Prijs indicatie reguliere uitvoeringen Ioniq 5

0

Afgelopen maand werd de Ioniq 5 voorgesteld. Die debuteert in Nederland in rijk uitgeruste Project 45 uitvoering met 2 elektromotoren. De prijs van deze introductieversie bedraagt 58.995 euro. Dat is niet echt een tarief dat je met Hyundai, de fabrikant van de Ioniq 5, associeert, maar gelukkig komen er ook minder prijzige varianten. Daarvan kan Autointernationaal nu een prijsindicatie geven.

De Ioniq 5 gaat aangeboden worden in 2 batterijcapaciteit versies. De kleinste is 58 kWh groot en brengt jou met 170 pk meer dan 380 kilometer ver. Daarvoor zal jij vermoedelijk 44.495 euro op tafel moet leggen. Voor dit bedrag krijg je dan het uitrusting niveau Core. Qua prijsstelling sluit de Ioniq 5 hiermee mooi aan op de Kona Electric waarvan de duurste versie (de 64 kWh Fashion uitvoering) 44.380 euro kost. Met de grotere 72,6 kWh batterij gaat deze uitvoering naar verwachting 47.695 euro kosten. Het voordeel is niet alleen een groter bereik (meer dan 450 kilometer), maar ook een hoger motorvermogen (218 pk). Standaard zijn onder meer full LED koplampen, idem achterlichten, 19 inch lichtmetalen velgen, een achteruitrijcamera, verwarmde voorstoelen, een volledig digitaal dashboard, adaptieve cruisecontrol en verkeersbordenherkenning.

Voor meer luxe kan men terecht bij de Vision en Solar uitvoeringen. Die hebben dezelfde hoeveelheid toeters en bellen, maar de laatste beschikt tevens over zonnepanelen in het dak, terwijl de eerste een panoramadak heeft. De prijzen gaan vermoedelijk 54.995 euro respectievelijk 55.995 euro bedragen. Heb jij aan geen van beide behoefte: Dan heeft Hyundai de Ioniq 5 Balance voor jou. Die gaat waarschijnlijk 53.495 euro kosten. De 72,6 kWh batterijversie is er ook in een uitvoering met vierwielaandrijving. Dankzij de montage van een tweede elektromotor (op de vooras) stijgt het systeemvermogen naar 306 pk. Ook voor deze versie van de Ioniq 5 belooft Hyundai een rijbereik van meer dan 450 km. De motoren leveren 350 Nm aan de achterzijde en 255 Nm aan de voorzijde. Er kan net als bij de achterwiel aangedreven uitvoering worden gekozen uit de Vision (met panoramisch glazen dak) en Solar (met ingebouwde zonnepanelen die de V2L-functie (Vehicle to Load) mogelijk maken) uitvoeringen. Die gaan vermoedelijk 58.995 euro respectievelijk 59.995 euro kosten. Vanaf  maandag 15 maart kunnen de reguliere varianten van de Ioniq 5 besteld worden bij de Hyundai dealers. Tegen de zomer zou de levering van de elektrische cross-over op gang moeten komen.

De voorkant van de Ioniq 5 is gebaseerd op een conceptstudie van Hyundai. Het ontwerp heeft slechts kleine aanpassingen ondergaan. Het blijft bij rechthoekige, smalle dubbele koplampen en een motorkap die doorloopt in de spatborden. Het frontmasker komt ook grotendeels overeen met de conceptstudie, maar vertoont kleine verticale stutten en herbergt de sensorzone voor de rij hulpsystemen. De bumper is opnieuw ontworpen en heeft actieve luchtinlaten gekregen. Voor de rest is de Ioniq trouw gebleven aan de hoekige stijl van het studiemodel en aan diens brede C stijl.

De vorm van de koplampen is ook terug te vinden in de achterlichten. In tegenstelling tot de conceptstudie oogt het dak meer gebogen en is de productievertaling van het ontwerp een slag hoger. Ook de afwerking van de dorpels is aangepast. De spatborden van de Ioniq 5 zijn uitgevoerd in een contrasterende kleur. Daaronder bevinden zich aerodynamisch geoptimaliseerde 20 inch lichtmetalen velgen.

De hatchback vorm bleef behouden met een achterzijde die 45 graden kantelt tegen de rijrichting in. Blikvanger aan de zijkant zijn de uitschuifbare deurgrepen met naderingssensoren. Hyundai biedt in totaal 9 carrosseriekleuren voor de Ioniq 5 aan. Er is matte lak in goud en grijs, maar ook de reguliere kleuren blauwgroen, olijfgroen, blauw en zwart. Andere beschikbare exterieurtinten zijn wit en 2 grijze metallic lakken.

Het interieur van de Ioniq 5 doet op geen enkele manier onder voor het futuristische koetswerkdesign. Door de cockpit loopt een displayfront bestaande uit 2 schermen met elk een formaat van 12,25 inch. Iedereen die al klant van Hyundai of Kia is, zal goed overweg kunnen met het infotainment systeem, omdat de gebruikersinterface al bekend is van andere modellen. De beschikbare ruimte is zonder twijfel indrukwekkender dan de software. De ruimte in de Ioniq 5 is zo royaal dat je flink moet strekken om bij het opbergvak midden onder het dashboard te komen. Het heldere interieur van het demonstratiemodel doet de rest.

De bestuurder en voorpassagier hebben veel bewegingsvrijheid. Om bij te komen van deze ‘ruimte schok’ kunnen zij allebei gebruik maken van de lig functie van de stoelen. De kuitsteunen gaan elektrisch omhoog en de rugleuning kan ver naar achteren. Hier kun je comfortabel een dutje doen. Wat de voorpassagier betreft, hij zou echter ook zonder enige actie van zijn kant in de liggende positie kunnen worden gebracht, als de passagier linksachter brutaal genoeg is.

Want aan de naar binnen gerichte buitenzijde van de rugleuning bevindt zich namelijk ook een knop voor het verstellen van het meubilair. Daarmee kan ook de achterbank over een lengte van 13,5 centimeter elektrisch worden verschoven. Overigens leidt een wielbasis van 3 meter tot een al even luxueuze hoeveelheid ruimte achterin. Iedereen die dat SUV gevoel wil hebben zonder een SUV te besturen, zal genieten van de Ioniq 5.

Een feit dat ook geldt voor de laadruimte; in ieder geval bijna. Het koffercompartiment is met 531 liter vrij royaal, maar profiteert vooral van zijn brede uitsparing. Ook het laden van volumineuze goederen is geen probleem dankzij de relatief lage laaddrempel. De achterbank leuning kan worden neergeklapt in 60:40 verhouding van voor meer laadvolume. Zijn er geen achterpassagiers, dan kan er voor maximaal 1.591 liter aan spullen in de Ioniq 5 worden vervoerd. Daarnaast kunnen er spullen worden opgeborgen in de Frunk ruimte voorin. Het volume daarvan bedraagt 24 à 57 liter, afhankelijk van het type aandrijving. De Ioniq 5 heeft een lengte van 4.635 mm, een breedte van 1.890 mm en een hoogte van 1.605 mm. 

De bestuurder en voorpassagier zitten op brede, licht voorgevormde stoelen. Ze kunnen zoals gezegd worden voorzien van voetsteunen. Om meer ruimte te creëren voor de achterpassagiers zijn de rugleuningen erg dun gehouden. Tussen de voorstoelen bevindt zich een console die 14 centimeter kan worden verplaatst en die voorzien is van 2 bekerhouders, een groot opbergvak en een armsteun. Alle stoelen hebben een geheugenfunctie en zijn elektrisch verstelbaar. Voor het interieur zijn de kleurvarianten zwart, lichtgrijs en lichtgrijs met blauwgroene accenten verkrijgbaar.
Het 2-spaaks stuur met schakel flippers is aan de onderkant afgeplat. De rij standen kunnen worden geselecteerd via een  extra stuurkolomhendel. Rij gerelateerde gegevens kunnen ook op een head-up display (met 44 inch beeld) op de voorruit worden geprojecteerd. Het gaat daarbij ook om informatie over de batterijstatus, het rij bereik en de hoeveelheid stroom die het optionele zonnedak levert. Spraakherkenning en Apple Car-Play plus Android Auto zijn ook aan boord. De afbeeldingen op de displays kunnen via verschillende modi worden aangepast. Naast de bekende functies zoals het op afstand starten van het laadproces met de bijbehorende smartphone app, biedt het Blue Link telematicasysteem een ​​scala aan nieuwe diensten. Deze omvatten verbeterde spraakbesturing, Connected Routing, Last Mile navigatie en de opslag van maximaal 3 gebruikersprofielen. Als onderdeel van een nieuw Cloud gebaseerd systeem voor Blue Link kunnen klanten in de toekomst draadloos functies activeren of upgraden. Op de kleine middenconsole installeerde Hyundai een smalle knoppenlijst onder het infotainment scherm, onder meer voor de bediening van de airconditioning. Naast een Bose soundsysteem met 8 speakers is er ook een inductie oplaadhouder voor smartphones aan boord.
Hyundai knoeit niet met de veiligheid en biedt een scala aan rij hulpsystemen (Kruisingswaarschuwing aan de achterzijde, Dode Hoek assistent, Around View Monitor, Vermoeidheidsassistent, Verlaat de Auto assistent, tweede generatie Snelwegassistent, Autonome noodremassistent, Parkeerhulp achter met noodremfunctie, Grootl icht assistent, Verkeersbordenherkenning, Parkeerassistent met afstandsbediening). Het is evenwel nog onduidelijk voor welke beschermengelen er toeslagen gaan gelden. De Ioniq 5 is het eerste model van Hyundai dat de snelwegassistent HDA2 aanbiedt. Dankzij de camera aan de voorkant en radarsensoren plus navigatiegegevens houdt het systeem de rijstrook en de afstand tot de voorligger in de gaten. Hij helpt ook bij het wisselen van rijstrook. Als de auto lange tijd geparkeerd staat, bijvoorbeeld voor een stoplicht, en de voorganger is al weggereden, waarschuwt de aandacht & slaperigheid assistent. Hij raadt ook aan om pauze te nemen als het gedrag van de bestuurder daar aanleiding toe geeft.
Om ongevallen te voorkomen, herkent de Ioniq 5 voertuigen, voetgangers en fietsers. Een dodehoekassistent en de bijbehorende camerabeelden op het display ondersteunen de bestuurder bij het afslaan en wisselen van rijstrook. Gebeurt dat laatste onbedoeld, dan gaat de Koreaan ook zachtjes tegensturen. Mocht er een onvermijdelijke aanrijding plaatsvinden, dan worden in totaal 6 airbags plus een centrale luchtzak geactiveerd; de Ioniq 5 stuurt dan automatisch een noodoproep naar de hulpdiensten via e-call. Mocht de rit tot een normaal einde komen, dan helpt een parkeerassistent met achteruitkijkcamera bij het manoeuvreren. Een 360 graden allround monitor geeft de omgeving weer. Zelfs als de bestuurder uit de auto wil stappen, krijgt hij ondersteuning: de betreffende assistent neemt het zicht naar achteren over en waarschuwt voor gevaar. Ook als er nog passagiers op de achterbank zitten, wordt er een melding van gegeven aan wie dat wil: “ga uit de auto, maar vergeet de kinderen achterin alsjeblieft niet.

De Ioniq 5 beschikt over 800 volt snelle laadtechnologie van samenwerkingspartner Rimac (het systeem zit ook in de Porsche Taycan). De batterijen moeten binnen 18 minuten van 10 tot 80 procent kunnen worden opgeladen. Als het model 5 minuten aan de snellader hangt, is een rij bereik van 100 kilometer mogelijk. De 800 Volt lading is dus standaard bij de Ioniq 5, maar wie laadt met slechts 400 volt kan dit via het multi-charge-systeem doen zonder extra adapters of componenten. Het laad stopcontact bevindt zich in de achterin de zijkant en opent elektrisch naar boven. Naast opladen biedt de Ioniq 5 ook een bidirectionele “Vehicle to Load” technologie (V2L) met 3,6 kW. Hierdoor kunnen reizigers de auto gebruiken als mobiele powerbank. Tijdens de reis voorziet een 230 volt stopcontact onder de achterbank technische apparatuur zoals notebooks van stroom. Als de Ioniq 5 opgeladen is, kan hij worden gebruikt als stroombron voor het opladen van bijvoorbeeld e-bikes via een speciale adapter. Het zonnedak levert energie aan de accu’s en genereert onder optimale omstandigheden een extra actieradius tot 2.000 kilometer per jaar.

Hyundai heeft op de eerste dag na de presentatie van de nieuwe Ioniq 5 reeds 23.760 reserveringen voor het model ontvangen. Alles wijst er dus op dat de elektrische Koreaan een hit gaat worden. Dat is niet verrassend, want Hyundai is er in geslaagd om de veelgeprezen Project 45 conceptstudie zonder grote veranderingen als productiemodel te lanceren. De Ioniq 5 is cool, stijlvol en technisch op het hoogste niveau inclusief een opvallend interieur. Hij weet zich te onderscheiden van de concurrentie en het is goed te begrijpen waarom men bij Volkswagen benauwder is voor Hyundai dan voor Toyota. Iedereen die een Ioniq 5 koopt, legt een statement af: zowel op het gebied van stijl als qua technologie.Hyundai wil dit jaar 70.000 exemplaren van haar elektrische nieuweling bouwen. Daarvan zijn 26.500 stuks bestemd voor de thuismarkt. Inmiddels is dus al 90 procent vergeven. In Europa waren er 3 dagen na de presentatie van de Ioniq 5 al meer dan 3.000 reserveringen. Wil jij ook een statement afleggen, wacht dan niet te lang met het bestellen.

 

Reageren is niet mogelijk.