DS 4 Cross ontmoet Duitse premium concurrentie

0

De nieuwe DS 4 heeft vooral Duitse rivalen nu er van premium concurrentie uit Italië (Alfa Romeo Giulietta), Japan (Lexus CT) of Zweden (Volvo V40) niet of nauwelijks meer sprake is. De Fransman zal echter wel de strijd moeten aangaan met de Audi A3 Sportback, de BMW 1-serie en de Mercedes GLA. Van dit trio is de laatste de belangrijkste tegenstander van de Cross uitvoering van de DS 4. Lees hier de uitslag van de eerste onderlinge wedstrijd.

De nieuwe DS 4 is verkrijgbaar als klassieke hatchback of als avonturier in de vorm van de Cross versie. Met de laatste heeft het Franse premium merk van Stellantis als doel om een alternatief te bieden voor dynamische compacte SUV modellen. Zijn perfecte rivaal die tijdens zijn ontwikkeling model stond was de eerste generatie Mercedes GLA. Voor SUV begrippen was dat een pittig ogende auto met een laag en dynamisch silhouet. Sindsdien heeft Mercedes het concept van de GLA evenwel geëvolueerd naar een gezinsvriendelijker aanbod. Dus deze persoonlijke ontmoeting kan sommigen vreemd overkomen. Er zijn echter elementen die de 2 modellen samenbrengen, waardoor de DS 4 Cross wel degelijk een alternatief zou kunnen zijn voor de SUV met ster logo.

Met “elementen die de 2 modellen samenbrengen” wordt niet het design bedoeld. Een DS model heeft een heel specifieke stijl. Dat is noodzakelijk aangezien het jonge Franse merk zijn plaats eigenlijk nog moet veroveren in het premium segment. Dat lukt het best met een vormgeving waarmee het zich kan onderscheiden van de rest van de autoproductie. Dus optisch hebben deze 2 modellen weinig met elkaar gemeen, behalve misschien een gladde flanken. Terwijl de DS 4, ook in deze Cross uitvoering, veel strakke harde lijnen heeft, speelt de GLA op een zachter, meer afgerond register. De verhoudingen zijn ook heel anders, met een relatief lange motorkap voor de Fransman, wiens silhouet zich uitstrekt. Bij Mercedes is het geheel compacter, door een kortere motorkap en een relatief ver naar voren geplaatste voorruit.

Ondanks een zeer verschillend, haast tegengesteld lijnenspel, hebben de DS 4 Cross en de Mercedes GLA zeer vergelijkbare afmetingen. Tenminste, als het gaat om de carrosserielengte (1 cm variatie) en de breedte (identiek). In de hoogte is het daarentegen een heel ander verhaal, aangezien de Duitse SUV zijn Franse concurrent in dit opzicht met een extra 11 cm de baas is. Dit zou een aanzienlijke impact moeten hebben op de bewegingsvrijheid voor de inzittenden, en dan vooral qua hoofdruimte. Maar de grotere hoogte van de Mercedes GLA verhindert niet dat hij probeert om een dynamische indruk te maken. Dat doet hij met een dalende daklijn. Het zijn dus vooral de bestuurder en de voorpassagier die profiteren van de grotere carrosseriehoogte. Ter hoogte van de dakantenne is sprake van een identieke hoofdruimte. Bovendien heeft de Mercedes GLA meer bodemvrijheid dan de DS 4 Cross die, ondanks zijn naam, dezelfde grondspeling heeft als de doordeweekse versies van de modelreeks.

De interieurpresentatie van de GLA is een spektakel op zich. De auto schittert met zijn 2 digitale schermen die elk een maximale grootte van 10,25 hebben. Ze kunnen naar wens worden aangepast en geven, met het turbine-effect van de ventilatieroosters, het interieur een zeer technologische sfeer. Het infotainment systeem wordt bediend via het touchscreen, via het touchpad tussen de stoelen of via spraak. De set kan worden aangevuld met een Head-up display in kleur. Deze technologische sfeer is veel minder aanwezig aan boord van de DS 4 Cross, die soberder is. Een grote verandering voor het merk, wat hier bewijzen de Fransen dat zij wel degelijk intuïtieve ergonomie kunnen bieden. Dat wil echter niet zeggen dat de DS niet ‘hightech’ is: hij heeft min of meer dezelfde uitrusting als zijn rivaal, waaronder een digitaal touchscreen van maximaal 10 inch voor het infotainment. Het systeem wordt, net als bij de GLA, aangestuurd via spraakopdrachten of via het kleine touchscreen (5 inch) tussen de stoelen. Het geeft toegang tot vooraf opgenomen snelkoppelingen, om de navigatiekaart te vergroten of te verkleinen, een adres in te voeren, een oproep aan te nemen of te weigeren. Op het hier getoonde testmodel waren echter nog niet alle functionaliteiten beschikbaar. Het zal nodig zijn om in de praktijk te beoordelen of de tool net zo intuïtief is als door het Franse automerk wordt geadverteerd. Daarnaast heeft de DS 4 Cross volledig digitale tellers. Mocht het paneel als te klein (7 inch) worden ervaren, dan kan het aangevuld worden met een Head-up display gebaseerd op een zeer respectabel formaat scherm (10 inch). DS kondigt voor de toekomst een 21 inch systeem aan. Daarmee kunnen gegevens op een afstand van ongeveer 4 meter voor het voertuig worden geprojecteerd.

In beide auto’s zijn de gebruikte materialen van goede kwaliteit. Door echter voor een meer technologische sfeer te kiezen, vergeet de GLA soms dat hij een sterretje aan het uiteinde van zijn motorkap heeft. Het dashboard beschikt weliswaar over een perfecte schuimlaag en veel contactvlakken zijn voorzien van een uitnodigend ogend, gestikt leer maar aan de andere kant heeft Mercedes op de lagere dashboarddelen gekozen voor meer willekeurige kunststoffen. Erger nog, rond de console, waar zich de knie van de voorpassagier bevindt, maakt de GLA een ronduit goedkope indruk. Als klap op de vuurpijl zit er geen vilt in de bodem van de deurbakken. Deze bevindingen gelden ook voor het achterste gedeelte van de cabine. Naast zijn sobere en elegante presentatie dankzij de integratie van het touchscreen in het dashboard, zorgt de DS 4 voor een hoog niveau van waargenomen kwaliteit. Het aantal verschillende materialen op het dashboard is bepekt om de assemblage niet nodeloos ingewikkeld te maken. Bovendien zijn de contactgebieden zorgvuldig bekleed met 5 mm schuim en vervolgens met uitgerekt leer. Maar als er gekibbeld mag worden, dan zou een beetje meer schuim welkom zijn geweest. Hetzelfde geldt voor de binnenbekleding rondom de handgreep van de deur. Die zou best aangenamer mogen aanvoelen. Gelukkig heeft DS er wel aan gedacht om vilt in de deurbakken te doen. En wat je vooraan hebt, zit ook achterin.

Als we naar de 2 modellen kijken, dan wordt duidelijk dat de GLA, sinds de generatiewisseling gepositioneerd als een gezinsvriendelijke auto, meer ruimte biedt. Deze indruk wordt gedeeltelijk weerspiegeld in de testbeoordelingen. Qua ruimte achterin is de Duitse SUV zeker in het voordeel, die meer centimeters biedt in alle richtingen (elleboogbreedte, hoofdruimte, ruimte tussen de stoelen). De GLA heeft ook een 14 cm verschuifbare bank.

De DS 4 Cross betaalt voor zijn 5 cm kleinere wielbasis in vergelijking met het Mercedes model. De hoofdruimte volgt het silhouet van de auto, maar is nog steeds acceptabel. De voetenruimte is een beetje beperkt wanneer de voorstoel op de laagste stand staat. Aan de andere kant, wat het meubilair betreft, is de DS 4 Cross duidelijk in het voordeel. Weliswaar beperkt, maar wel op alle vlakken. Een langer zitvlak en een betere ondersteuning onder de dijen zou in de Mercedes GLA namelijk wenselijk zijn geweest. De Fransen bieden goede zijdelingse steun en een stoel die laag kan worden gezet.

In het testonderdeel ‘opbergvakken’ tonen de 2 hoofdrolspelers bijna dezelfde indeling dankzij het ontbreken van een imposante versnellingspook tussen de voorstoelen. Een gleuf aan de onderkant van de console biedt plaats aan kopjes en een mobiele telefoon voor draadloos opladen. De armsteun verbergt een grote ruimte met USB (type C) aansluitingen. De DS 4 biedt vanaf deze armsteun ook de mogelijkheid om de oplaaddraad van de smartphone naar een behuizing achter de polssteun te leiden. Slim.

Wat betreft de kofferbak, die is enorm in het voordeel van de Mercedes GLA: het volume (in standaardversie), evenals de openingen, zijn groter dan bij de DS 4 Cross. De laaddrempel is ook in het voordeel van de Duitse SUV. Zijn Franse concurrent heeft als extra nadeel dat, als eenmaal de drempel met de bagage gepasseerd is, men vervolgens een grote richel over moet om de onderkant van de kofferbak te bereiken. Het is uiteindelijk in haar stekker hybride versie dat de Française het beste voldoet. Die biedt in het algemeen minder koffervolume dan de benzineversies, maar toch meer dan de GLA 250e.

Op papier lijkt het motorengamma van de Mercedes GLA uitgebreider dan dat van de DS 4 Cross: 10 blokken aan de ene kant (6 benzine, 3 diesels en 1 plug-in hybride), tegen 4 aan de andere (3 benzine en 1 plug-in hybride). Er is echter veel voor te zeggen om de 3 AMG versies met respectievelijk 306, 387 en 421 pk te elimineren: die spelen duidelijk niet op hetzelfde veld. De balans is daarmee grotendeels hersteld, temeer omdat het verkoopbelang van diesel varianten voor de Nederlandse markt gestaag aan het afnemen is. Voor wat betreft de versnellingsbak slaan onze 2 modellen de handmatige versies over om zich te concentreren op het automatische EAT8 aanbod aan de DS 4 Cross kant en 2 versies met dubbele koppeling (7 en 8 versnellingen) bij de Mercedes GLA. De Duitser kan men echter ook met vierwielaandrijving krijgen die vooralsnog volledig afwezig is bij het Franse alternatief (al is er een reële kans dat het gamma op niet al te lange termijn zal worden uitgebreid met een 300 pk sterke stekker hybride uitvoering met een elektromotor op elke as). Anderzijds is de Cross versie de enige in zijn gamma die kan worden uitgerust met de Advanced Traction Control die, gecombineerd met M+S banden, de grip op delicate oppervlakken verbetert. Dit systeem kan worden gekoppeld met de HADC snelheidsregeling voor afdalingen.

De uitrusting van de 2 modellen lijkt sterk op elkaar. Zo is er bij beiden de mogelijkheid om te kiezen voor zaken als Matrix LED koplampen, Scroll richtingaanwijzers, een dodehoekdetector, adaptieve cruise controle met rijbaan assistent, een 360 graden camera (die van de DS 4 draait om de kijkhoek te vergroten), updaten op afstand van vele elementen zoals navigatie, een elektrische achterklep, het Apple CarPlay en Android Auto systeem en adaptieve ophanging (en voorspellend door middel van een camera bij de Cross uitvoering). Een nachtzicht systeem maakt ook deel uit van de apparatuur die beschikbaar is voor de DS 4 Cross. Ten slotte wordt de Franse achteruitrijcamera geleverd met een mondstuk om hem schoon te maken.

 

Conclusie: een nieuwe ster onder de premium hemel

De DS 4 Cross is duidelijk niet de meest efficiënte ingerichte compacte auto. De Mercedes GLA doet het beduidend beter dan de Franse debutant qua ruimte, indeling achterin en modulariteit. Toch hoeft het nieuwe aanbod van DS Automobiles zich niet te schamen voor de confrontatie met de Duitse SUV. De presentatie is netjes, de uitrusting rijk en de materialen voldoen aan de verwachtingen van het segment. Volgens mijn informatie wil DS zich qua prijzen net onder de Duitsers positioneren met een meer genereuze uitrusting en originaliteit als bonus. De tarieven worden aan het einde van het eerste semester bekendgemaakt.

Een echte compacte SUV had het zeker beter gedaan in het duel met deze tweede generatie GLA, maar om kostenredenen heeft het management van de Franse groep gekozen voor een enkel model in verschillende variaties. Als die keuze zich inderdaad vertaald in een scherpere prijsstelling, dan is daar niks mis mee.

 

 

Reageren is niet mogelijk.