Deze automerken zijn in 2030 volledig elektrisch

0

Om te voldoen aan de nieuwe Europese vereisten voor CO2-emissies, wijzigen fabrikanten hun strategie en stappen ze grotendeels over op een volledig elektrisch aanbod.Vooruitlopend op het einde van de auto met een verbrandingsmotor die voor 2040 is aangekondigd, melden sommige fabrikanten dat hun transitie naar een assortiment dat uitsluitend bestaat uit emissievrije modellen al aan voor (uiterlijk) 2030. Alpine, Bentley, Volvo of zelfs Ford … de lijst wordt steeds langer …

Bovengenoemde fabrikanten hebben met Fiat, Lotus en Mini oéén punt gemeen: ze kondigden onlangs aan om tegen 2025 of 2030 over te stappen op een volledig elektrisch gamma. Het gaat vaak om legendarische merken die kiezen voor een strategie van massale en snelle elektrificatie, om zich zo aan te passen aan de nieuwe regelgeving en aan de toekomst van de auto.

Volvo inclusief stekker hybride modellen.

 

Het einde van thermische voertuigen wordt aangekondigd voor 2040 en fabrikanten anticiperen op deze toekomstige regelgeving door hun overgang naar een geëlektrificeerde reeks reeds nu te starten.Smart was een van de eerste fabrikanten die de verandering doorvoerde, met het einde van de benzinemodellen toen de Fortwo en Forfour in 2019 werden gerestyled. Aanvankelijk daalde de verkoop dramatisch na de zijn overgestapt op een assortiment van alleen elektrische varianten, maar de laatste maanden weet Smart in Europa weer stevig te plussen. 

Bentley was toen een van de eerste historische fabrikanten die het nieuws aankondigde, tijdens een evenement eind 2020. Voor de historische Engelse fabrikant zal het einde van thermische motoren plaatsvinden in 2026, alvorens over te stappen op een volledig elektrisch aanbod in 2030. Volvo maakte daarna bekend dat het aan zijn eigen elektromotoren werkt en streeft naar een volledige elektrificatie van zijn assortiment tegen 2025. Tegen die tijd zal het assortiment voor 50 procent bestaan ​​uit (stekker) hybride modellen en de rest zal volledig elektrisch zijn. Volvo heeft de daad inmiddels bij het woord gevoegd door de C40 Recharge, een coupé-SUV, alleen met een elektromotor te gaan verkopen.

Sinds begin 2021 volgen andere fabrikanten dit voorbeeld.Dit is met name het geval voor Alpine, de sportdivisie van Renault die tegen 2025 uitsluitend elektrische modellen (3 stuks) zal hebben. Het zal kunnen rekenen op de steun van Lotus, de Engelse fabrikant met wie een partnerschap is aangegaan. Die maakt ook de overstap naar elektrisch in 2025.Jaguar Land Rover, een Britse groep en een dochteronderneming van Indiase Tata Motors, zal zijn 2 merken op verschillende tijdstippen elektrificeren.Voor Land Rover begint de elektrificatie in 2024 met een eerste model met een ‘zero-emissie’ reeks van 6 modellen, die naar verwachting in de komende 5 jaar zullen worden aangeboden, terwijl er ook meer stekker hybride uitvoeringen zullen worden gelanceerd.Bij Jaguar is de strategie meer frontaal.Het merk zal al vanaf 2025, 5 jaar eerder dan Bentley, alleen nog maar volledig elektrische modellen aanbieden.

2030 is ook de datum waarop Ford, Mini en Fiat zichzelf hebben vastgelegd om een volledig elektrisch merk te worden. Voor Ford betreft dit alleen het Europese assortiment: vanaf 2026 zullen alle modellen die in Europa met de blauwe ovaal als embleem op de markt worden gebracht, worden aangeboden in elektrische of plug-in hybride uitvoering. In 2030 zal het assortiment uitsluitend uit “zero emissie” modellen bestaan. Bij Mini, een stadsauto merk dat al de volledig elektrische Hatch Electric aanbiedt, zal het laatste thermische model in 2025 op de markt worden gebracht. 5 jaar later zal het merk alleen batterijmodellen aanbieden. Met sommige daarvan zal Mini nieuwe segmenten betreden. Zo zit er een imposante SUV als opvolger van de Countryman in de pijplijn die qua formaat niet onder zal doen voor de nieuwe BMW X1. Ter compensatie kunnen wij ook rekenen op een Mini in zakformaat.

Last but not least kondigt Fiat zijn overstap naar een volledig elektrisch aanbod aan. De Italiaanse fabrikant rekent op de daling van de kosten van batterijen en op een snelle ontwikkeling van oplaadinfrastructuur in steden om in deze transformatie te slagen. Althans, dat zei algemeen directeur Olivier François tijdens een conferentie over de toekomst van steden. De operatie is al gelanceerd met de vernieuwing van het Fiat model 500, waarvan de jongste generatie alleen in elektrische vorm wordt verkocht.

Reageren is niet mogelijk.