Nissan plaagt opnieuw met derde generatie Qashqai

0

Nissan heeft meer details over haar nieuwe Qashqai, die op 18 februari zal worden gepresenteerd, bekendgemaakt. De derde generatie van de uitvinder van het cross-over segment moet slagen waar de jongste Juke faalde: het opkrikken van de verkoopcijfers in Europa.

Sinds de introductie van de eerste generatie Qashqai in 2007 heeft vrijwel elk volume merk een soortgelijk model uitgebracht. Ook de fabrikanten van premium auto’s hebben het betreffende marktsegment ontdekt. Ondanks de sterk toegenomen concurrentie zijn de verkopen van de Qashqai in Nederland verrassend stabiel gebleven. Dat duidt op een heel trouw klantenbestand; de perfecte basis om met de derde generatie nog meer klanten aan te trekken.

Op de plaagfoto’s is een blauwe Qashqai met een zwart dak en idem spiegelkappen te zien. De Nissan aanpassen aan de persoonlijke smaak belooft dus geen enkel probleem te worden.De richting de flanken uitwaaierende koplampen lijken de nieuwe lijn van Nissan te volgen. Hetzelfde geldt voor de grille, die een stuk groter wordt dan voorheen. Anders dan bij de Juke zijn er in de frontverlichting 2 balken te zien. Dat zorgt er voor dat Nissan de LED dagverlichting in de koplamp kan integreren en toch een aparte licht signatuur kan behouden. De dimlichten zelf lijken eronder te zitten, zodat er per saldo minder massieve koplampen op de neus zitten. Verder zien we de geïntegreerde mistlamp naast de koellucht sleuf en een onbestemd driehoekje, waarin een camera lijkt te zitten. Of het is de ingang voor een 3,5 mm jack aansluiting, maar dat zou wat vergezocht zijn.

De achterlichten zien er uit als magische sculpturen; dat is anno 2021 de mode. Al met al zal van het design niemand steil achterover slaan, maar dat is misschien ook niet wenselijk gezien het grote klantenbestand. Die willen doorgaans meer van hetzelfde, en geen ontwerp dat tegen de haren in strijkt.

In Europa gaat de Qashqai leverbaar worden met een compleet nieuwe e-Power aandrijflijn. Deze combineert een 157 pk sterke geblazen 1,5 liter 4 cilinder (met variabele compressie) met een elektromotor op de achteras. Die krijgt zijn stroom van de benzine-unit via een 2 kWh klein accupakket. Nissan creëert op deze manier een zuinige hybride cross-over met een systeemvermogen van 190 pk en maximaal 330 Nm aan koppel. Volgens Nissan reageert de Qashqai e-Power net zo direct op het gaspedaal als een volwaardige elektrische auto. Van een merkbare overgang tussen de benzine- en elektromotor zou amper sprake zijn. Een ander voordeel van de e-Power aandrijflijn: volgens Nissan profiteer je van dezelfde lineaire acceleratie als van een volwaardige elektrische auto. Daarbij zit de benzinemotor veel vaker dan bij een (stekker) hybride in het toeren gebied waar hij het meest efficiënte opereert. Het gemiddelde benzineverbruik moet volgens Nissan op 5,3 liter per 100 km liggen te liggen.

Instappen doe je in de 140 pk / 240 Nm sterke 1.3 DIG-T 4 cilinder turbobenzine versie met milde hybride techniek op basis van een 12 Volt generator. Deze krachtbron is er ook in 160 pk / 260 Nm configuratie met als optie een CVT automaat in plaats een handgeschakelde 6-bak. Deze zogeheten Xtronic transmissie simuleert, wanneer het gaspedaal voor meer dan de helft wordt ingetrapt, de aanwezigheid van versnellingen. De 1.3 DIG-T unit levert dan 10 Nm meer koppel (270 Nm). De 160 pk versie is tegen meerprijs ook met vierwielaandrijving verkrijgbaar. Op die manier denkt Nissan een zo groot mogelijke groep consumenten aan te kunnen spreken. Zijn diesels daarvoor dan niet ook nodig? Nee, want de rol van dat type krachtbron is binnen een paar jaar uitgespeeld.

 

Reageren is niet mogelijk.