Volkswagen beslist binnenkort over toekomst Bugatti

0

Volkswagen topman Herbert Diess wil het luxemerk Bugatti, dat onderdeel uitmaakt van het door hem geleide autoconcern, verkopen. Om de geesten voor de transactie rijp te maken, benadrukt Porsche CEO Oliver Blume de overeenkomsten tussen Rimac en Bugatti.

Duitse media weten het inmiddels zeker: het traditionele automerk Bugatti gaat naar het Kroatische hightech & sportwagen bedrijf Rimac. Tegelijkertijd verhoogt Porsche zijn belang in Rimac van de huidige 15,5 procent naar ten minste 49 procent. De waardering van beide merken is min of meer een kwestie van onderhandelen, waarbij Bugatti volgens analisten ongeveer 500 miljoen euro waard zou zijn. In ruil voor verkoop aan Rimac zou men in Zuffenhausen, waar Porsche zetelt, in de toekomst meer gaan profiteren van de knowhow van Rimac. Blume benadrukt dat Rimac en Bugatti technologisch goed bij elkaar passen. Hij wil dat de verkoopovereenkomst over Bugatti tussen de Volkswagen Groep en Rimac snel tot stand komt. Porsche staat namelijk te trappelen om haar belang in Rimac enorm uit te breiden.

De merknaam Bugatti en de technologie van dit automerk blijven bij de hierboven geschetste constructie dus onder controle van de Volkswagen Groep. De deal heeft echter alleen zin als er alles overschaduwende supersportwagens van de Franse fabrikant blijven komen. Deskundigen verwachten tegen het midden van het huidige decennium een ​​nieuw Bugatti model, dat hoogstwaarschijnlijk puur elektrisch zal worden aangedreven. Rimac heeft al ervaring opgedaan op het gebied van elektrische supersportwagens: de C_Two conceptstudie die in 2018 op de autosalon van Genève werd gepresenteerd, is voorzien van meerdere elektromotoren die samen 1.914 pk genereren. De Raad van Bestuur van Volkswagen zou de deal over Bugatti, dat in 2019 slechts 82 auto’s verkocht, al hebben goedgekeurd. Momenteel ontbreekt nog de goedkeuring van de Raad van Commissarissen. In een tweede fase zullen nog meer merken in de etalage worden gezet. Het gaat daarbij om Bentley, Ducati, Italdesign, Lamborghini en Seat omvatten. He huidige activiteiten van het laatste merk zullen stap voor stap opgaan in Cupra dat een hogere positionering heeft.

Naast Porsche behoren 2 Chinese bedrijven tot de belangrijkste aandeelhouders van Rimac, waar oprichter Mate Rimac 51 procent in handen heeft. Hij werd onlangs gezien in Molsheim, Elzas, waar de Bugatti Chiron met de hand wordt gebouwd. De 32-jarige Kroaat zou onder de indruk zijn geweest. Rimac is de afgelopen jaren uitgegroeid van een kleine fabrikant van elektrische sportwagens tot een van de toonaangevende specialisten op het gebied van elektrische mobiliteit, vermogenselektronica en batterijtechnologie. Naast de band met Porsche werkt Rimac ook samen met de Hyundai Motor Groep aan laad- en platformtechnologie.

Het in Sveta Nedelja gevestigde bedrijf produceert ook zijn eigen sportwagens. Na de Concept 1 is nu de supersportwagen C-Two het Kroatische vlaggenschip. De hypercar heeft een 1.914 pk sterke elektromotor en wordt dit jaar officieel gelanceerd. De rijprestaties zijn indrukwekkend: 300 km/u wordt bereikt in 11,8 seconden en het duurt minder dan 2 seconden om naar 100 km/u te accelereren. De topsnelheid van de 2-zitter is 412 km/u. De Rimac C-Two haalt zijn energie uit een 120 kWh accu, die door snel laden in 30 minuten tot 80 procent van zijn maximale capaciteit kan worden gebracht. Het bereik is 650 kilometer.

De Bugatti Chiron is momenteel in zogeheten ‘300+’ editie de snelste auto ter wereld: hij behaalde 482,8 km/u op de testbaan van Volkswagen. Voor de aandrijving zorgt de bekende 8,0 liter W16 motor van 1.500 pk. Als productiemodel bereikt de Chiron 420 km/u en sprint hij in 2,4 seconden naar 100 km/u, waarbij de 16 cilinder 516 gram CO2 uitstoot. Indrukwekkende waarden, maar met uitzondering van het emissiecijfer kloppen concurrenten die een prijsklasse lager opereren op de deur van het super exclusieve Franse merk met hun jongste supersportwagens. Om er voor te zorgen dat de schoorsteen in Molsheim kan blijven roken, is dus een tweede model nodig. Een sedan en een SUV worden uitgesloten, maar Bugatti baas Winkelmann erkent de noodzaak om de mogelijkheid te onderzoeken hoe “Bugatti als merk zich verder dient te ontwikkelen”. Dienovereenkomstig staat er een elektrisch model op de tekentafel dat vooruitgang en innovatie moet belichamen in plaats van recordwaarden aan schadelijke stoffen.

In een interview zei Winkelmann (foto) onlangs: “Ik denk dat Bugatti klaar is voor een tweede model en dat dit een auto moet zijn die echt iets nieuws brengt voor het bedrijf, niet zomaar een hyper sportwagen zoals de Chiron. Een andere carrosserievorm is daarbij denkbaar. Wij hebben een idee voor een koetswerkvariant die momenteel niet bestaat. Als wij groen licht krijgen van de Raad van Bestuur van de Volkswagen Groep om verder te gaan met het tweede model, dan gaan wij in die richting. Het wordt dan een geheel nieuwe ontwikkeling waarbij wij zullen overstappen op elektrische voortstuwing. Ik denk dat een model met uitsluitend batterijen een betere oplossing is dan een hybride voortstuwingssysteem”. 

Het snijdt allemaal hout wat Winkelmann over Bugatti zegt, maar waarom het wiel voor wat betreft een elektrische hyper sportwagen opnieuw proberen uit te vinden als ‘op steenworp afstand’, namelijk in Kroatië het aan Porsche gelieerde Rimac alle kennis al in huis heeft? De Volkswagen Groep gaat halverwege dit jaar een definitieve beslissing nemen. Voor Blume is het inmiddels klip en klaar: “Na grondige beraadslagingen over Bugatti en Rimac is duidelijk geworden dat beide merken technisch goed bij elkaar passen”.

 

 

Reageren is niet mogelijk.