Meer dan de helft nieuwe auto’s in Noorwegen is nu elektrisch

0

54,3 procent van alle vorig jaar verkochte nieuwe personenauto’s in Noorwegen was een batterij elektrisch exemplaar. In 2019 bedroeg dat percentage nog 42,4 procent en 10 jaar geleden was slechts 1 procent van de nieuw in het Scandinavische land verkochte auto’s een ‘BEV’. Als stekker hybride modellen wordt meegeteld, dan komt het marktaandeel van (deels) elektrische auto’s uit op 87 procent.

Noorwegen is nu het eerste land ter wereld waar meer elektrische auto’s worden verkocht dan personenwagens met een verbrandingsmotor. In december nam de ‘BEV’ zelfs 67 procent van alle registraties voor zijn rekening. In Noorwegen profiteren elektrische auto’s van een reeks voordelen, waaronder vrijstelling van wegenbelasting, korting op tolwegen plus veerdiensten, het mogen gebruiken van busbanen en vaak ook gratis parkeren. Stroom is bovendien relatief goedkoop in Noorwegen omdat er veel elektriciteit wordt gewonnen met behulp van waterkrachtcentrales. Noorwegen loopt in dat opzicht nog flink voor op Nederland, al ging ook bij ons het marktaandeel in 2020 flink omhoog. Hier was afgelopen jaar 20,5 procent van de nieuw verkochte auto’s volledig elektrisch.

Het meest verkochte model in 2020 was de Audi e-Tron. Daarvan werden 9.227 exemplaar verkocht. De Tesla Model 3, in de afgelopen jaren steevast de nummer 1 van Noorwegen, moest in 2020 genoegen nemen met de tweede plaats. Met 7.770 exemplaren wist hij de pas enkele maanden op de markt zijnde Volkswagen ID.3 (7.754 registraties) nipt voor te blijven. In december was de Tesla Model 3 wel de best verkochte auto van Noorwegen. In 2019 gingen de Amerikanen ook op merkniveau aan kop, maar afgelopen jaar trok Volkswagen met zijn repertoire de meeste klanten in het Scandinavische land.

Noorwegen wil al in 2025 de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor verbieden en is hard op weg dat doel te realiseren. “Onze voorlopige voorspelling is dat het aandeel elektrische auto’s dit nieuwe jaar boven de 65 procent uit zal komen. Als wij dat halen, dan komt het doel van nul-emissie auto’s in 2025 zeker binnen bereik”, aldus Christina Bu van de Noorse organisatie voor elektrische voertuigen. De vraag is wel hoeveel elektrische auto’s door de fabrikanten aan de relatief kleine markt zullen worden toegewezen nu dergelijke personenwagens inmiddels elders in Europa ook steeds meer in trek zijn.

 

Reageren is niet mogelijk.