Wie A zegt … Mercedes-Benz presenteert de EQB

0

Net als de Mercedes-Benz GLA wordt ook zijn grotere (en vooral ruimere) broer GLB leverbaar in een volledig elektrische uitvoering. Die draagt niet alleen de letter ‘B’ in zijn modelnaam, maar ook de lettercombinatie ‘EQ’. Die wordt door Mercedes-Benz gebruikt voor al haar emissievrije modellen. De EQB maakt gebruik van hetzelfde platform voor elektrische auto’s als de EQB, genaamd EVA II.

Het elektrische offensief van Mercedes is al een tijdje aan de gang en omvat inmiddels, naast de EQA en EQB, ook de al langer bestaande EQC, EQV en de afgelopen week gepresenteerde EQS. In de pijplijn zitten onder andere de EQE en cross-over versies van zowel dit model als de EQS. Daarmee wordt het EQ gamma steeds uitgebreider. Dat moet ook wel want na 2030 worden auto’s zonder elektrische aandrijflijn steeds vaker onverkoopbaar.

De EQB beleeft zijn (online) publieksdebuut op de autoshow van Shanghai. Zijn afmetingen zijn 4.684 mm x 1.834 mm x 1.667 mm (wielbasis 2.829 mm) en hij kan net als zijn donormodel GLB maximaal 7 personen vervoeren. In China is het hiervoor benodigde zetelaantal standaard, maar bij ons wordt de derde zitrij een optie. Dat is niet erg, want helemaal achterin de EQB kunnen alleen personen tot 1,65 meter lichaamslengte comfortabel plaats nemen.

Waarom zou je dan voor deze elektrische Mercedes kiezen en niet voor de meer handzame EQA? Vanwege de grotere kofferbak. In 5-zits configuratie is er tussen de 495 en 1.710 liter bagageruimte beschikbaar in de EQB (7-zitter: 465 à 1.629 liter). Het volume van de kofferbak kan met een optioneel over 14 centimeter verschuifbare bank op de tweede rij met 190 liter worden vergroot. Dat gaat natuurlijk wel ten koste van de beenruimte.

Over de motorisering van de EQB doet Mercedes nog niet veel mededelingen. We weten alvast wel dat er voorwiel- en vierwielaangedreven versies zullen zijn en dat de Europese gamma begint met een batterij uitvoering van 66,5 kWh. Die is 190 pk sterk en zou 419 kilometer ver kunnen rijden op één acculading. In een later stadium volgt er een extra variant met grotere actieradius. Het systeemvermogen van de Chinese versie in 350 4Matic AMG Line tenue bedraagt 288 pk. De EQA is tot nu toe alleen leverbaar als 190 pk sterke ‘250’.

Het uiterlijk van de in Hongarije te bouwen EQB is niet echt verrassend. Net als de andere elektrische familieleden beschikt ook deze Mercedes over een zwarte paneel in de neus. Andere overeenkomsten zijn zowel voor als achter led strips. De EQB kan tegen meerprijs worden voorzien van 3-kleurige velgen van maximaal 20 inch. Meer informatie zal worden vrijgegeven als de Europese lanceerdatum nadert.

Reageren is niet mogelijk.