Skoda komt met een kleine elektrische auto

0

Skoda wil tegen 2024 een kleine elektrische auto voor in en om de stad aan gaan bieden. Die zal waarschijnlijk groter zijn dan de Citigo. Lees hier wat er tot nu toe bekend is over de plannen van Skoda!

Het gaat om een elektrische auto van Fabia formaat. De Tsjechen kunnen die op de markt brengen omdat moederbedrijf Volkswagen besloten heeft om een kleine ID.1 (met in diens kielzog het cross-over derivaat ID.2) aan haar gamma toe te voegen. Die zal in China gebouwd gaan worden. Skoda springt nu als het ware op de bagagedrager van haar moeder.

Tot nu toe is er geen naam, maar er zijn wel eerste aanwijzingen voor het ontwerp. De geëlektrificeerde Tsjech wordt zoals gezegd ongeveer even groot als de Fabia, maar vaart visueel een volledig onafhankelijke koers: De gesloten grill onthult deze Skoda meteen als een elektrische auto. Voor de duurste uitvoeringen zou echter ook een verlichte grill zoals bij de Enyaq iV denkbaar zijn.

Het interieur is daarentegen eerder gebaseerd op de Volkswagen ID.3, dit omdat een hoogwaardige cabine in de stijl van de Enyaq iV de prijs van de geplande kleine auto alleen maar onnodig zou opdrijven. Reken dus op een minimalistisch dashboard met een beperkt instrumentarium. Dat heeft de Volkswagen ID.3 dus ook, maar Skoda zal niet diens hightech softwarefuncties overnemen. Gelet op de vele kinderziektes is dat maar goed ook.

De kleine elektrische auto van Skoda zal qua prijs moeilijk te realiseren zijn zonder het MEB onderstel bouwpakket van de Volkswagen Groep, ondanks dat er rekening gehouden wordt met dalende batterijprijzen. Aangezien er medio 2024 waarschijnlijk geen milieubonus meer zal zijn in Europa (emissievrij vervoer is dan gemeengoed geworden), zal de ID.1 broer uit Tsjechië ‘op eigen kracht’ een consumentenprijs van niet meer dan 20.000 euro moeten realiseren.

Het bereik van de kleine elektrische auto van Skoda zal voldoende zijn voor in de stad. Aangezien de emissievrije benjamin waarschijnlijk gebaseerd zal worden op het MEB platform, kunnen de Tsjechen de architectuur niet naar believen inkorten. Het accupakket in de voertuigvloer heeft namelijk een bepaalde basislengte nodig. Daardoor zal de ID.1-tegenhanger waarschijnlijk de 4 meter overschrijden.

Omgekeerd betekent dit voor de elektrische Skoda echter een redelijke actieradius van circa 300 km en een krachtige motor op de achteras. Reken op 42 kWh en 136 pk, en later een goedkopere variant in de vorm van 30 kWh en 109 pk. Concrete gegevens zijn op dit moment moeilijk boven water te krijgen. Geduld is hier vereist tot 2024.

Reageren is niet mogelijk.