeving. Subsidies om de autosector te ondersteunen kunnen daarom eigenlijk alleen gaan naar voertuigen met een lage CO2-uitstoot. Een slooppremie zonder voorwaarden te stellen aan de nieuw auto is weggegooid geld. Het baat voor de sector niet om meer auto’s te verkopen waar achteraf een CO2-boete op betaald moet worden.

Het jaar eindigde met deels hoge verliezen voor de Duitse merken: Smart moest een min van 67,3 procent accepteren, Opel verloor 32,3 procent en Ford bijna 31 procent. Volkswagen (-21,3 procent), Audi (-19,9 procent) en Porsche (-16,3 procent) werden niet zo zwaar getroffen. Bij BMW was de daling 13,7 procent en bij Mercedes kwam de min uit op 10,6 procent. Bij de importmerken wist Tesla met 3.545 voertuigen een stijging van ongeveer 56 procent te realiseren. De populairste buitenlandse autofabrikant was Skoda met een marktaandeel van 6,2 procent, gevolgd door Renault met 4,3 procent.

In termen van nieuwe registraties per segment, was er in december slechts één nieuwe leider.De Fiat 500 eindigde namelijk helemaal bovenaan in het A segment. HIj wist de Volkswagen Up (weer) in te halen tijdens de jaarlijkse finale.In het B segment gaat de Opel Corsa aan kop, terwijl de elektrische Renault Zoé de Volkswagen Polo terug wist te duwen naar de derde plaats.In het C segment blijft de Volkswagen Golf zustermodel Skoda Octavia voor.De Seat Leon is nieuw op het podium, maar met een zeer hoog aantal registraties op de zakelijke markt. Op jaarbasis moet de Spanjaard de Ford Focus echter voor zich laten. Als het om SUV modellen gaat, kwam de Hyundai Kona heel dicht in de buurt van de koploper Volkswagen T-Roc. De middenklasse wordt gedomineerd door de Volkswagen Passat, terwijl de E segment bokaal op jaarbasis naar de Mercedes E klasse gaat. Zijn grote broer S klasse vertegenwoordigt de top in de luxe klasse. De Porsche 911 bemachtigde dezelfde titel bij de sportwagens.De tweede plaats ging in dit segment naar de BMW Z4.De Volkswagen Touran en de Mercedes-Benz B klasse triomferen bij de MPV modellen.

Reageren is niet mogelijk.