Evolutie in plaats van revolutie: test nieuwe Nissan Qashqai

0

Vroeger kwam comfort bij compacte middenklassers pas op de tweede plaats. De Volkswagen Kever was berucht vanwege zijn krappe cabine, van zijdelingse steun hadden de stoelen van de Opel Kadett nog nooit gehoord en Ford stopte pas in 1980 met het verkopen van een Escort met bladveren achter. Hoe anders is de nieuwe Nissan Qashqai van de derde generatie.

De compacte SUV (Lengte / breedte / hoogte: 4,43 / 1,84 / 1,63 meter) met mild hybride aandrijving combineert een strak uiterlijk met een zeer comfortabel interieur, een groot aanbod aan elektronica en respectabele rijprestaties. Een select aantal autojournalisten kon al een proefrit rond Bonn en Koenigswinter maken. Het design en de technische innovaties lijken misschien niet revolutionair, maar het harmonieuze samenspel van alle vernieuwingen creëert een klasse apart.

Alleen al de ruime cockpit maakt indruk. Er is hier veel gebeurd qua stijl en sfeer in vergelijking met de Qashqai van de eerste 2 generaties. Ook de beenruimte voor de achterpassagiers is iets gegroeid. Weliswaar met slechts ongeveer 2 centimeter, maar volwassenen kunnen nu comfortabel achter elkaar zitten, hetgeen niet vanzelfsprekend is in een compacte SUV. Het koffervolume is 436 liter, of 1.447 liter indien de achterbank leuning wordt neergeklapt. 

Ondertussen past de nieuwe Qashqai in Nissan’s strategie om het modellengamma gestaag te elektrificeren. De dieselmotor verdwijnt want die is niet meer bedoeld voor de Qashqai. In plaats daarvan ligt er een 1,3 liter benzinemotor met milde elektrificatie onder de motorkap. DIG-T is de naam van de turbobenzinemotor met 4 cilinders. Hij wordt bij Nissan voor het eerst gecombineerd met mild hybride technologie. Het 12 volt systeem met lithium/ion accu verbetert zowel de efficiëntie als het rijplezier. De techniek levert bijvoorbeeld 6 Nm extra koppel gedurende maximaal 20 seconden bij het accelereren. Dat maakt de Qashqai met zijn vermogen van 140 pk of 158 pk niet tot een racewagen, maar de trekkracht is soeverein en meer dan alleen geschikt voor alledaags gebruik.

Steeds meer klanten kopen een auto met een automaat. Terwijl de instapmotor van 140 pk met de standaard handgeschakelde 6 versnellingsbak beschikbaar is, is het topmodel met 158 pk als optie ook verkrijgbaar met de Xtronic automaat. In combinatie met de optionele vierwielaandrijving, die alleen beschikbaar is voor de krachtigere motor, is de continu variabele transmissie zelfs standaard. Maar ook de basismotor met handbak maakt een vlotte indruk en laat zich vrij schakel lui rijden. Toch zorgt de 158 pk sterke versie met automaat voor meer plezier en ontspanning.

Opvallende V formaties aan de voorzijde, de led koplampen en de strakke taillelijn zorgen voor een sportieve, elegante uitstraling. De heldere esthetiek wordt voortgezet in het nette en vrij hoogwaardige interieur. De nappa lederen bekleding ziet er bijzonder stijlvol uit. Maar hoe meer luxe de klant toevoegt, hoe duurder het plezier wordt. Dan katapulteert de vanafprijs van een matige 33.540 euro zich al vrij snel richting de 45.000 euro. Maar dan heeft de Qashqai ook alles wat autorijden comfortabel, veilig en sensueel maakt.

De basisuitvoering Visia is helemaal niet spartaans: naast elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels zijn er elektrische ramen, parkeerhulp achter, handmatige airconditioning, multifunctioneel stuur en een audiosysteem met DAB + digitale radio en 4 luidsprekers aan boord. Het bestuurders informatie systeem toont alle belangrijke informatie op een 7 inch TFT kleurendisplay. De Acenta uitvoering (vanaf 35.940 euro) biedt 17 inch lichtmetalen velgen, lederen bekleding voor zowel het stuur als de versnellingspook, een regensensor, een achteruitrijcamera en het Intelligent Keyless Entry systeem, evenals automatische airconditioning met 2 temperatuurzones.

Vanaf de N-Connecta uitvoering (minimaal 37.990 euro) groeit het centrale touchscreen naar 9 inch. Naast infotainment is een navigatiesysteem met TomTom services inbegrepen. Het 10,8 inch Head-up display is een kenmerk van de Qashqai Tekna (vanaf 40.340 euro). Dat geldt ook 19 inch lichtmetalen velgen en een inductie smartphone-oplader, om maar een paar highlights te noemen. Het topmodel Tekna+ (vanaf 45.840 euro) schittert met absolute volledige uitrusting: de zwarte nappa lederen stoelen zijn uitgerust met een 4-voudige elektrische lendensteun en massagefunctie.

In deze laatste vorm is de Nissan Qashqai bovendien standaard voorzien van de 158 pk / 270 Nm variant van de 1.3 DIG-T mild hybride motor. De Xtronic automaat maakt hem 2 mille duurder. In deze vorm accelereert de Japanner in 9,2 seconden naar 100 km/u en kan hij een topsnelheid bereiken van 199 km/u. Als gemiddeld verbruik geeft Nissan 4,9 liter per 100 km op. Dat betekent een gemiddelde CO2-uitstoot van 145 gram/km. Ter vergelijking: de Volkswagen Tiguan zit met de 1.5 TSI motor van 150 pk plus een DSG automaat op een emissiewaarde van 160 gram. 

80%
80%
Awesome

Uit onderzoek van het CBS is gebleken dat 98 procent van de Nederlanders (nog) niet van plan is om een elektrische auto aan te schaffen. Mede dankzij mild hybride techniek is de nieuwe Nissan Qashqai een zuinig en betaalbaar alternatief voor de particuliere koper.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (19)
    7.2

Reageren is niet mogelijk.