Een Jeep onder de Renegade: past dat?

0

Bij een huwelijk komen dromen (soms) uit. Over de menselijke versie daarvan zal Autointernationaal niet uitwijden, maar in autoland leidt de echtelijke verbinding tussen het Franse Peugeot SA (PSA) en het Italiaans/Amerikaanse Fiat Chrysler Automobiles (FCA) er toe dat de ‘baby Jeep’ eindelijk realiteit kan gaan worden.

Op eigen kracht lukte dat niet, maar als PSA als donor wil optreden door zijn CMP onderstel beschikbaar te stellen, dan kan die baby Jeep (een heuse liefdesbaby dus) eindelijk het levenslicht gaan zien. Eigenlijk is er sprake van een drieling, want Alfa Romeo en Fiat krijgen een eigen versie van de ‘mini SUV’. Eind 2022 moet de Jeep in productie gaan in het Poolse Tychy. Daarna is het de beurt aan de 2 andere familieleden.

In de fabriek in Tychy, ingebracht door Fiat als bruidsschat, lopen momenteel de 500 en de Lancia Ypsilon van de band. Die Italiaanse modellen beginnen aan het einde van hun Latijn te raken, alhoewel je dat niet 1-2-3 ziet. Maar het de Stellantis plannen voor een trio B segment SUV modellen kan de fabriek beginnen aan een nieuw hoofdstuk. De kleine Fiat, Jeep en Alfa Romeo zullen worden gebaseerd op het CMP platform van PSA. Opel had anderhalf jaar nodig om met deze architectuur de huidige Corsa te lanceren dus een productiestart eind 2022 voor het SUV trio is niet onrealistisch.

Dat Fiat een B segment SUV goed kan gebruiken, is zo klaar als een klontje, maar hoe zit het met de versies oftewel de nieuwe instapmodellen van de merken Jeep (naam nog niet bekend) en Alfa Romeo (Brennero)? Bij de Amerikanen begint het SUV feest bij de Renegade die met een carrosserielengte van 4,24 meter aan de bovenkant van het B segment zit. Een halve klasse groter (15 centimeter verschil) is diens Compass. Die dient als basis voor een SUV voor Alfa Romeo waarvan de ontwikkeling zich reeds in een ver stadium bevindt: deze zogeheten Tonale zal in september worden voorgesteld.

Kortom, Alfa Romeo kan de nieuwe B segment SUV dus beter gebruiken dan Jeep. Maar dit neemt niet weg dat het idee van een maximaal 4 meter lange nieuwe instapper lonkt. De vraag is alleen: voor welke prijs kan die worden aangeboden? Opel vraagt voor haar B segment SUV op basis van het CMP platform minimaal 26.299 euro. De 2008 van Peugeot met identieke basis kost minimaal 26.310 euro; vrijwel even veel dus. Ter vergelijking: de Jeep Renegade moet minimaal 26.790 euro opbrengen. Het lanceren van een extra SUV die ook minimaal 26 mille gaat kosten, heeft dus weinig zin.

De nieuwe baby van Jeep zal alleen levensvatbaar zijn als Stellantis de prijs weet te beperken tot 22.000 euro. Dat is wat Opel afgerond voor de Crossland vraagt en daarmee kannibaliseert deze SUV blijkbaar niet te veel op de verkopen van de Mokka. Voor die 22 mille leveren de Duitsers dan wel een heel basic versie zonder noemenswaardige opsmuk en zonder turbo op de motor. De vraag is of dat past bij Jeep dat enigszins een premium status heeft. De productiekosten kunnen evenwel beperkt worden door voor een wat compactere maatvoering te kiezen. De Crossland is namelijk 4,21 meter lang en de Mokka 6 centimeter korter. Als Jeep haar benjamin maximaal 4 meter groot laat worden, dan kan een instaptarief van 22 mille haalbaar zijn zonder dat de kwaliteit of het luxe niveau daar al te veel onder lijdt.

Als Jeep de carrosserielengte van haar nieuwe baby onder de 4 meter grens weet te houden, dan is het model ook uitstekend verkoopbaar in India, waar hij met een dergelijk formaat in aanmerking komt voor een fiscaalvriendelijke behandeling. Ook een motorinhoud van 1,2 liter is dan perfect want dat is een grens die de lokale Belastingdienst hanteert. Jeep kan kosten besparen door de Opel Corsa / Peugeot 208 versie van het CMP modulaire platform als uitgangspunt te nemen. Daarvan is de wielbasis 2,54 meter terwijl beide hatchbacks 4,06 meter lang zijn. Zonder toverkunsten te moeten uithalen zal Jeep daar 3,99 meter van moeten kunnen maken. Wie weet wil Peugeot dan wel een financiële bijdrage leveren want die is van plan om het gat dat de 108 eind dit jaar laat vallen op te vullen met een klein hoog model: de 1008.

De Opel Corsa en Peugeot 208 doen het met minimaal 75 pk. De koppelwaarde: 118 Nm is echter belangrijker. Daarmee zijn zij, en straks dus ook de baby Jeep, hét grote voorbeeld, de Suzuki Ignis (107 Nm) de baas. Voor klanten die bereid zijn om bij te betalen, kan Jeep de turboversie van de 1.2 PureTech motor uit de schappen halen (100 pk en 205 Nm) en verder behoort de grote attractie van het CMP platform, elektrische aandrijving, natuurlijk ook tot de mogelijkheden. Dan beschikt de klant over maximaal 136 pk en instant 260 Nm. We praten dan wel over een instaptarief van 33,5 à 34 mille.

Daarmee wordt de elektrische baby Jeep geen koopje, maar hij is nog altijd een stuk beter betaalbaar dan de slechts deels elektrische Renegade PHEV. Daar staat dan weer tegenover dat dit model, zoals het eigenlijk hoort bij een Jeep, over vierwielaandrijving beschikt. De CMP architectuur laat dat voor de nieuwe benjamin uit het gamma niet toe. Maar volgens mijn informatie is Stellantis een onderzoek gestart naar een 4×4-versie waarvan de achterwielen worden aangedreven door een tweede elektromotor. Die additionele techniek kan ook voor de Alfa Romeo versie (Brennero, vernoemd naar een bergpas zoals de Stelvio en Tonale) interessant zijn.

 

Conclusie

Prijstechnisch heeft Jeep een (extra) B segment SUV helemaal niet nodig. De Renegade vervult die rol prima. Maar dat Jeep trek heeft in nog hogere verkopen, is natuurlijk wel begrijpelijk. Dat geldt nog meer voor de behoefte aan een elektrisch model. Gelukkig heeft huwelijkspartner PSA daarvoor de techniek in huis. Al is het opvallend dat gebruik van dit platform blijkbaar de voorkeur geniet boven een verlengde versie van het onderstel dat onder de Fiat 500e is te vinden. Betekent dit dat de prijs:actieradius verhouding van die Italiaan snel niet meer competitief zal zijn?

Reageren is niet mogelijk.