Eigen laadpunt populair bij bezitters elektrische auto

0

Twee derde (66 procent) van de bezitters van een elektrische auto in Nederland heeft thuis een laadstation. In totaal gaat het om zo’n 80.000 exemplaren.

Dit aantal wordt genoemd door onderzoeksbureau Multiscope, op basis van eigen Smart Car Monitor onderzoek onder 6.000 Nederlanders. Van de thuislaadstations is bijna een derde (30 procent) van het merk NewMotion, gevolg door EVBox (17 procent) en Tesla (15 procent). Het installeren van een laadstation kost ongeveer 1.200 euro.

Als je dat bedrag vermenigvuldigt met het aantal laadstations, kom je uit op afgerond 100 miljoen euro aan investeringen van Nederlandse consumenten in de mogelijkheid om de elektrische auto thuis op te laden. Begrijpelijk, want het scheelt in ieder geval een stukje rijden en lopen: een openbare laadplek ligt gemiddeld op 313 meter van het huis van een bezitter van een elektrische auto. En dan is het nog maar afwachten of die plek vrij is en of de openbare laadpaal goed werkt.

Wie niet kan thuisladen met zijn of haar elektrische auto is onder meer afhankelijk van het openbare laadnetwerk. Van de bezitters van een elektrische auto maakt 50 procent gebruik van laadpalen op het werk en 25 procent laadt de auto op bij een tankstation. Ook is bekend wat er gemiddeld zoal betaald wordt voor het bijladen van de elektrische auto aan huis. Gemiddeld betalen eigenaren 924 euro per jaar aan laadkosten. Daaronder vallen zowel kosten voor het thuisladen, laden op het werk en laden op openbare laadplekken. Aan het opladen van de elektrische auto wordt in totaal 125 miljoen euro per jaar uitgegeven. 61 procent van deze kosten wordt door de werkgever betaald. Indien dat niet het geval is, is de mogelijkheid om thuis te kunnen opladen dus geen voordelige hobby.

 

 

Reageren is niet mogelijk.