“Met de Ami staan wij aan de top van onze doelstellingen”. Dat zegt Jérôme Gautier, de verkoopdirecteur van Citroën in Frankrijk (foto). De Ami verkoopt dus beter dan verwacht. Gautier zegt dat Citroën veel troeven in petto heeft om te schitteren op de markt voor elektrische mobiliteit.
Wordt Citroën een steeds hipper merk? Volgens Gautier is dat duidelijk aangezien ‘de chevrons’ momenteel al een reeks toekomstbestendige modellen aanbiedt zoals de Ami (een volledig elektrische vierwieler), de ë-C4 (een compacte hatchback die ook ‘zero emissie’ is) en de C5 Aircross met plug-in hybride techniek. In de komende maanden wordt het aanbod uitgebreid met de komst van de C5 X: een gezinsauto die de kenmerken van een stationwagen en een cross-over combineert en vanaf het begin leverbaar zal zijn in een voor sommige Europese markten zeer interessante plug-in hybride versie van 225 pk.
Na een vertraagde lancering als gevolg van de corona pandemie, wint de nieuwe C4 reeks nu langzaam aan momentum, terwijl de C5 Aircross in de eerste 4 maanden van dit jaar in Frankrijk naar de derde plaats in de verkoopstatistieken van zijn segment is geklommen. Maar de grootste verrassing voor Gautier was de goede start van de Ami (70 km rij bereik, 45 km/u topsnelheid). Met name de aanbieding via een huurformule voor 19,99 euro per maand (na een aanbetaling van 3.409 euro) slaat aan. Citroën heeft dus gegokt en gewonnen met de elektrische Ami (foto) die daarmee nieuwe perspectieven opent op het gebied van stedelijke mobiliteit.