Mercedes is tevreden over Maybach

0

Als zelfstandig luxemerk kon Maybach weinig potten breken, maar als onderdeel van de Mercedes S klasse modellijn valt er over belangstelling niet te klagen.

Vanuit Stuttgart wordt trots gemeld dat er sinds de introductie van de Mercedes-Maybach S klasse in 2015 meer dan 60.000 exemplaren van de luxueuze limousine een eigenaar hebben gevonden. Het absolute topjaar was 2019 met 12.000 orders. Dat cijfer hoopt Mercedes dit jaar te overtreffen. Er is namelijk nu ook een Maybach versie van de GLS en nu is de nieuwe S-klasse variant klaar. Vooral in China vinden die luxueuze uitvoeringen gretig aftrek. Samen met de Verenigde Staten is de Volksrepubliek de voornaamste afnemer van de Maybach versies. Andere belangrijke verkoopmarkten zijn Rusland en Zuid-Korea. Alleen al in China werden in 2019 meer dan 700 stuks per maand aan de miljonair gebracht.

In Europa ligt de verkoop een stuk lager. Op de afzetcijfers van de nieuwe Mercedes-Maybach S klasse is het nog even wachten aangezien de orderboeken nog maar net geopend zijn. Maar in het geval van de GLS is het verkoopaandeel verwaarloosbaar. Het gaat in ons land om niet meer dan een handvol exemplaren. Overigens wordt het repertoire van Maybach niet enkel aan particulieren verkocht, maar een aanzienlijk deel ook aan limousine bedrijven en hotels in het topsegment voor shuttle dienst.

De nieuwe Mercedes-Maybach S klasse is wederom het summum van luxe. Even zag het er naar uit dat er geen V12 meer onder de motorkap zou zitten, maar nu is vanuit Stuttgart officieel aangekondigd dat er gelukkig niet bezuinigd is op het cilinderaantal. De doelgroep zou anders teleurgesteld kunnen raken. De Mercedes-Maybach S klasse dient immers het summum van luxe te zijn dat alleen het beste van het beste biedt (voor wie er veel geld voor over heeft). En concurrent Rolls-Royce doet het ook niet voor minder.

De Maybach uitvoering van de nieuwe S klasse heeft een wielbasis die nog eens 18 centimeter langer is dan die van de ‘gewone’ verlengde S klasse om zo een zee aan ruimte te bieden aan de inzittenden achterin. In totaal is hij 5.469 mm lang en bedraagt de as afstand niet minder dan 3.396 mm. Aan de voorzijde herken je de Maybach uitvoering direct aan een specifieke grille met fijne, verticale chroom strips. Aan de zijkant valt het vaste extra zijruitje in de C stijl op. Daarin is een specifiek logo aangebracht. Kenmerkend voor Maybach is ook de mogelijkheid om de carrosserie van een met de hand aangebrachte 2-kleurige lak met scheidingslijn te voorzien. Het duurt volgens Mercedes niet minder dan een week om die kleurencombinatie aan te brengen, hetgeen ongetwijfeld mede het enorme prijskaartje verklaart.

De nieuwe Maybach uitvoering van de S klasse is verkrijgbaar in 2 motoruitvoeringen. De S580 4Matic beschikt over een 4,0 liter grote V8 van 503 pk die assistentie krijgt van een elektrische EQ boost van 20 pk. Het maximumkoppel van 700 Nm wordt op zijn beurt versterkt met tot 200 Nm aan elektrische ondersteuning. Hierdoor bedraagt de acceleratietijd van 0 naar 100 km/u 4,8 seconden. Reken op een prijs van afgerond 230.000 euro. Maar ‘the real thing’ is natuurlijk de V12 uitvoering. Die beschikt voor het eerst over vierwielaandrijving in plaats van dat er enkel sprake is van achterwielaandrijving. De S680 4Matic heeft een cilinderinhoud van 5.980 cc, levert niet minder dan 612 pk en een koppel van 900 Nm. De klassieke sprint kan deze versie in 4,5 seconden doen. De prijs? Afgerond 280.000 euro.

Alle technologische snufjes waarover de Daimler Groep beschikt om het comfort van haar personenwagens te verhogen, zijn natuurlijk van de partij, variërend van schouder- en nek verwarming voor de passagiers achterin tot “active noise compensation” dat met tegen frequenties storend achtergrondgeluid compenseert. Ook van de partij zijn volledig instelbare interieurverlichting achterin en achterasbesturing tot de E-Active Body Control actieve ophanging. Die wordt gecombineerd met de standaard Airmatic luchtvering.

 

Reageren is niet mogelijk.