Zeker niet beter, wel heel erg anders: test DS 9

0

Is de nieuwe DS 9 een serieuze concurrent voor de BMW 5-serie en de Audi A6? Autointernationaal kruipt achter het stuur om daarachter te komen …

De opmars van DS richting haar premium rivalen gaat door met de komst van de 9, het nieuwe topmodel. Als platformdeling goed genoeg is voor Audi en BMW, dan is het ook goed genoeg voor DS. Dus gebruikt deze auto de langste versie van het EMP2 platform van Peugeot SA (inmiddels met Fiat Chrysler gefuseerd tot de Stellantis Groep) dat zich kenmerkt door een wielbasis van 2.900 mm. Zelf is de DS 4.934 mm lang. Beide afmetingen wijken amper af van die van de BMW 5-serie.

De plug-in hybride aandrijflijn bestaat uit een 1,6 liter viercilinder die wordt geassisteerd door een elektromotor van 109 pk wiens voeding afkomstig is van een batterij van 11,9 kWh. Het systeemvermogen bedraag 225 pk. Voorlopig is dit de enige in Nederland leverbare variant. In 2022 komt er ook een plug-in hybride met vierwielaandrijving en 300 pk op de markt. Van een uitgebreid gamma moet de DS 9 het dus niet gamma. Maar ook de verkoopwijze met showrooms in boetiek stijl is ‘anders’.

Het topmodel zou ontworpen zijn om “de pijnpunten van premium autoklanten weg te nemen”, aldus een woordvoerder van DS. Daarbij gaat er veel aandacht uit naar de service na de levering van de auto. Bij DS krijgt men één contactpersoon voor alles, van onderhoud tot pechhulp, en toegang tot exclusieve evenementen. Wat de auto betreft, worden woorden als ‘vakmanschap’ en ‘edele materialen’ gebruikt. En ja, het openen van de deur via een verzonken handgreep onthult een stijlvolle en mooi afgewerkte cabine.

De geteste duurste uitvoering Rivoli+ biedt het Opera interieurpakket met lederen stoelbekleding in Rubis rood dat doen denken aan een horlogebandje. Het is allemaal best mooi, hoewel de opstelling van sommige bedieningselementen onlogisch kan zijn. Zo kostte het mij een tijd om de buitenspiegel afsteller achter het stuur te vinden. De DS 9 is ook opgezadeld met een Stellantis infotainment systeem dat geen al te beste reputatie heeft. Het claimt een 12 inch scherm, maar kaarten op Apple CarPlay en Android Auto nemen slechts ongeveer de helft van de ruimte in beslag. De rest wordt gebruikt voor de klimaatregeling, die een paar aanrakingen nodig heeft om de temperatuur te veranderen. Hm. Ik blijf er de voorkeur aan geven om gewoon aan een knop te draaien.

Verhuis naar achteren en je zult ervaren dat de verlengde wielbasis goede knieruimte en behoorlijke hoofdruimte betekent . Maar als jij achter een grotere bestuurder zit, kan de voetruimte krap zijn. De kofferbak is echter relatief genereus, hoewel ik zou verwachten dat een niet hybride uitvoering nog meer ruimte biedt.

Het goede nieuws is echter dat de DS 9 echt een vleugje Franse luxe biedt. Het zijn de details die het verschil maken, van de manier waarop de led koplampen draaien als je de auto aanzet, tot de DS Cornets: achterknipperlichten die hoog aan weerszijden van de achterruit zitten als een knipoog naar de DS uit 1955. Duw op de startknop en een chique (maar lelijke) klok draait in zicht.

In dit plug-in hybride model is dat een van de weinige aanwijzingen dat de auto daadwerkelijk ‘aan’ staat, en het is net zo stil als je wegrijdt, geholpen door het gelaagde glas in de zijruiten.

DS claimt een elektrisch rijbereik van 50 km en de auto is op zijn best in elektrische modus, want de 1,6 litermotor is niet de meest gecultiveerde in zijn soort, noch de automatische versnellingsbak de soepelste. De vering zou echter top moeten zijn. DS Active Scan Suspension gebruikt een camera om de weg in de gaten te houden en de ophanging in slechts 150 milliseconden aan te passen. Over het algemeen is het comfortabel, hoewel de vering over grotere hobbels in verwarring kan worden gebracht en niet zo goed overweg kan met frequente, kleinere golvingen.

Dit is geen auto om door bochten te razen, met een stuur dat geen feedback biedt en een neuspartij die snel de beoogde lijn verlaat als je te snel een bocht probeert te nemen.Als je er echter rustig mee rijdt, gedraagt de DS 9 zich prima. In E-Tense Rivoli+ uitvoering kost de Fransman 60.790 euro. Daarmee is hij een kleine 4 mille goedkoper dan de BMW 530e plug-in hybride die echter een stuk sneller en beter rijdt. De DS 9 biedt echter genoeg verleiding om zijn tekortkomingen te compenseren, maar het zal nog even duren voordat hij zijn rivalen qua verkopen kan evenaren op de zakelijke markt. 

60%
60%
Awesome

Als je zin hebt in iets anders dan de premium norm, dan is de DS 9 het bekijken waard. De in China gebouwde Fransman is niet de beste van de klas, maar hij is wel anders en dat maakt hem voor veel mensen aantrekkelijk. Hoewel er frustraties zijn over de gebruiksvriendelijkheid van het infotainment systeem, is er waardering voor de bouwkwaliteit en het relaxte rij karakter. De DS 9 heeft enkele gebreken, maar het is een grote stap voor het Franse merk in de richting van premium acceptatie.

  • 6
  • Beoordelingen door bezoekers (23)
    7.3

Reageren is niet mogelijk.