Peugeot zwaargewicht moet Alfa Romeo reanimeren

0

Stellantis heeft Jean-Philippe Imparato benoemd tot merkchef voor Alfa Romeo. Hij was de afgelopen jaren verantwoordelijk voor Peugeot. Timothy Kuniskis, die tot nu toe verantwoordelijk was voor Alfa Romeo, krijgt op interim basis de regie bij Dodge en Chrysler.

Dat Kuniskis het stuur uit handen moet geven bij Alfa Romeo, is geen verrassing. Afgelopen jaar verkocht het merk slechts 36.526 auto’s in Europa, oftewel bijna een derde minder dan in 2019. Alfa Romeo deed het daarmee duidelijk slechter dan de markt als geheel. In de afgelopen jaren zijn er meerdere pogingen ondernomen om het iconische automerk nieuw leven in te blazen. Zo werd er veel geld geïnvesteerd in het Giorgio platform waarop de Giulia en Stelvio gebaseerd zijn. Rijtechnisch zijn dat uitstekende auto’s, maar qua bouwkwaliteit en infotainment konden deze Alfa Romeo modellen de concurrentiestrijd met de Duitse premium concurrentie niet aan. Bovendien zijn de Giulia en Stelvio veel te duur voor de autoconsument op de thuismarkt. Dat maakte Alfa Romeo te afhankelijk van export.

In 2019 besloot Alfa Romeo het over een andere boeg te gooien met een op de Jeep Compass gebaseerd SUV model voor het C segment, de Tonale. Die zal in september officieel worden voorgesteld en gaat in december in productie. Eind 2022 volgt er een nog kleiner SUV model voor het B segment, de Brennero. Die zal worden gebaseerd op onderstel van PSA voor B segment modellen en zal ook leverbaar worden in een volledig elektrische uitvoering. Eigenlijk is dat meer Lancia territorium, maar het is een tamelijk risicoloze manier om Alfa Romeo nieuw leven in te blazen.

Het helpt wellicht dat Imparato (foto) een Italiaanse achternaam heeft. Ook zou hij al zijn hele leven gek zijn op de modellen van Alfa Romeo. Verder kent Imparato de Italiaanse automarkt als zijn broekzak omdat hij van 2008-2010 aldaar verkoopdirecteur was voor Citroën. De rijzige Fransman die al sinds eind jaren ’80 loyaal is aan de familie Peugeot en hun PSA concern. Imparato is een zwaargewicht op leidinggevend gebied en bovendien zou je kunnen stellen dat hij veel benzine in zijn bloed heeft. Hij heeft de afgelopen jaren heel veel betekend voor het Franse concern. Vooral tijdens de moeilijke periode die PSA in het laatste decennium doormaakte. Het Franse autoconcern onderging toen een omwenteling en een dergelijke koerswending kan Alfa Romeo goed gebruiken. Imperato is de eerste keuze van zowel Tavares als de familie Peugeot.

Imparato is van de stijl “doe maar gewoon en wees jezelf”. Precies zoals zijn baas Carlos Tavares van PSA (en nu Stellantis) en in stijl met de bedrijfscultuur die door Marchionne in 2004 geïnitieerd werd in Lingotto. Ondanks zijn rustige uitstraling wordt Imparato veel passie voor het auto vak toegedicht. Hij noemt zichzelf zo goed als Italiaans. Zijn ouders zaten ook nooit stil en de liefde voor Alfa Romeo kreeg hij daar met de paplepel toegediend. Hij wilde dolgraag carrière maken in de auto-industrie en dat is uitstekend gelukt: PSA was zijn eerste werkgever en aldaar bleek hij een blijvertje. Imparato ontpopte zich bij de Franse autofabrikant als een rusteloze duizendpoot en een harde werker. Hij onderhield een groot netwerk om de eindproducten en de verkopen zoveel mogelijk op de wensen van de klant af te stemmen.

Dat is naar verwachting precies wat hij bij Alfa Romeo ook gaat doen. Gecombineerd met zijn liefde voor dit automerk moet Alfa Romeo bij Stellantis uitgroeien tot een belangrijke pijler in het premium segment. Tavares is niet bang dat Alfa Romeo zich zal ontwikkelen tot een interne concurrent voor Peugeot want de identiteit wordt heel anders: Peugeot zal namelijk, net zo min als Opel / Vauxhall, niet actief worden in het premium segment. Tavares wil bij Stellantis een ‘matrixbestuur’ opzetten, waarin 9 commissies vertegenwoordigd zijn die verantwoordelijk zijn voor de activiteiten, het design, een strategie, het wereldwijde beleid, de regionale verkopen en de diverse merken. Peugeot zal voortaan worden geleid door Linda Jackson, die eerder achter het stuur zat bij Citroën. Dit merk wordt een trede lager gepositioneerd, op hetzelfde niveau als Fiat.

Naast de 2 eerder genoemde SUV modellen werkt Alfa Romeo momenteel aan een grondige facelift voor de Giulia en Stelvio. Medio 2025 zal dit model duo vervangen gaan worden. De Stelvio krijgt mogelijk 2 opvolgers, oftewel een SUV voor het D segment én het E segment (als alternatief voor onder andere de BMW X5). De Giulia is als sedan ten dode opgeschreven en zal worden vervangen door een 5-deurs liftback model à la de Audi A5 Sportback, BMW 4-serie Gran Coupé en Kia Stinger. Er zijn geen plannen om een opvolger voor de Giulietta te ontwikkelen. Logisch, want C segment hatchbacks lijken over hun hoogtepunt heen te zijn. Zo valt de belangstelling voor de Mazda 3 (die qua uiterlijk voor een Alfa Romeo door zou kunnen gaan) erg tegen.

 

Reageren is niet mogelijk.