Beleggers verruilen massaal aandelen Tesla voor Volkswagen

0

Beleggers zorgen voor heel wat onrust op de beurs. Eerst was er het verhaal rond GameStop en nu richten zij hun pijlen op Tesla en Volkswagen. Daar wordt leuk aan verdiend.

Beursspeculanten vinden beleggen in het Volkswagen concern momenteel een goed idee. Een maand geleden kostte een aandeel nog 170 euro, maar dat is inmiddels met bijna 40 procent gestegen tot afgerond 230 euro. Vergeleken met een jaar geleden is de koers zelfs verdrievoudigd. Aanleiding is het plan van Volkswagen om 6 batterij cel fabrieken in Europa te bouwen een goed idee. Volgens sommigen is het Duitse autoconcern daardoor ‘het nieuwe Tesla’. Met als gevolg de sterkste koersstijging sinds 2008.

Volkswagen verkocht in 2020 al 231.000 elektrische auto’s en wil dit jaar een half miljoen exemplaren verkopen. Dat aantal werd vorig jaar al door Tesla gehaald. Deze concurrent heeft als doelstelling om 2021 af te sluiten met verkoopcontracten voor 1 miljoen elektrische auto’s. Dat neemt niet weg dat investeerders meer vertrouwen in Volkswagen hebben. Waar de koers van deze autofabrikant stijgt, daalt de aandeelwaarde van Tesla flink. In januari was een aandeel in het bedrijf van Elon Musk nog zo’n 850 dollar waard, nu is de koers 200 dollar lager. Volkswagen heeft nu een waardering van 102 miljard euro en die van Tesla is 530 miljard.

Kortom, aandelen Tesla worden verruild voor die van Volkswagen. Beleggers wedden nu in toenemende mate op het paard uit Wolfsburg en niet meer op die uit Californië. Dat komt niet in de laatste plaats doordat bij Volkswagen elektrische auto’s momenteel in grote mate van de band rollen. De introductie van de ID.3 werd geplaagd door grote aanloopproblemen (zie de foto van de software update in een gehuurde tent), maar prijsverlagingen in de vorm van minder krachtige uitvoeringen met een bescheidener accupakket moeten voorkomen dat de verkopen daar structureel onder gaan lijden. Daarnaast beleefde de ID.4 (tweede foto) een heel wat gelukkiger verkoopstart.

Volkswagen verwacht binnen enkele jaren op een verkoopniveau van minimaal 1 miljoen elektrische auto’s te zitten. Daarnaast moeten er in 2030 dus 6 eigen accufabrieken operationeel zijn, evenals 18.000 snelladers in Europa. De koers steeg gisteren met bijna 15 procent naar het hoogste punt in 12,5 jaar: 353 euro. Dit komt neer op een stijging van 50 procent in de afgelopen 5 dagen en daarmee de sterkste stijging sinds het najaar van 2008.

Reageren is niet mogelijk.