Volkswagen nu ook marktleider in elektrische autosegment

0

Er zijn in 2020 in Nederland in totaal 73.057 elektrische auto’s op kenteken gezet. De Volkswagen ID.3 voerde de ranglijst aan en verdringt daarmee de Tesla Model 3 van de eerste plek.

Volkswagen kende wat aanloopproblemen bij het op de markt brengen van de ID.3, maar de autofabrikant wist uiteindelijk wel haar al in 2018 geformuleerde doelstelling te realiseren om in 2020 een vijfde van haar verkopen te realiseren met volledig elektrische auto’s. Het merk staat met 3 modellen in de top 10 van populairste emissievrije personenwagens. Inclusief de dochter merken Audi en Porsche was de Volkswagen Groep goed voor 26.000 registraties in het segment voor elektrische auto’s.

Tesla, dat in 2019 het rijk nog grotendeels voor zich alleen had, leverde vorig jaar veel in, maar wist wel de tweede plek te claimen. Polestar is het enige nieuwe merk in de top 10 van best verkopende elektrische auto’s. Het zustermerk van Volvo bleef diens XC40 nipt voor. Daarnaast waren er nog 10 andere modellen die meer dan 1.000 registraties wisten te realiseren. Het marktaandeel van volledig elektrische auto’s steeg in 2020 van 13,8 procent naar 20,5 procent. Mede daardoor daalde de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe personenwagens in Nederland met 7 procent naar 94 gram.

De Volkswagen ID.3 ging vorig jaar 10.954 over de toonbank. Daarna volgen de Tesla Model 3 met 8.369 registraties (2019: 29.882), de Hyundai Kona Electric met 7.760 (5.556), de Kia e-Niro met 6.474 (3.678), de Audi e-Tron met 3.764 (4.061), de Volkswagen e-Golf met 3.049 (3.293), de Polestar 2 met 2.951, de Volvo XC40 Recharge P8 met 2.590, de Volkswagen ID.4 met 2.408 en de MG ZS EV met 2.206 (966) registraties. Uit de top 10 verdwenen de Renault Zoé (2.071 registraties, oftewel 6 procent minder dan in 2019), de Nissan Leaf (1.628; -57 procent), de BMW i3 (1.220; -57 procent) en de Hyundai Ioniq (662; -58 procent). In 2019 werden er nog 61.547 elektrische auto’s geregistreerd.

Lang niet alle elektrische auto’s werden op naam van een particulier gezet. In heel 2020 ging het namelijk om ruim 7.500 exemplaren. 9.500 stuks eindigden via een private leaseconstructie bij een Nederlandse consument voor de deur, terwijl er 13.500 exemplaren op naam van bedrijven werden gezet. Leasemaatschappijen registreerden bijna 33.000 nieuwe elektrische auto’s in 2020. Net als in 2019 viel er in december weer een run op dit soort personenwagens waar te nemen. In de laatste maand van 2020 was 69 procent (oftewel 29.516 exemplaren) van alle nieuw geregistreerde auto’s (in totaal 42.829 stuks) elektrisch. De aanschafsubsidie, de verhoging van de bijtelling van 8 naar 12 procent per 1 januari dit jaar zijn verantwoordelijk voor de opmars van emissievrije modellen in 2020.

Auto’s met een benzinemotor zijn nog altijd het populairst. Vorig jaar werden er 205.207 nieuwe personenwagens met dit type verbrandingsmotor geregistreerd. Wel daalt het marktaandeel erg snel. In 2019 waren benzineauto’s nog goed voor een marktaandeel van 71 procent, maar vorig jaar was dat percentage gekrompen naar 57,6. Ook werden er vorig jaar fors minder auto’s met een dieselmotor aangeschaft. Er werden in 2020 slechts 12.983 exemplaren geregistreerd. Dit betekent dat het marktaandeel halveerde, namelijk van 7,3 procent in 2019 tot 3,6 procent in 2020. Hybrides waren goed voor 62.560 nieuwe registraties, oftewel 10 procent meer dan in 2019. Ook werden er meer modellen verkocht die naast benzine ook LPG lusten: 2.036 stuks in 2020 tegen 520 in 2019. Hier speelt het gas aanbod van Renault en Dacia een rol. Afgelopen jaar zijn er 147 auto’s met een brandstofcel verkocht. In 2019 waren dat er 9 meer.

 

Reageren is niet mogelijk.