In China bleef de automarkt in januari snel groeien

0

In China bleef de automarkt in januari snel groeien. Hiermee vormt het Aziatische land een schril contrast met West-Europa. Daar zijn de autoverkopen in januari tot een historisch dieptepunt gedaald.

De achtergrond hiervan zijn de verschillende tijdsequenties bij het omgaan met de corona crisis. De Chinese automarkt, die enorm belangrijk is voor Duitse autofabrikanten, bleef begin dit jaar aantrekken. Vergeleken met dezelfde maand van 2020, die werd belast door de uitbraak van het corona virus in het Aziatische land, steeg de verkoop van auto’s in januari met 25,6 procent tot 2,18 miljoen stuks, zo maakte de branchevereniging PCA (China Passenger Car Association) in Peking bekend.

Vorig jaar wogen de vroege start van de Chinese nieuwjaarsvieringen en de strijd tegen de Covid-19 pandemie aanvankelijk zwaar op de automarkt. Na de malaise heeft de Chinese overheid de verkoop in de tweede helft van het jaar met succes gestimuleerd met subsidies. In West-Europa zakte de automarkt in januari echter naar een historisch dieptepunt. De afzet bereikte het laagste niveau sinds 1990, zo meldt het CAR Institute in Duisburg op basis van registratiegegevens. Dat ook Duitsland hard geraakt werd, ondanks dat de strijd tegen het corona virus aldaar relatief succesvol wordt gevoerd, komt doordat de BTW is verhoogd naar 19 procent, Dat maakt de verkoop moeilijker, zo legt studieleider Ferdinand Dudenhöffer uit.

De Duitse autofabrikanten hielden zich in met hun verkooppromotie (lees: kortingen) en gebruikten de uitkering voor werktijdverkorting die zij van de regering Merkel kregen om de productie te verminderen. Uitzondering op de regel was autofabrikant Daimler. Die rapporteerde begin dit jaar een aanzienlijke stijging van de autoverkopen: een toename met 10,5 procent naar 178.679 registraties in eigen land. De cijfers die Mercedes-Benz presenteerde, hebben echter betrekking op het dealerniveau. Het bedrijf maakt pas aan het eind van het kwartaal bekend hoeveel auto’s er uiteindelijk aan de eindklant werden geleverd.

Vorig jaar werden door de corona pandemie wereldwijd 2,16 miljoen auto’s van het merk Mercedes afgeleverd aan klanten, hetgeen er 7,5 procent minder waren dan in 2019. In het vierde kwartaal was er sprake van een zeer lichte afzetstijging.

Reageren is niet mogelijk.