Exclusief: meerijden de nieuwe DS 9 E-Tense plug-in hybride

0

Het is zo ver: de bestelboeken zijn geopend, wat bewijst dat de DS 9 eindelijk naar Europa komt.

Maar een proefrit zit er nog niet in. DS is nog druk bezig met het controleren van de eerste leveringen van de 9 vanuit China. Toch mocht een select aantal autojournalisten een dagje meelopen (of beter: meerijden) met de experts van het Franse premium merk. Die zijn momenteel aan het beoordelen of de DS 9 de Europese premium toets der kritiek kan doorstaan.

Hier lees jij het verslag van de eerste passagierstest van het nieuwe Franse vlaggenschip, maar ook die kennismaking was zeer leerzaam. Gedurende de 40 minuten die ik als passagier heb meegereden in de nieuwe DS 9, variërend van snelwegen tot smalle landweggetjes, heeft Alain Joseph, hoofd klantensynthese bij DS (en al 30 jaar in dienst bij PSA) nooit aan het stuur gedraaid. Hij heeft niet één keer op de rem getrapt. Zijn taak is om te controleren of de autonome rij techniek dit soort taken foutloos zelfstandig kan uitvoeren.

Joseph moet ook, met zijn team, er voor zorgen dat de vanuit Frankrijk door de ontwerpers en technici naar China (waar de productie van de DS 9 plaatsvindt) verzonden specificaties worden nageleefd. In dit kader heeft hij al meer dan 600 km afgelegd aan boord van deze 225 pk sterke  plug-in hybride sedan om het chassis en de stuurkalibratie te beoordelen. Hij sloot zich ook, voor andere tests op circuits, aan bij de ingenieurs van DS Performance in Satory (Yvelines), die de afstellingen van de 360 pk versie van de DS 9 ontwierpen. Deze met vitamine verrijkte, vierwielaangedreven versie zal echter pas eind 2021 worden geleverd. Ondanks het imposante systeemvermogen en de naam van de divisie waarvoor de betreffende ingenieurs werken, wordt dat geen sport sedan, zo verzekert Joseph mij alvast. “Het sleutelwoord bij DS is dynamische sereniteit”. Onder de concurrenten die zijn aangewezen om de DS 9 te kalibreren, vinden we uiteraard de Audi A6, de BMW 5-serie en de Mercedes E klasse, maar ook de Volvo S90 en de Lexus ES.

Voorlopig wordt de ‘simpele’ 225 pk E-Tense versie getest. Maar niet minder gedetailleerd, want voor Alain is het een kwestie van honderden vakjes aanvinken met evenveel doelstellingen die moeten worden bereikt om het eindproduct goed te kunnen keuren. Omdat de daadwerkelijke levering pas in de nazomer op gang zal komen, is er nu nog tijd om de laatste puntjes op de i te zetten voor wat betreft de interieurafwerking, het comfortniveau of de veiligheid. Alleen al het gemak van het openen / sluiten van een voorportier van buitenaf is het onderwerp van 4 tests. Sterker nog, lang voordat ik met hem op pad ging, had Joseph het interieur met een fijne tandenborstel uitgekamd. Tijdens die exercitie kwam hij een te losse sierstang van de verkeerd uitgelijnde armsteun in de achterbank tegen. Foei! Ook was er een geluid in de hoofdsteun van de bestuurder te detecteren, hetgeen niet de bedoeling is. De DS 9 waarin kon worden meegereden, is een van de eerste assemblage exemplaren die de productielijn heeft mogen verlaten. Intern staat hij bekend als EL1. Hij gaat een paar maanden vooraf aan een tweede serie van 100 stuks, EL2 genoemd, die zal worden toevertrouwd aan medewerkers van de PSA Groep (het moederconcern van DS) voor dagelijks gebruik en wekelijkse rapporten.

Ondanks zijn paarse jurk met wisselende reflecties, zijn rijk uitgeruste interieur, geheel bekleed met leer en alcantara, zijn presentatie en zijn comfort waarmee de DS 9 ons in ons dagelijks leven wil verwennen, is het nog te vroeg om zelf achter het stuur te mogen kruipen. Zelfs een crashtest bij Euro NCAP durft Joseph nu nog niet aan. Dus ik concentreer mij al meerijdend maar op het detecteren van geluiden, hetgeen nog niet meevalt, want dankzij de geavanceerde isolatie (dubbele beglazing voor & achter, motor inkapseling, enz.) wordt de mechanica in deze Franse sedan uitstekend de mond gesnoerd. In tegenstelling tot wat sommigen beweren, is de DS 9 niet gebaseerd op een (opgerekt) Peugeot 508 onderstel. Ja, de nieuweling maakt gebruik van hetzelfde EMP2 platform, maar Joseph zegt daarvan een eigen interpretatie te hebben ontwikkeld. Zo is er voor de DS 9 gekozen voor de maximaal mogelijke wielbasis (2,90 meter) om het ruimteaanbod en het veercomfort te bevorderen.

Met het oog op de laatste eigenschap beschikt de DS 9 over een voorspellende camera die 50 meter vóór het voertuig kan kijken om zo de vering in staat te stellen te anticiperen op wegdek fouten. Deze techniek is reeds bekend van de 7 Crossback, maar Joseph bezweert dat er maar weinig items met deze SUV worden gedeeld. Zelfs binnen, waar ondanks de gewenste familiegelijkenis, het digitale instrumentarium en het grote 12 inch centrale scherm identiek zijn, word ik verrast door het aantal specifieke elementen van de DS 9. Dat is deels het gevolg van het feit dat de zitpositie in deze sedan veel lager is dan in de 7 Crossback. Dat vereiste een speciale dashboardstructuur een bijvoorbeeld aangepaste ventilatieopeningen.

Het is tijd om Joseph te verlaten zodat hij in alle rust zijn rapport kan schrijven. Ik kruip weer achter het stuur van de 7 Crossback die mij naar deze bijeenkomst bracht. ik realiseer mij dat er een wereld van verschil is tussen deze SUV en de grote limousine waar ik net kennis mee heb mogen maken. De 7 Crossback mag dan wel een maatstaf zijn op het gebied van comfort, en een goed voorbeeld van de dynamische sereniteit die DS claimt, zijn onderstel afstelling is allesbehalve perfect. Terwijl de DS 9 direct de indruk wekt, zelfs voor mij als passagier, een coherent geheel te zijn, met een koetswerk dat keurig vlak blijft zonder overtollige rolbewegingen en die in staat is om het gebrekkig wegdek van de Chevreuse vallei glad te strijken. Ik kan niet wachten om komend voorjaar zelf met de DS 9 te kunnen rijden!

Reageren is niet mogelijk.