Volvo: meer klanten, minder dealers

0

Het tweede semester van 2020 was voor Volvo het beste halfjaar uit de geschiedenis van de personenwagen fabrikant. De Zweedse fabrikant wist 391.751 nieuwe auto’s te verkopen, oftewel 7,4 procent meer dan in dezelfde periode van 2019. In China en de Verenigde Staten ging de afzet met ruim 15 procent omhoog, terwijl de verkopen van Volvo in Europa met 165.512 auto’s nagenoeg stabiel bleven. Over heel 2020 komt de afzet met 661.713 auto’s als gevolg van de corona crisis, die met name in het eerste semester een zware impact had, nog wel 6,2 procent lager uit.

Vooral de grote vraag naar (deels) elektrische modellen stuwde de laatste maanden de vraag op. Het aandeel Recharge uitvoeringen met stekker hybride of volledige batterij techniek verdubbelde in het vierde kwartaal. “Wij hebben daadkrachtig gehandeld om de gevolgen van de pandemie in de eerste jaarhelft op te vangen, waardoor de activiteiten na een korte sluiting snel weer op gang kwamen en wij konden beginnen aan een sterk herstel”, aldus de mondiale verkoopdirecteur van Volvo, Lex Kerssemaker. Hij voegt er aan toe: “Wij hadden een fantastische tweede jaarhelft na een moeilijke start in het eerste semester. Wij hebben in alle belangrijke regio’s marktaandeel gewonnen. We gaan in 2021 deze positieve ontwikkeling verder uitbouwen met de introductie van nieuwe geëlektrificeerde modellen en met uitbreiding van onze online business”. Afgelopen jaar kon Volvo het aantal via internet afgesloten lease abonnementen al verdubbelen in vergelijking met 2019.

In de Belgische fabriek van Volvo in Gent rolden vorig jaar 194.890 auto’s van de band. Dat is ruim 11.300 minder dan een jaar eerder. Primaire oorzaak is het uit productie nemen van de V40. Dit model krijgt in maart indirect een opvolger in de vorm van een coupéversie van de XC40. Die gaat C40 heten en zal alleen in (deels) elektrische vorm worden aangeboden. Secundaire oorzaak voor de lagere output in Gent was de kortstondige sluiting van de fabriek wegens de uitbraak van het corona virus.

Over het gehele jaar laat Volvo in China en de Verenigde Staten een verkoopgroei zien van respectievelijk 7,5 en 1,8 procent. Helaas was dat niet voldoende om de forse dip van 15,5 procent op de Europese markt (nog steeds het grootste afzetgebied voor het Zweedse automerk) te compenseren. Op de overige markten daalde het aantal verkochte personenwagens met 4,5 procent. De SUV modellen van Volvo waren het meest in trek. De XC60 is met 191.696 exemplaren het populairst, gevolgd door de XC40 met 185.406 bestellingen. De derde podiumplaats is voor de XC90 met 92.458 stuks . Verder was 29 procent van alle door Volvo verkochte auto’s een Recharge variant. Stekker hybride uitvoeringen hadden daarbij de overhand omdat de volledig elektrische XC40 P8 Recharge nog maar kort leverbaar is. Daar komt overigens spoedig verandering in: Volvo heeft als doelstelling dat in 2025 de helft van de verkochte auto’s volledig elektrisch dient te zijn, om in 2030 alleen nog maar emissievrije personenwagens te verkopen.

 

Minder Nederlandse Volvo dealers

Het aantal verkoopvestigingen van Volvo is afgelopen jaar teruggebracht van 87 naar 56. Bijna alle dealers hebben het aantal showrooms zien afnemen. Verkoopvestiging die werden gesloten, houden zich nu deels alleen nog maar met service bezig en de verkoop van occasions. Voor de dealers kan deze ‘afwaardering’ desondanks aantrekkelijk zijn omdat de zogeheten corporate identity kosten van servicevestigingen lager zijn. Ook het afleveren van nieuwe auto’s mag op die locaties gewoon doorgaan.

Volvo houdt wel op alle strategisch belangrijke locaties een volwaardige dealervestiging. Maar krimp van het verkoopnetwerk wordt onvermijdelijk geacht. De autobranche leert namelijk nu door de lockdown noodgedwongen te werken zonder haar showrooms te gebruiken. Dealers zijn positief verrast over het feit dat zij alle diensten kunnen blijven leveren, zelfs zonder de klant op de vestiging te kunnen ontvangen. Proefritten aan huis, haal- en brengservices en goed vervangend vervoer plus de inzet van de digitale verkooptools verkleinen de afhankelijkheid van fysieke showrooms. Autodealers hebben nu met het corona virus als stok achter de deur een stap gezet, maar er volgen er ongetwijfeld nog meer.

Reageren is niet mogelijk.