530 pk en 590 km rij bereik: de nieuwe elektrische BMW i4

0

BMW lanceert in 2021 een volledig elektrisch 4-deurs model. Hij is gebaseerd op de nieuwe 4 Serie Gran Coupé en zal i4 gaan heten. BMW heeft nu de eerste foto’s van de elektrische middenklasser gepubliceerd. Hij zal 3 maanden eerder dan gepland gelanceerd zal worden.

Op de IAA autoshow in september 2017 gaf BMW een vooruitblik op een puur elektrisch aangedreven middenklasse model in de vorm van de i Vision Dynamics conceptstudie, die qua afmetingen en lay-out aardig leek op een elektrisch aangedreven 4-serie Gran Coupé. De eerste foto’s die BMW nu publiceert, bevestigen de indruk van toen.

De i4 verschilt echter van zijn conventioneel aangedreven broer doordat hij een gesloten mega nieren grille met een blauwe rand en een nieuw ontworpen bumper heeft. Aerodynamisch geoptimaliseerde lichtmetalen velgen met banden die een lage rolweerstand hebben vullen de wielkasten en een blauwe sierstreep boven de dorpels maakt zijn elektrische karakter ook vanaf de zijkant duidelijk.

Aan de achterzijde domineren de ver in de achterste spatborden doorlopende smalle lichtunits en een bumper die ‘uitlaatvrij’ is. Ter hoogte van de diffusor vestigt blauw decoratiemateriaal opnieuw de aandacht op zijn elektrische karakter.

In overeenstemming met de strategie van BMW om geen elektrische auto’s meer te bouwen op eigen platforms (zoals de i3), deelt de BMW i4 veel technologie met de 3- en 4-serie. Dienovereenkomstig is de i4 ook gebaseerd op het bekende CLAR platform, dat zowel benzine/diesel motoren als elektrische aandrijflijnen kan huisvesten. Exotische materialen zoals carbon, zoals die worden gebruikt in de i3 en i8, zal jij in deze nieuwe elektrische BMW echter niet tegen komen. Voorlopig topmodel van de reeks is met maximaal 460 pk. In deze vorm heeft de BMW, die de directe concurrentie zal aangaan met de Tesla Model 3, een actieradius van 590 kilometer (volgens de WLTP meetnorm) en sprint hij in 4 seconden naar 100 km/u. De i4 M50 heeft als enige vierwielaandrijving want zijn motorvermogen is afkomstig van 2 elektromotoren (op elke as een exemplaar). In Boost stand is er overigens tijdelijk 530 pk beschikbaar. De i4 M50 heeft waarschijnlijk een begrensde topsnelheid van 200 km/u; dit met het oog op het energieverbruik. De capaciteit van de 550 kilo wegende lithium/ion accu set is circa 80 kWh. Reken op een prijs van ongeveer 65.000 euro. Het topmodel i4 M50 kenmerkt zich door grotere wielen, een krachtiger remsysteem, agressiever ogende bumpers en een achterspoiler. Het interieur is afgewerkt met aluminium en carbon. De BMW i4 komt ook als i440 met achterwielaandrijving op de markt, d.w.z. met 1 elektromotor van circa 330 pk en optionele boost functie. Dit model zal in Nederland ongeveer 53.000 euro gaan kosten. Het basismodel, de BMW i435, komt later op de markt. Hij heeft ook 1 elektromotor op de achteras, maar dan een exemplaar van ongeveer 286 pk.

De laadeenheid van de volgende generatie wordt gekenmerkt door een uniform pakket dat geschikt is voor alle toekomstige voertuigarchitecturen. Hij kan zowel in plug-in hybride modellen als voor puur elektrisch aangedreven voertuigen worden gebruikt. Hij is ontworpen voor een laadvermogen tot 150 kW. Dit betekent dat de hoogspanning accu in de BMW i4 in ongeveer 35 minuten tot ongeveer 80 procent van zijn volledige energie-inhoud kan worden opgeladen. Dit komt overeen met een oplaadtijd van ongeveer 6 minuten voor een actieradius van 100 kilometer. In het interieur krijgt de i4 de nieuwste iDrive technologie, een breed digitaal instrumentarium en een touchscreen. Als het om autonoom rijden gaat, moet de BMW op niveau 3 zelfstandig taken kunnen uitvoeren. Dit wil zeggen dat hij grotendeels zelfstandig kan rijden op de Autobahn.

 

Reageren is niet mogelijk.