Volkswagen Golf verliest grip op Duitse automarkt

0

Ook in januari eindigde de Volkswagen Golf bovenaan in de verkoopstatistieken. Maar geen andere auto heeft zulke zware verliezen geleden als deze in Wolfsburg gebouwde middenklasser. Ook andere modellen met het VW logo moesten terrein prijsgeven.

De corona lockdown laat in Duitsland steeds diepere sporen achter in de auto-industrie. In januari waren er 31,1 procent minder registraties van nieuwe personenwagens dan in dezelfde maand vorig jaar. En ten opzichte van december was de afzetdaling 45,5 procent. Wil jij deze abstracte cijfers een gezicht geven, dan past dat van de koploper het beste. Ja, de Volkswagen Golf was in de eerste maand van het nieuwe jaar de best verkochte auto van Duitsland. Maar voor geen enkel ander model waren de verliezen zo bitter als voor de in Wolfsburg gebouwde compacte middenklasser: er waren slechts 6.404 kentekenregistraties in plaats van 13.496 in januari 2020.

Dat moet zelfs voor ‘s werelds grootste autofabrikant lastig om te verteren zijn. Vooral omdat de Golf niet de enige verliezer van het merk is. De Volkswagen ID.3, die in december zo’n sterk resultaat neerzette dat hij de derde plek in de statistieken wist te bemachtigen, zakte van 7.144 naar 1.799 nieuwe inschrijvingen na de jaarwisseling, hetgeen betekent: slechts de 25ste plaats. De verkoopscore van diens SUV derivaat ID.4, namelijk plaats 39 in de top 100 van best verkopende auto’s in Duitsland, moet eveneens onaangenaam zijn voor Volkswagen topman Herbert Diess, al zou dit resultaat verklaard kunnen worden door de omschakeling bij de productie van de introductie edities naar de reguliere modelversies. Dergelijke aannemelijke verklaringen zijn er niet voor Polo, dat binnen 2 maanden van de 6de naar de 29ste plaats is gedaald. Van de 5.359 nieuwe inschrijvingen in november 2020 waren er in januari nog maar 1.606 over.

Maar de ID modellen van Volkswagen zijn niet de enige verliezers in het segment voor elektrische auto’s. De Renault Zoé zakte rond de jaarwisseling van de 6de naar de 48ste plaats (1.166 in plaats van 5.349 nieuwe inschrijvingen). En de Tesla Model 3, die in december 2020 nog op de 25ste plaats stond, ziet momenteel de top 50 van Duitsland alleen van een afstand. De Dacia modellen Sandero en Dokker en de 2 Skoda types Fabia en Kamiq, die allemaal uit de top 50 vielen, doen hetzelfde.
Gezien de ongunstige economische randvoorwaarden is het moeilijk om naast verliezers ook winnaars te vinden in het registratieoverzicht van nieuwe auto’s. Zelfs modellen die naar een hogere positie in de tabel wisten te klimmen, noteerden in absolute termen minder nieuwe inschrijvingen dan in de voorgaande maand. De Cupra Formentor is een grote uitzondering. Het eerste unieke model van het Spaanse performance merk haalde niet alleen de Duitse top 50 (47ste plaats), maar verdubbelde ook ruimschoots het aantal nieuwe registraties (van 579 naar 1.191).

 

 

Reageren is niet mogelijk.