Wordt Jaguar afgesplitst van Land Rover (en verkocht)?

0

De baas van Jaguar Land Rover, Thierry Bolloré, heeft zijn nieuwe toekomststrategie voor de noodlijdende Britse autofabrikant gepresenteerd. 3 nieuwe platforms moet het merken duo winstgevend maken. Jaguar zal vanaf 2025 alleen nog maar elektrische auto’s bouwen, en Land Rover één uitvoering per modelserie.

Onder het motto “Reimagine” wil de Fransman (foto), voorheen CEO van de Renault Groep, vanaf 2025 Jaguar omvormen tot een puur elektrisch merk. Tegen 2030 zou een elektrische versie beschikbaar moeten zijn voor alle modelseries van Land Rover. De eerste volledig emissievrije SUV van dit merk wordt in 2024 gelanceerd. Het jaar daarna moet 100 procent van de Jaguar verkopen en 60 procent van die van Land Rover gerealiseerd moeten worden met volledig elektrische modellen.

De komende 5 jaar zullen in totaal 6 volledig elektrische SUV modellen worden gelanceerd. Dienovereenkomstig zullen bijna alle modellen van de 3 series (Range Rover inclusief Evoque en Velar, Discovery en Defender) worden uitgerust met een elektrische aandrijflijn. Een daarvan zal waarschijnlijk de Road Rover zijn. Die komt tussen de Velar en de Evoque in het gamma. Dit SUV model moet lager worden dan de klassieke SUV types en meer een cross-over karakter krijgen. 2 elektromotoren zorgen voor de aandrijving; op elke as 1 exemplaar. De benodigde stroom is afkomstig van een lithium/ion batterij van 90 kWh die in de bodemplaat is geïnstalleerd. Daarmee zou een actieradius van maximaal 480 kilometer mogelijk moeten zijn.

Land Rover gebruikt de bekende modulaire longitudinale architectuur MLA (Modular Longitudinal Architecture) als basis voor de nieuwe modellen.Het is ontworpen voor conventionele aandrijvingen en voor mild plus plug-in hybrides, maar ook voor volledig elektrische versies.In een verdere ontwikkeling krijgt Land Rover vervolgens de nieuwe modulaire elektrische architectuur EMA (Electric Modular Architecture). Deze is ook ontworpen voor alle soorten aandrijving, maar zal in eerste instantie worden gebruikt voor puur elektrische modellen.Jaguar krijgt zijn eigen architectuur. De elektrische opvolger van de XJ, oorspronkelijk aangekondigd voor een debuut eind 2020, maakt geen deel meer uit van het nieuwe strategische plan.Dit model zou oorspronkelijk gebaseerd worden op het MLA platform. 

Volgens Bolloré werd na een grondige technologiecheck besloten dat de geplande XJ niet meer past bij “het nieuwe Jaguar”. Mogelijk komt dat doordat er ook versies met een verbrandingsmotor voorzien waren. Dergelijke auto’s wil Jaguar vanaf 2025 niet meer verkopen. De komende periode is tekort om de investeringen in productieapparatuur terug te verdienen, ook omdat het afzetpotentieel voor een ‘laag’ model geringer is dan voor een SUV. Bolloré sluit evenwel een compleet nieuwe XJ niet uit: “Het nieuwe aanbod kan ook een model met de naam Jaguar XJ omvatten”. Maar dat gaat dan dus geen lage sedan meer worden. Denkbaar is wel een hogere variant zoals de Lucid Air.

De kans is groter dan de nieuwe Jaguar familie een J-Pace gaat omvatten. Dat wordt een SUV van het formaat BMW X7. Dit model zou, net als andere elektrische SUV modellen van Jaguar S(opvolgers van de I-Pace, F-Pace en E-Pace) gebaseerd moeten worden op de MLA architectuur. De vraag is hoeveel auto’s van dit type Jaguar in de toekomst in zijn portfolio zal / wil hebben. Alle andere Jaguars zullen uitsluitend gebaseerd worden op Jaguar’s eigen elektrische architectuur. Volgens Bolloré worden de huidige modellen nog geproduceerd tot het einde van hun economische levensduur. Het jongste model, de XE, werd gelanceerd in 2018 en zal in 2025 aan het einde van zijn productcyclus zijn. Een directe opvolger is niet gepland en dat geldt ook voor de XF. Echter, er wordt ter vervanging wel gebroed op een kleine, compacte Jaguar, die dan gebaseerd zou kunnen worden op Jaguar’s nieuwe eigen architectuur voor elektrische auto’s.

Een ander onderdeel van het strategisch plan is de ontwikkeling van een brandstofcel aandrijving.Onder de naam “Project Zeus” moeten productierijpe modellen met waterstoftechnologie gepromoot gaan worden.Binnenkort wordt een eerste rijdbaar prototype getest en zal een eerste concept ter grootte van de Range Rover Evoque worden gepresenteerd.De technologie zou vanaf 2023 in grotere, zware SUV modellen kunnen worden aangeboden.

Daarnaast ontwikkelt Jaguar Land Rover een lichtgewicht chassis voor de aankomende elektrische auto’s als onderdeel van het Tucana project. Voor wat betreft haar productie infrastructuur behoudt Jaguar Land Rover al zijn fabrieken binnen en buiten het Verenigd Koninkrijk.Naast auto’s op basis van het MLA platform zal de fabriek in Solihull in de toekomst ook modellen met de nieuwe EMA basis gaan produceren.Bovendien investeren de Britten 1 miljard pond (het equivalent van net geen 1,1 miljard euro) in de fabriek in Castle Bromwich om deze om te bouwen tot een productiecentrum voor elektrische auto’s.

 

Mening Autointernationaal

Bolloré is sinds september 2020 in functie. Minder dan 6 maanden later keert hij de zieke groep volledig binnenstebuiten. Wat jarenlang onder zijn voorganger Speth werd verwaarloosd, geeft de Fransman nu vorm met zijn radicale “reimagine” strategie. Het zeer kwakkelende Jaguar merk maakt een draai van 180 graden en gaat volledig elektrisch. Dit betekent dat de nieuwe XJ op basis van het MLA platform, dat al grotendeels uitontwikkeld is, in de prullenbak belandt en kan worden afgeschreven. Een nieuw elektrisch platform dat exclusief voor Jaguar is bestemd, moet de schade repareren. Bij Jaguar zullen 2 andere slecht verkopende modellen zeker het slachtoffer worden van de rode pen: de XF en XE. Alleen de F-Type zou in het nieuwe elektrische tijdperk toekomst kunnen hebben, al wil Bolloré nog niet bevestigen dat Jaguar in de toekomst elektrische sportwagens gaat bouwen. En Land Rover? Bolloré heeft niet minder dan 6 elektrische SUV’s aangekondigd; allemaal te baseren op het platform dat al is ontwikkeld en ontworpen voor grote, zware en hoge auto’s. De Roadrover zou hier het modelportfolio kunnen aanvullen.

Dat er zo nadrukkelijk aangegeven wordt dat Jaguar haar eigen architectuur krijgt (voor elektrische modellen), kan er op duiden dat er rekening gehouden wordt met een splitsing van beide automerken. In dat geval ligt het voor de hand dat Jaguar verkocht wordt en dat de Britten zich concentreren op Land Rover. Afsplitsing van Jaguar is nou eenmaal een stuk eenvoudiger als er niet al te nauwe banden met het zustermerk meer zijn.

Reageren is niet mogelijk.